Jóllehet az új koronavírus-járvány sokfelé beharangozott második hulláma még változtathat a dolgon, egyelőre kevés jele van annak, hogy ősszel nem a megszokott módon kezdődik majd az új tanév. Úgy tűnik viszont, hogy nem minden marad a régiben: van olyan iskola, ahol az elmúlt hónapok tapasztalatai alapján azt fontolgatják, 1-1 hétre távoktatásba küldenek egyes évfolyamokat, a pedagógusok közül pedig többen is adnak majd fel számítógépen leckét. Persze vannak kétségek is, és nem csak amiatt, hogy mennyi tudás marad meg a fejekben az elmúlt hónapok után.
"A diákjaim imádták az online oktató játékokat, mint például a nyelvtant gyakorló ‘Üsd a vakondot!’. Ezeket mindenképp megtartanám ősszel" - mondta a hvg.hu-nak az egyik pesti belvárosi általános iskolában tanító Ildikó arról, megőriz-e valamit az elmúlt hónapokból. Ő úgy tapasztalta - nem csak diákjai, de saját gyerekei körében is -, hogy a feladatlapokkal bíbelődés helyett a gyerekek sokkal lelkesebben csinálták a házi feladatokat mobilon, számítógépen.
A digitális kütyük serkentőleg hatottak rájuk.
Az oktatást segítő különböző applikációkat vinné tovább Éva is, aki egy zuglói általános iskolában tanít. Szerinte a most kialakult módszertant jól lehet majd alkalmazni a hosszabb ideig otthon betegeskedő diákoknál is. A digitális eszközöket is többet fogja használni, mert most alaposan utána tudott nézni ezeknek, megismert, és elsajátított egy sor ide kapcsolódó módszert.
"Ezek eddig is megvoltak, de nagyobb feneket kerítettünk neki, hogy bekapcsoljuk őket. Innentől akár tízórai szünet után is elindíthatunk egy tananyaghoz kapcsolódó, érdekes kisfilmet, és bátrabban adok majd fel a gyerekeknek olyan feladatokat, hogy állítsanak össze egy tematikus képvetítést vagy prezentációt.”
Mások is így vannak ezzel: az általunk megkérdezett pedagógusok többsége - legyen szó általános- vagy középiskolában oktatókról - használná a távoktatás valamelyik elemét.
Az igényt a jelek szerint az oktatásirányítás is észleli:
“Az a tömeges igény, hogy a későbbiek során nagyobb jelentősége legyen az ilyen oktatásnak” - ezt Kásler Miklós, az emberi Erőforrások minisztere mondta kedden egy facebookos videóban a távoktatásról. A miniszter szerint a diákok, a pedagógusok és a szülők is élvezték a online tanítás előnyeit, bár ezt a hvg.hu olvasói közül is többen vitatnák.
A miniszter optimista nyilatkozatára árnyat vet, hogy a kutatások szerint tovább nő az iskolai szakadék a gyerekek társadalmi helyzete alapján, és még azokon a helyeken sem tudott bekapcsolódni a hátrányos helyzetű diákok egyharmada, ahol működnek a felzárkóztatásukat segítő tanodák.
Máshol sem volt minden rendben
Horn Gábor annak örül, hogy a távoktatás utat nyithat "a projektközpontú oktatás izgalmas, szabad, ösztönző világa felé", de azért jobb helyeken is vannak ezzel még döccenők:
“Angol szakos tanárként szeptemberben nem az előző tanév ismétlésével foglalkozom majd, hanem informatikával: megtanítom a gyerekeket fájlt menteni, átnevezni, csatolni, és arra is, hogyan lehet megfelelő minőségben beküldeni a házit. Utána jöhet az angoltanítás."
Az egyik budapesti két tanítási nyelvű iskolában tanító Mariannak hiányzott a közvetlen kapcsolat, az interakció, a távoktatás szerinte 10 éves kor alatt szükségmegoldás. “Kapcsolattartásra jó, de a többség gyorsan elveszíti a fonalat. Ha ott vagyunk az osztályban, már a tekintetéből látom, hogy segítségre van szüksége." Neki ideje sem nagyon volt kreatívnak lenni:
azokból az eszközökből, amiket össze tudtam eszkábálni itthon a kétéves gyerekem mellett bölcsi és nagyi segítsége nélkül, nem érdemes semmit tovább vinnem.
A nagyobbaknál bátrabban állnak ehhez: “elég innovatív a tantestületünk, biztos, hogy meg fogjuk tartani elemeket távoktatásból - mondta hvg.hu kérdésére egy vidéki egyházi gimnázium igazgatója. Náluk még az is elképzelhető, hogy 1-2 évfolyamot 1-1 hétig hazaküldenek távoktatásba jövőre is olyan időszakban - például a téli szünet előtt -, amikor már kevésbé képesek az iskolában odafigyelni. Az igazgató szerint a továbbtanulásra készülő végzősöknek
egyébként is bele kell szagolniuk, hogyan tanuljanak, amikor rájuk szakad a nagy egyetemi szabadság.
Másként áll az oktatáshoz a belvárosi gimnáziumban angolt tanító Andrea is, akinek izgalmas tapasztalat volt az elmúlt 3 hónap. "Az biztos, hogy nagyobb hangsúlyt fektetek majd az egyéni tanulási technikákra, és az időbeosztásra, de az is biztos, hogy felértékelődik a tanítás személyesebb része, hogy ott vagyunk az osztályteremben, és jobban ki fogjuk használni az időt is, amit együtt töltünk.
“Örülök, hogy fel tudtam fedezni sokféle új digitális tartalmat, gyakorló- és tananyagokat. Ezekből szeretnék egy rendszerezettebb dolgot csinálni.“
Abban is biztos, hogy többször ad majd ki előre feladatot, hogy a diákok önállóan nézzék át, és utána közösen dolgozzák fel. Az elmúlt hetekben is így csinálták, és nagyon bevált: sokkal hatékonyabbak voltak a heti egyszeri kontaktórák, gyorsan tudott visszajelzést adni a felmerülő problémákról.
Keményen indul majd a szeptember
Ősszel sok diáknak lehet szüksége felzárkóztatásra, erre majdnem minden általunk megkérdezett pedagógus készül. A Zuglóban tanító Éva 24 fős osztályából három gyereknek biztos szüksége lesz ismétlésre. “Alsósoknál az volt a tapasztalat, hogy fontos volt a felnőtt jelenléte, hogy ne maradjon magára.”
Ősszel mindenesetre lesz szintfelmérés, és ennek megfelelően mennek tovább az anyaggal. Mariann is ugyanezt tervezi, és a személyre szabott felzárkóztatást tartaná jó megoldásnak. "Aki jól vette az akadályokat, azt nem terhelném plusz órákkal."
Andrea úgy látja, diákjai közül senki sem maradt le különösebben, bár lassabban tudtak haladni az anyaggal, mint tervezte. Abban bízik, csak a szokásos nyári feljesztést kell majd visszahozni.
A vidéki egyházi gimnázium igazgatója csak egy diákról tud, akinek komoly gondjai voltak a tanulással, ő feltehetően abba is hagyja az iskolát. Ő erős őszi ismétléssel készül, főleg a végzősöknél, akik nem tudtak "olyan mélységben" tanulni.
Van olyan iskola, ahol az elmúlt hetekben eltűnt diákok osztályozó vizsgával indítják a következő tanévet.
Csalóka osztályzatok |
A hvg.hu több jelzést is kapott, és ezt a megkérdezett tanárok is igazolták, hogy az osztályzás nem feltétlenül mutatja a valós tudást ebben a félévben. Szülők jelezték például, hogy előfordult, otthon egyedül tanuló gyerekük 2-3 osztályzatot rontott, mert hiányzott neki a tanár személyes támogatása. Tanárok pedig azt, hogy egyes szülők gátlástalanul lediktálták a gyerekeknek a távmunkában írt dolgozatok megoldásait. Beszéltünk olyan tanárral is, aki videochaten észlelte, hogy a kamera látóterén álló szülő súg a gyerekének. “Magukat és a gyereket is becsapják” - mondta a nyugdíj előtt álló Mária. A Zuglóban tanító Éva szerint is előfordult, hogy közepes szintű tanulóból csináltak jelest, de olyan szülő is volt, aki nagyon becsületesen szólt, hogy a gyereknek a társai megsúgták a jó megoldásokat. Ő azonban nem vette szigorúan az ügyet. Mariann is “barátian osztályzott”, de tud róla, hogy vannak, akik - szerinte indokolatlanul - szigorúak voltak. “Rontani ebben a helyzetben nem korrekt, nem ismerjük pontosan a gyerekek otthoni tanulási körülményeit, felfelé rontani viszont motiváló lehet” - mondta. A korábbi eredményeikhez feltűnően javító diákoknak azonban jelezte: jövőre már tenni is kell érte, hogy így maradjon. |