Új korszak kezdődött az egyetemi oktatásban is
Itthon Ballai Vince 2020. május. 23. 07:00

Új korszak kezdődött az egyetemi oktatásban is

Normál oktatási rendre készülnek ősztől az egyetemek, már ahol gondolkodnak ezen, a többség ugyanis egyelőre a vizsgák és diplomavédések biztonságos lebonyolítására fókuszál. A karanténidőszak alatti távoktatást többen pozitívan értékelték, és jelezték, egyes elemeit érdemes lesz megtartani, de a rendkívüli szemeszter sikerességét a vizsgákon elért eredményeken lehet majd lemérni.

Hazardírozás és fantáziálás lenne bármit is mondanom őszre

- mondta Józsa János, a Magyar Rektori Konferencia elnöke, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem rektora a hvg.hu-nak arra a kérdésre, hogy milyen tanrenddel készülnek az őszi szemeszterre a felsőoktatási intézmények. Nem ez ugyanis a következő lépés. Az elnök szerint az egyetemek a jelenlegi vizsgaidőszakot, a záróvizsgákat, diplomavédéseket igyekeznek minél biztonságosabban megszervezni, ami sikerül is, de sok tennivaló van még. Folyamatosan figyelik, hogy a korlátozó intézkedések enyhítésével hogyan alakulnak a járványügyi adatok. (Ehhez képest Cambridge-ban már ellátnak jövő nyárig: ott marad a távoktatás.)

A hvg.hu több egyetemet is megkeresett azzal, hogyan készülnek az őszre, de a többségük közölte, egyelőre a vizsgákra, záróvizsgákra és az elmaradt gyakorlatok pótlására koncentrálnak, majd csak utána következik az őszi oktatás kérdése. Az egyetemek március 12-én zártak be, majd álltak át távoktatásra, a korlátozások feloldásával fogadhatnak újra diákokat.

A Semmelweis Egyetem például már a héten eltörölte az intézménylátogatási tilalmat valamennyi végzős hallgatója számára, a jövő héttől pedig – részben vagy egészben – minden olyan évfolyam előtt is megnyílik az egyetem, ahol van gyakorlat.

„Az orvos- és egészségtudományi képzés elképzelhetetlen gyakorlati oktatás és gyakorlati vizsgák nélkül, ezért az egyetem rugalmasan meghosszabbította a gyakorlat teljesítésének és a gyakorlati vizsgák zárásának lehetőségét, és mindent megtesz azért, hogy a hallgatók le tudják zárni a megkezdett képzési évet, a végzősök pedig megszerezhessék diplomájukat” – írta az egyetem sajtóosztálya a hvg.hu megkeresésére.

Máshol is csúszik a félév

Több intézmény is hasonlóan cselekszik, Budai Marcell, a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája sajtófőnöke szerint a hozzájuk érkező jelzések alapján Debrecenben, Pécsen, Szegeden és Budapesten is arra készülnek, hogy a nyáron - leginkább az első hetekben - bepótolják a gyakorlati képzéseket, ezért több helyen csúszni is fog a vizsgaidőszak.

A Szent István Egyetemen a vizsgák nagy részét továbbra is online bonyolítják, bár Palkovics László rektor a héten már megnyitotta a kapukat azoknak a PhD- vagy Stipendium Hungaricum-ösztöndíjas hallgatóknak, akiknek kutatásaik, tanulmányaik folytatásához ez elengedhetetlen. Fizikai részvétellel fogják megtartani a záróvizsgákat és a diplomavédéseket is, “a megfelelő rendszabályok betartásával” - mondta a hvg.hu-nak. A rektor szerint ezeket is meg tudták volna oldani online - sőt a jelenleg nem Magyarországon tartózkodó külföldi és határon túli végzősök online is záróvizsgáznak majd - de az oktatók a többi végzős esetében ragaszkodtak a fizikai jelenléthez, amit a hallgatók is támogattak. “Mindenki más online fogja lezárni ezt a félévet.”

Az elmaradt gyakorlatok pótlását Gödöllőn augusztus végére tervezik. A rektor szerint a hallgatók érdekét szem előtt tartva ebben a félévben több gyakorlatnál is enyhítettek a követelményeken, hogy le tudják zárni a rendkívüli félévet, ezeket fogják bepótolni a nyár végén.

Ők azonban már tudják, mire készülnek ősszel: "Szeptember hetedikétől normális rendben kezdjük az oktatást, ami azonban járványügyi helyzet függvényében még módosulhat" - mondta a rektor. Szegeden is normál ügymenetre készülnek: "Arra számítunk, hogy visszaáll a korábbi oktatási rend. Ha a fenntartó engedélyezi, szeretnénk a beiratkozást már a megszokott gazdag programkínálattal, kulturális és az egyetemi szolgáltatásokat bemutató rendezvényekkel együtt megtartani" – írta a Szegedi Tudományegyetem.

Persze számolnak azzal a lehetőséggel, hogy a járványhelyzet kedvezőtlen alakulása miatt maradniuk kell az online oktatásnál.

„Ha nem lehet visszatérni a nappali oktatásra, akkor tudjuk folytatni a távolléti oktatást, mert a Szegedi Tudományegyetem ötszörösére bővítette az online oktatást kiszolgáló informatikai kapacitását” – írta az SZTE, ahol kevert működést is elképzelhetőnek tartják, amikor a nagy létszámú előadásokat online formában rendezik meg, a gyakorlatokat és szemináriumokat pedig személyes jelenléttel, attól függően, hogy mit javasol a fenntartó.

Ha szeptemberben vagy bármikor az ősz folyamán úgy alakul a helyzet, egyik napról a másikra, vagy egyik hétről a másikra át tudunk térni online oktatásra és vizsgáztatásra is

- mondta Palkovics László gödöllői rektor, aki szerint  “A járvány esetleges második hulláma esetén sem fog sérülni az oktatás színvonala.”

Van, amit megtartanának

A távoktatással azonban akkor sem feltétlenül fognak teljesen felhagyni, ha a járványügyi helyzet lehetővé teszi a hagyományos oktatást.

Számos tantárgynál kiderült, hogy lényegében ugyanazt a tudásmennyiséget át lehet adni hallgatóknak

- mondta a távoktatás tapasztalatairól Józsa János, az MRK elnöke. Szerinte a részvételre is jó hatással volt, mert számos esetben előfordult, hogy többen jelentkeztek be az online előadásra, mint ahányan fizikailag meg szoktak jelenni. A hallgatók tehát vevők rá, és az oktatók is inkább érdekesnek találták, mint nyűgnek - mondta.

A hallgatóknak inkább tetszik

Több felmérés is készült arról, hogyan fogadták az egyetemisták a távoktatást. A HÖOK például 18 ezer diákot kérdezett, ami alapján Budai Marcell sajtófőnök kijelentette: "Azt látjuk, hogy a felsőoktatásban sem fog száz százalékban visszaállni a járvány előtti helyzet.”

A felmérés adatait még elemzik, de azt már tudni, hogy a hallgatók 40 százaléka elégedett a távoktatással, és a fennmaradó 60 százalék sem egyértelműen elutasító, hiszen sok volt a neutrális válasz. Budai Marcell szerint az eredmény egyáltalán nem rossz, hiszen ilyen szintű és gyors átállásra nem volt felkészülve senki sem lelkileg, sem infrastrukturálisan. A HÖOK mindenesetre azon lesz, hogy az ezen a téren várható átalakításban a hallgatók véleményét is figyelembe vegyék. Ennek érdekében újabb felméréseket fognak végezni a távvizsgáztatásról, a hallgatók elégedettségéről és megvizsgálják azt is, hogyan alakulnak az évfolyamátlagok a rendhagyó szemeszter után.

A Szegedi Tudományegyetem is végzett egy hasonló felmérést. Ők azt tapasztalták, hogy a hallgatók több mint fele fárasztónak találta a képernyő előtti munkát, és közel felük tartotta nehezen a határidőket, de 64 százalékuk videoleckékből szeret tanulni, mert visszanézheti azt, amit esetleg nem ért meg elsőre. Közel háromnegyedük pedig elégnek találta az ilyen formában megkapott tanagyagot, és 84 százalékuk vélte úgy, hogy a hallgatóknak is változtatni kell a tanulási szokásaikon, ha ugyanolyan sikeresek szeretnének maradni, mint a tantermi oktatás idején.

Józsa János szerint amíg egy élő előadás inkább színházszerű szituáció, az online rendszerrel a hallgató részvételre, bekapcsolódásra, önálló gondolkodásra és a dolgok követésére kényszerül.

Adott esetben kimutatható, hogy ez nagyobb intenzitású tudásátadást eredményez, mint a hagyományos módszerek.

A Magyar Rektori Konferencia ezért komolyan foglalkozik azzal, hogy

a távoktatás ne maradjon kampányjellegű, hanem az oktatás szerves részévé váljon.

Ezért arra készülnek, hogy akár több szakmai konferenciát is szerveznek, ahol az oktatók, az oktatástudomány képviselői és a hallgatók tapasztalatait összegzik. Ezek alapján az elnök szerint ki lehet dolgozni egy nemzeti léptékű stratégiai tervet.

Az egyetemek maguk is készülnek erre. A Szegedi Tudományegyetem azt írta, a tapasztalatokat felhasználják a következő félév oktatásának megszervezésénél. A Szent István Egyetem rektora pedig azt mondta, már kinevezésekor elindított egy folyamatot annak érdekében, hogy a különböző alapozó tárgyak - matematika, statisztika, fizika, kémia - egyetemi szintű elméleti előadásait online valósítsák meg. A mostani félévben elhangzott és rögzített előadásokkal, legyártott órákkal együtt majd ezek is elérhetővé és továbbfejleszthetővé válnak az egyetem e-learning rendszerében, ami a rektor szerint nagy segítséget jelent majd a hallgatóknak.

A nagy teszt azonban még hátra van: Józsa János szerint a távoktatás sikerességének próbája addig a következő 4-5 hét vizsgái és záróvizsgái lesznek.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.
Hirdetés
Martin Luther King idejébe kell visszamenni, ha meg akarjuk érteni, mi van Amerikában
hvg360 Nagy Gábor 2020. május. 30. 16:15

Martin Luther King idejébe kell visszamenni, ha meg akarjuk érteni, mi van Amerikában

Tüntetést, zavargást és fosztogatást váltott ki több amerikai nagyvárosban, hogy egy fehér rendőr brutális intézkedése nyomán meghalt egy afroamerikai, ami fölélesztette a társadalmi egyenlőtlenség és a jogi megkülönböztetés miatt lappangó indulatokat a fekete közösségben, de a tiltakozók messze nem csak feketék. A rendőr ellen vádat emeltek, de nem lesz egyszerű bizonyítani a szándékosságot.