A szerző a szövegben egyáltalán nem tér ki arra, hogy a férfiaknak milyen felelősségük van a fogamzásgátlásban és a nem kívánt terhességhez vezető helyzetekben.
A közösségi médiában kezdett terjedni egy kifényképezett szövegrészlet a Dr. Lénárt Gábor által jegyzett, 12. évfolyamosoknak szóló biológia tankönyvből, amely szerint
sok nő felfogása teljesen hibás a terhesség mesterséges megszakításával kapcsolatban. Úgy vélik, hogy amikor elhatározzák a műtétet, akkor a >>saját testükről<< döntenek. Kétségkívül, a műtétet a nőnek kell vállalnia. Szinte csak őt érinti minden ezzel kapcsolatos testi és lelki probléma is. Ugyanakkor nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy a döntés egy másik, leendő ember életéről is szól, amelyhez a nőt a lehető legszorosabb kapcsolat fűzi, de etikai szempontból még ez sem jogosít fel senkit egy leendő élet elpusztítására.”
A tankönyvet, amelynek Családtervezés című fejezete tartalmazza az egyértelműen abortuszellenes szövegrészletet (132. oldal) az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) adta ki.
Az Index megkereste a kiadót, hogy megismerje a momentumos Tölcsér Borbála által megosztott részlet kontextusát is. Kiderült, hogy a szerző a szövegben egyáltalán nem tér ki arra, hogy a férfiaknak milyen felelősségük van a fogamzásgátlásban és a nem kívánt terhességhez vezető helyzetekben. Arról sem tájékoztatja a diákokat a szöveg, hogy milyen egészségi okokból lehet szükség a mesterséges terhességmegszakításra.
Szó van ugyanakkor benne – érintőlegesen, a vélt előnyeik vagy a veszélyeik kifejtése nélkül – a hőmérőzéses és a naptármódszernek nevezett fogamzásgátló módszerről. A gumióvszert mint „olcsó, könnyen beszerezhető és szinte százszázalékos biztonságot jelentő” eszközt mutatja be a könyv, de nem tér ki arra, hogy milyen szerepe van a nemi úton terjedő betegségek megelőzésében.
A fogamzásgátló tablettákról elolvashatják a végzős gimnazisták, hogy bár a használatuk elterjedt, nem veszélytelenek, ezután következik egy lista a tabletták kockázatairól, anélkül, hogy a hormonális fogamzásgátlás más (nem tablettás) formái, illetve esetleges előnyei akárcsak felmerülnének. A könyv definiálja a meddőséget, felvázol néhány kiváltó okot és szól a lombikprogramról is.
A lap megjegyzi, hogy nem ez az egyetlen állami kiadású biológia tankönyv a 2019/2020-as hivatalos tankönyvjegyzékben: a középiskolás diákok egy másik, szintén OFI-s kiadású, a Dr. Molnár Katalin, Mándics Dezső jegyezte kiadványból is tanulhatnak. Annak a 11. évfolyamosok számára készült kötetében foglalkoztak a szerzők a családtervezéssel, a fogamzásgátlással és a terhességmegszakítással, abortuszellenes felhang nélkül – olvasható a cikkben.
(Kép: illusztráció.)