A megyeszékhely rendelkezik az országban a második legnagyobb bevételével.
Tuzson Bence múlt héten beszélt arról, hogy a jövőben az iparűzési adót elsődlegesen a helyi tömegközlekedés finanszírozására kell fordítaniuk az önkormányzatoknak, a Miniszterelnökség közszolgálatáért felelős államtitkára hozzátette, hogy ezt a jövőben törvénybe is foglalják. A változtatás ellen már tiltakozott Karácsony Gergely is. Orbán Viktor hétfőn az azonnali kérdések órájában azt válaszolta Szabó Tímea kérdésére, hogy amikor a főpolgármesterrel egyeztetettek, megállapodtak, hogy a legfontosabb a tömegközlekedés biztosítása, ennek megfelelően nyújtották be az indítványt.
A 24.hu azt írja, a módosítás az eddig Borkai Zsolt által vezetett, ám a politikus lemondása miatt éppen új polgármester megválasztására készülő Győrt is nehéz helyzetbe hozhatja, hisz Budapest után Győr rendelkezik az országban a második legnagyobb iparűzésiadó-bevétellel, elsősorban az Audi-gyártól érkező összeg miatt.
A portál szerint a helyi iparűzésiadó-bevétel átlagosan 21 és 23 milliárd forint között volt az elmúlt években, ezzel szemben az építményadó 3-3,5 milliárdot, az idegenforgalmi adó pedig nagyjából 150 millió forintot tett ki, az iskolafenntartásért cserébe a jómódú településektől beszedett szolidaritási hozzájárulás pedig tavaly 4,5 milliárd forint volt.
Győrnek nincs saját, önkormányzati fenntartású buszvállalata. Neupor Zsolt, az önkormányzat korábbi ellenzéki képviselője a 24.hu-nak azt mondta, a város két évvel ezelőtt készíttetett egy tanulmányt a helyi tömegközlekedés fejlesztési lehetőségeiről. Három irányt vizsgáltak: marad a régi felállás a jelenlegi külső szolgáltatóval, vagy marad a külső szolgáltató, de a buszpark egy részét a város veszi meg, és üzemeltetésre adja át a szolgáltatónak, esetleg a város saját tömegközlekedési társaságot alapít.
Neupor szerint a tanulmány rámutatott arra, hogy a harmadik változat, a saját társaság alapítása a legdrágább verzió, viszont lehet, hogy erre szüksége lesz a városnak.
Az Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. (ÉNYKK) ugyanis néhány héttel Tuzson bejelentése előtt egy országossá növesztett vállalatba olvadt bele. Október 1-jétől országszerte az állami Volánbusz Zrt. végzi a helyi és a helyközi autóbuszos közösségi személyszállítást. Az újabb átszervezést követően a hat regionális közlekedési központ, így az ÉNYKK is egy társaságban egyesült, amivel egy csaknem 19 ezer embert foglalkoztató állami óriásvállalat jött létre.
2020-ra Győrnek és számos nagyvárosnak ezzel a monopolhelyzetben lévő nagyvállalattal kell letárgyalnia a szolgáltatás ellátásának újabb feltételeit, ami sokkal nagyobb kihívás lesz, miután a kormány kinyilvánította, hogy a terheket az önkormányzatoknak kell viselniük az iparűzésiadó-bevételből, írja a 24.hu.