Egyre valószínűbb, hogy Ursula von der Leyen bővítés helyett a humanitárius segélyezést és a katasztrófavédelmet bízná a magyar biztosjelöltre. Ezzel Trócsányi László nemcsak politikailag súlytalan portfóliót kapna, hanem a magyar kormány migránsellenes jelszavaival is szembe kellene mennie.
Igazságügyi miniszterként kormányközi tárgyalásokon vett részt, nemzetközi konferenciákon tartott előadást, és törvények meghozataláért volt felelős, a kiszivárgott hírek szerint azonban lehet, hogy a következő években Trócsányi Lászlónak gyakran mellényre és sportcipőre kell majd cserélnie a hivatali öltönyt. A nemzetközi sajtóban megjelent cikkek alapján egyre valószínűbb, hogy Ursula von der Leyen a humanitárius segélyezés és a katasztrófavédelem portfólióját bízná a magyar biztosjelöltre.
A hivatalos névsort az Európai Bizottság új elnöke hétfőn hozta nyilvánosságra, de a tárcák felosztására egy napot még várni kell. Von der Leyennek nincs könnyű dolga: a lista összeállításakor hozott anyagból kellett dolgoznia, hiszen a 27 tagállami kormány jelölt (a britek a kilépésre tekintettel nem neveztek meg senkit), és közben a politikai és földrajzi egyensúlyokat is figyelembe kellett vennie. A magyarok és a lengyelek helyzete azért is különleges, mert mindkét ország ellen eljárás folyik a jogállami normák megsértése miatt, viszont azt sem hagyhatta figyelmen kívül, hogy Varsó és Budapest támogatta a jelölését.
Ist das die neue Kommission von Ursula @vonderleyen ? Dieses Tableau kursiert derzeit in Brüssel. Manches scheint logisch, manches eher nicht. Auflösung Dienstag. @SPIEGELONLINE pic.twitter.com/AQ9q6OtMkg
— Peter Mueller (@PeterMueller9) September 6, 2019
A lista alapján úgy tűnik, több hasonlóság már nincs a két ország között. Amíg a 40 milliós Lengyelország a mezőgazdasági biztost adhatja Brüsszelnek, ami kifejezetten hangsúlyosnak számít, nekünk a humanitárius segélyezés és a katasztrófavédelem juthat. Ez persze csak a hivatalos bejelentés után lesz biztos, de ha valóban így alakul, Magyarország az oktatás és ifjúságpolitika után ismét egy politikai szempontból súlytalan területet tudhat magáénak. Trócsányi pedig készítheti a hátizsákot: az EU segélyezési politikájáért felelős biztosként a következő öt évben gyakran fog katasztrófák helyszíneire és menekülttáborokba látogatni.
Magyar migránskártya?
Azt nem tudni, hogy a volt magyar miniszter, nagykövet, alkotmányjogász mit szól a hírekhez, korábbi nyilatkozatai alapján mindenesetre a bővítést vagy a fejlesztéspolitikát szerette volna megkapni. Emellett kardoskodott Orbán Viktor miniszterelnök is, a 444.hu információi szerint már öt éve, Navracsics Tibor jelölésénél is. Ezzel szemben a humanitárius segélyezés és a katasztrófavédelem a nehéz helyzetbe kerültek megsegítése, valamint a szolidaritás szempontjából rendkívül fontos feladat, az uniós politika befolyásolásában azonban szinte semmilyen szerepet nem játszik.
A jelenlegi humanitárius biztos a ciprusi Krisztosz Sztiliánidész, feladatait részben az Európai Bizottság Humanitárius Segélyek és Polgári Védelem Főigazgatósága (ECHO) koordinálja, amely a mostani hétéves költségvetési ciklusban összesen 7,1 milliárd euróból, tehát évente egymilliárd euróból gazdálkodik. A teljes összeg ennél magasabb, mert a sürgősségi segélyezésre is léteznek tartalékok. Fontos ugyanakkor megemlíteni, hogy a főigazgatóság és a biztosi poszt nem ugyanaz: azt, hogy az ECHO feladataiból mi tartozik majd Trócsányihoz, a bizottság elnöke dönti el.
Akárhogy is alakul, Trócsányi leendő területének egyik legfontosabb feladata nem az Európai Unión belüli, hanem az azon kívüli segélyezés lesz. A bizottság adatai szerint az ECHO által finanszírozott projektek évente 90 ország több mint 120 millió lakosának segítenek, az Európai Unió tagállamaival együtt a világ legnagyobb adományozója, ezen belül tavaly humanitárius költségvetésének 85 százalékát a menekültek megsegítésére költötte.
Ez azonban nem csak a válsághelyzetek elhárítását jelenti. Az Európai Bizottság a menekültválság után, 2016-ban arról rendelkezett, hogy a menekültek helyzetén fejlesztésekkel kell segíteni. Ez azt jelenti, hogy a táboroknak helyet adó országok kormányain és civil szervezeteken keresztül a menedékérők lakhatását, egészségügyi ellátását és oktatási hozzáférését fejlesztik, hogy méltó körülmények között élhessenek, és könnyebben beilleszkedhessenek a társadalomba. Ennek része a pénzügyi támogatás, azon belül is a kormányzati kommunikációban migránskártyára keresztelt konstrukció, amelynek a koordinálása szintén Trócsányira hárulhat. Ez valójában nem új forrást jelent, csupán annyit, hogy a menedékkérőkét előre feltöltött (prepaid), névre szóló bankkártyákkal látják el, erre érkeznek a támogatások, felváltva a táborokban történő ételosztást és a jegyrendszert. Így a menedékkérők maguk választhatják meg és szerezhetik be az alapvető szükségleti cikkeket.
Szintén az ECHO látja el a tagállamok polgári védelmi hatóságainak koordinációját – tehát ha valahol természeti, vagy ember által okozott katasztrófa történik, akkor a tagállamok azonnal összehangolt segítséget tudjanak nyújtani a rászorulóknak.
Nem véletlen, hogy a jelenlegi humanitárius biztos az európai árvíz sújtotta területeken túl gyakran fordul meg afrikai, közel-keleti vagy éppen törökországi menekülttáborokban, és várhatóan ugyanezek a programok várnak majd utódjára is. Ha a korábbi biztos feladatait nézzük, akkor Trócsányi örökli meg az EU Ebola-koordinátori posztját is.
Ez provokáció
Az Európai Bizottság honlapja szerint a biztosoknak munkájuk során négy alapelvet kell szem előtt tartaniuk: emberiesség, semlegesség, pártatlanság és függetlenég. A legfontosabb szabályról nem is beszélve:
a mindenkori biztosok nem saját nemzeti kormányukat, hanem az Európai Uniót képviselik Brüsszelben.
Márpedig éppen ez a négy alapelv, amelyek miatt Trócsányi nehéz helyzetbe kerülhet. Ursula von der Leyen még ki sem hirdette a portfóliók leosztását, de több EP-képviselő máris támadta a leendő magyar biztost a minisztersége alatt hozott törvények miatt. A The Guardian című lapnak nyilatkozott Sophia in’t Veld liberális EP-képviselő, aki provokációnak nevezte a jelölést. „A humanitárius portfólióba beletartoznak a szexuális és a reproduktív egészség kérdései, így az abortusz is. Egy őskonzervatív biztos megválasztásának súlyos következményei lennének sok lány és nő életére” – mondta a politikus.
Ellenérzéseiről írt közleményében Ujhelyi István szocialista EP-képviselő is, aki hangsúlyozta: addig nem szavazza meg az Európai Bizottság összetételét, amíg annak Trócsányi is a tagja. „Elvi kérdés, hogy nem támogatok olyan európai testületet, amelyben az illiberális állam jogi főépítésze helyet kaphat” – írta.
A biztosjelölteket szeptember 30. és október 4. között hallgatják meg az Európai Parlament szakbizottságai, ezen Trócsányi biztosan számíthat majd keresztkérdésekre. Nemcsak a magyar kormányban korábban betöltött szerepe, hanem alkalmassága miatt is, hiszen nemzetközi segélyezéssel eddig nem foglalkozott. Az Európai Parlament a meghallgatások után a teljes bizottságról szavaz, ezért ha nem elégedettek valamelyik jelölttel, akkor akár nemet is mondhatnak a teljes listára. Trócsányinak Von der Leyen mindenesetre ennél kevésbé találhatott volna szerényebb portfóliót, így ha az EP-képviselők visszautasítják, az sokkal inkább a magyar kormánynak szól majd.
Ebben az esetben Orbán Viktor is lépéshelyzetbe kerülhet, a magyar kormányfő nyilvánvalóan nem engedheti meg magának, hogy az ő jelöltjén bukjon a teljes bizottság. Esetleges csereként egy ideje Győri Enikő neve kering Brüsszelben, aki volt már nagykövet, EU-ügyekért felelős államtitkár és EP-képviselő is. Az ő jelölésével ahhoz is hozzájárulhatna Orbán, hogy fele-fele aránya legyen a női és férfi biztosoknak, ahogy ezt korábban Von der Leyen kérte.
Az mindenesetre jól látszik, hogy Von der Leyen ugyanazzal a problémával küzd, mint elődje, Jean-Claude Juncker: egyszerűen nincs annyi fajsúlyos feladat, mint ahány tagot számlál a testület. A kiszivárgott összetételek alapján annyi azért elmondható, hogy a kiemelt pozícióba kerülő alelnökök és az egyszerű biztosi feladatok között nincs akkora átfedés, mint Junckernél volt – bár kérdés, hogy a Margrethe Vestager alá sorolt digitális gazdaság alá befér-e például a versenyjog vagy a pénzügyi szolgáltatások, illetve a másik alelnök, a klímapolitikáért felelős Frans Timmermans pontosan milyen feladatokat is kap majd. Timmermans feladata amennyire fajsúlyos, annyira eltérő az eddigiektől – a holland baloldali politikus a jogállamiság őreként eddig gyakran lépett fel Magyarország ellen is, ettől legalább megszabadul majd mind a magyar kormány, mind – bizottsági tagként – Trócsányi László.