Itthon hvg.hu 2019. május. 30. 21:05

Rengeteg a nyitott kérdés a dunai hajóbaleset körül

Egy nappal a Duna budapesti szakaszán bekövetkezett baleset után egyelőre annyit tudunk: hét emberéletet követelt a tragédia. Ám azt, hogy pontosan mi történt szerda este a megáradt folyón, még időbe telhet kideríteni.

Huszonegy ember hollétéről még mindig nem tudni egy nappal az után, hogy bekövetkezett az elmúlt évtizedek legsúlyosabb hajóbalesete a Dunán. Szerda este kilenc óra után, másodpercek alatt történt a tragédia, amikor 35 fővel a fedélzetén összeütközött a Hableány kirándulóhajó egy jóval nagyobb szállodahajóval, a Viking Sigynnel a Margit híd pesti lábánál. A két hajónak nem csak a mérete között volt óriási különbség: előbbi hetven éve volt szolgálatban, utóbbi mindössze néhány hónapja szállt vízre.

A balesetet a jelenlegi, a hatóság által is megerősített információk szerint heten élték túl, közülük hárman kerültek kórházba, két embert már el is engedtek. Hét ember életét nem tudták megmenteni, volt, akit Csepelnél sodort a partra a víz.

MTI / Lakatos Péter

Az utasok többsége dél-koreai turista volt, a legfiatalabb közülük egy ötéves kislány, őt ugyanúgy eltűntként tartják nyilván, mint a kétfős személyzet tagjait.

A balesetnél nem csak az eltűntek sorsáról nem tudni, az sem világos, mi okozhatta a balesetet. A rendőrség csütörtökön este jelentette be, hogy őrizetbe vették és gyanúsítottként hallgatták ki a szállodahajó kapitányát, a 64 éves C. Yuriy odesszai lakost. Korábban egy videófelvételt is közzétettek, amelyen az látszik, hogy a Viking elsodorja a Hableányt, amely mindössze hét másodperc alatt el is süllyed. Nem világos, hogy a kis hajó fordult neki a nagynak, vagy a Viking sodorta el a kirándulóhajót, szakértők mindenesetre úgy látják, emberi hiba okozhatta a katasztrófát. Erre utal a kapitány őrizetbe vétele is.

Így történhetett a dunai hajóbaleset - interaktív térkép, idővonal

Térképen és idővonalon és megpróbáltuk rekonstruálni, pontosan hogyan történhetett a szerda esti budapesti hajóbaleset.

A navigálást nehezíthette a magas vízállás, ilyenkor ugyanis a kormányhíd alacsonyabban van, hogy a hidak alatt könnyebb legyen a navigálás, ezzel pedig megnő a holttér, amelyet nem láthatott be a szállodahajó kormányosa – erről Horváth Imre beszélt a hvg.hu-nak.

A rendőrség mindenesetre ismeretlen tettes ellen, tömegszerencsétlenséget okozó vízi tömegközlekedés veszélyeztetése címén folytat büntetőeljárást – több információt emiatt nem osztanak meg a nyilvánossággal.

MTI / Bruzák Noémi

Így egyelőre az sem világos, mi történt abban a tíz percben, ami a baleset aközött telt el, hogy arról megérkezett a bejelentés a hatóságokhoz. Azt sem árulták el, ki jelezte az ütközést.

A baleset körülményeiről, a dunai hajózás sajátosságairól ebben a cikkünkben írtunk bővebben:

Hajókatasztrófa: "Egy ekkora test egy hegyen is átmegy"

Nagyon sok tényező együttjátszása okozhatta a szerda éjjeli hajóbalesetet, melynek következtében felborult és másodpercek alatt elsüllyedt egy kirándulóhajó a Margit híd egyik pillérénél, 35 utassal a fedélzetén. Szerda este hét túlélőt sikerült kimenteni a vízből. Szakértőkkel beszéltük át a történteket.

Az sem világos egyelőre, hogy a Viking adott le vészjelzést – a Hableánynak erre lehetősége sem volt, hiszen gyakorlatilag vízbe dobott kőként süllyedt el az erős sodrású vízben. A hajót üzemeltető svájci társaság nem volt túl bőbeszédű, mindössze annyit erősített meg, hogy hajójuk részese volt a balesetnek, és hogy azon senki nem sérült meg.

Ám ez leginkább az elképesztő méretkülönbségből fakad. A lapunknak nyilatkozó szakértő úgy jellemezte, hogy az ütközést még annyira sem érezhették meg a Vikingen tartózkodók, mint amikor egy autós átkel egy fekvőrendőrön.

A Duna magas vízállása épp úgy nehezítette a mentést, mint a szerda esti kitartó eső. Csütörtökön információink szerint előbb elvetették, hogy megközelítsék a roncsokat a víz alatt, később mégis a merülés mellett döntöttek, majd újból elvetették ezt. Az időjárás nem segíti a mentést, hiszen kisebb-nagyobb intenzitással csütörtökön is esett az eső, és a Duna vízszintje folyamatosan nő, az Országos Vízügyi Főigazgatóság prognózisa szerint szombaton, 600 centiméter körüli értékkel tetőzhet, az áradás azonban még utána is napokig eltarthat.

Túry Gergely

Így egyre kisebb az esélye annak is, hogy túlélőket találjanak, a szakemberek pedig úgy látják, az is napokig eltarthat, hogy a hajóroncsot kiemeljék a Duna fenekéről.

A mentést egyébként ausztriai speciális búvárok is segítik, sőt, Dél-Koreából is érkeznek szakemberek. A távol-keleti országból Magyarországra tart egy csoport a hozzátartozókkal is, és kapcsolatban van a két ország vezetése. Orbán Viktor részvétet nyilvánított a dél-koreai elnöknek, Mun Dzse In pedig arra kérte a magyar kormányt, hogy tegyenek meg mindent az eltűnt turisták mentésében.

Percről percre tudósításunkat itt olvashatja:

Honvédségi hajó érkezett az elsüllyedt Hableányhoz - a dunai hajóbaleset hírei percről percre

(null)

A baleset után nem csak a két hajót vezető személyzet felelőssége merült fel, de Tarlós István főpolgármester azt is felvetette: meg kell vizsgálni, megfelelő hely-e a szállodahajók kikötéséhez a belvárosi partszakasz. Szerinte az érintett társaságokkal kellene tárgyalni erről.

Csütörtökön mindenesetre még nem változtattak a gyakorlaton, sőt, a Vikingnek is több hajója horgonyzott a Dunának ezen a szakaszán.

Hirdetés
hvg360 Medvegy Gábor 2024. november. 30. 15:00

Egy vérző ország minden gondja a lelkében – a mai propagandisták is megirigyelhetik, ahogy anno a magyar kormányfőről írtak

Harcolhattak volna robotzsaruval Horthy Miklós merénylői ellen száz évvel ezelőtt? A válasz meglepő módon majdnem igen, de ez még semmi. Az 1924 novemberében megjelent lapok meghökkentő híreiből válogattunk, amelyekből kiderül, hogy a vasútra mindig lehetett panaszkodni, a parlamenti zsidózás pedig nem sértett illemet akkoriban. A templomba járó nők kivágott, áttetsző ruhái ellenben igen.