A német IG Metall szakszervezet építkezésbe kezdett Magyarországon, és a Vasassal közösen irodát hozott létre Győrött és Kecskeméten. A kétmilliónál több munkavállalót tömörítő szervezet azért küzd, hogy az autógyártásban határokon átívelően nőjenek a juttatások. Wolfgang Lemb hangsúlyozza, hogy nem a német és kelet-európai telephelyek egymás elleni versenyéről van szó, hanem a munkavállalók közötti szolidaritásról. Azt tapasztalják, hogy a nagy német cégek "nem fájlalnák", ha nem lennének jelen Magyarországon.
A HVG hetilap legfrissebb száma részletesen foglalkozik a győri Audi-gyár dolgozóinak sztrájkjával. Alább Wolfgang Lemb német szakszervezeti vezetővel készült lapinterjúnk bővített változatát olvashatják.
hvg.hu: Mit gondolnak a győri Audi-munkások egyhetes sztrájkjáról?
Wolfgang Lemb: A gyárban működő szakszervezet követelései több mint jogosak voltak, pláne ha figyelembe vesszük ottani kollégáink teljesítményét, illetve az Audi németországi és egyéb európai telephelyein alkalmazott bérezését.
hvg.hu: Európa legnagyobb szakszervezete miben segítette a győriek harcát?
W. L.: Mindvégig szolidárisak voltunk a sztrájkolókkal, és ezt számos formában kifejezésre is juttattuk. Az IG Metall bajor szervezetének vezetője (ebben a tartományban van az Audi anyavállalata – a szerk.) a nyilvánosság előtt állt ki egy szolidaritás levéllel a győri dolgozók mellett. Az ingolstadti gyár üzemi tanácsa és a szakszervezetünk vezetői személyes kapcsolataikon keresztül is kifejezték szolidaritásukat.
hvg.hu: Az IG Metall tanácsokkal is ellátja a sztrájkolókat?
W. L.: Hivatalos formában nem, de ha a magyar kollégák tudni szeretnének valamit tőlünk, akkor bármikor megkérdezhetnek minket. A magyar Vasas szakszervezettel közösen felállitott kecskeméti és győri irodáink ajtaja nyitva áll. Ha van rá igény, akkor helyben is támogatjuk a munkavállalók képviselőit.
hvg.hu: Milyen anyagi áldozatot jelent az IG Metall számára a magyar jelenlét?
W. L.: Annyit elmondhatok, hogy
mindkét partnerszervezetnek jelentősebb összegbe kerül az a projekt, amelyet Magyarországon felépítettünk. De mi úgy gondoljuk, megéri a befektetés.
Újfajta transznacionális tevékenységünk részeként igyekszünk megosztani tudásunkat és tapasztalatainkat. Ezen túl segíthetünk összekötni a helyi szakszervezetet az anyacég menedzsmentjével vagy üzemi tanácsával, a konkrét esetben az Audinál, illetve általánosságban az autó- és autóalkatrész-gyártásban határokon átívelően nőjenek a juttatások.
hvg.hu: Anyagi támogatást nyújtottak a Győrben sztrájkolóknak?
W. L.: Dehogy.
hvg.hu: Jelen vannak Győrben és Kecskeméten, de például Esztergomban nincs irodájuk. Alapfeltétele a segítségnek, hogy az anyacég német legyen?
W. L.: Mi német szakszervezet vagyunk. Amikor a nemzetközi építkezésbe fogtunk, alaposan megvizsgáltuk, melyek a regionális súlypontok, és merre vannak a német cégek. Az egyik legfontosabb segítség, amit nyújtani tudunk, hogy megteremtjük a kapcsolatot az anyavállalat döntéshozói és a helyi érdekképviselet között.
Azt már most látjuk, hogy Debrecenben is lesz közös dolgunk a Vasassal, ahol BMW-gyár épül. Ez ügyben már folytattunk is beszélgetéseket Magyarországon.
hvg.hu: Hogyan reagálnak a nagy német autógyártók, amikor az IG Metall jelenlétével szembesülnek Magyarországon?
W. L.: Mondjuk úgy, hogy a cégek nem fájlalnák a hiányunkat, ha nem lennénk ott Győrben, Kecskeméten és másutt. De legyünk pontosak: nem az IG Metall van jelen Magyarországon, hanem egy, a Vasassal közösen létrehozott képzési és tanácsadó kft.
hvg.hu: A magyar szakszervezetek támogatásával az IG Metall hozzá tud járulni ahhoz, hogy a német autógyárak ne telepítsenek Németországból külföldre még több munkahelyet?
W. L.: Azt ma már mindenki tudja, hogy globális gazdaságunkban milyen szorosan kapcsolódnak egymáshoz a különböző országok telephelyei. Különösen igaz ez Európára. A mi első számú célunk mindig a helyi munkavállalók élet- és munkakörülményeinek a javítása. Nem hagyhatjuk, hogy a telephelyeken dolgozókat egymás ellen kijátsszák. A feladatunk az, hogy a különböző országokban lévő munkahelyek egyaránt biztosítottak legyenek, és a szolidaritás elve szerint támogassuk egymást.
hvg.hu: De fogalmazhatunk úgy, hogy nem fájlalnák, ha a BMW nem építene Debrecenben gyárat?
W. L.: Nekünk eszünkbe sem jut megakadályozni cégek áttelepülését, vagy hátrányos helyzetbe hozni meglévő telephelyeiket. Nem a globalizációval harcolunk.
Azt azonban igenis el akarjuk érni, hogy ne kizárólag a bérdömping jegyében hozzanak létre új gyárakat. A munkakörülmények legyenek mindenütt tisztességesek.
hvg.hu: És Magyarország hogyan áll ebből a szempontból európai összevetésben?
W. L.: Magyarország az egyike azon európai országoknak, amelyek a legolcsóbb bérekkel vonzzák a cégeket. Talán ennél is fontosabb, hogy a magyar kollégák érdekérvényesítő képessége lényegesen korlátozottabb, mint például a németeké. A győri és kecskeméti irodák ezért is foglalkoznak kiemelten azzal, milyen jogai és lehetőségei vannak a magyar szakszervezeteknek és üzemi tanácsoknak. Magyarországon jelentősek a jogi hiányosságok a megfelelő képviselet, az információhoz jutás és a döntésekbe való beleszólás terén. Ezen okokból is kritizáljuk a tavaly decemberben megszavazott úgynevezett rabszolgatörvényt. A jogszabály következményeit elfogadhatatlannak tartjuk.
Európa szempontjából Magyarország egy tesztüzem. Azt látjuk, hogy ha az adott politikai konstellációt kihasználva a hatalom eltörölhet minden létező gátat, akkor annak a szociális jogok is áldozatul esnek. A győri Audi-gyár munkásai ilyen téren nem csak magukért, de egy igazságosabb Európáért is harcoltak.