Több helyen is javítani kell a folyó hajózhatóságát.
Évtizedek óta nem voltak fenntartási munkák a Duna medrében, ezért az állami beruházó, a transzeurópai közlekedési hálózat tervezői pályázatot írt ki, amelynek a végrehajtását most meghosszabbították – írja a kormánypárti Magyar Idők.
Az utóbbi hetekben a Duna alacsony vízállása miatt érdekesebbnél érdekesebb dolgok kerültek elő a folyómederből: hajóroncsok, százéves sírkövek, sőt, még értékes aranyleletek is. A Szabadság híd alatt pedig láthatóvá váltak az egykori Ferenc József híd maradványai is. Emiatt sokakban felmerült a meder tisztításának gondolata, de ez azért is fontos, mert évtizedek óta nem is nyúltak hozzá a mederhez.
A folyam hajózhatóságát helyreállítandó a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) – a belvízi út fejlesztéséhez kapcsolódóan – pályázatot írt ki tervezői feladatok ellátására, a munkát az EU finanszírozza.
A felmérések szerint a Szap és Szob közötti szakaszon 12 helyen, 40 kilométeren, a Szob és a déli országhatár közötti szakaszon 31 helyszínen, összességében közel 52 kilométeren kell a hajózhatóság javítása érdekében beavatkozni a vízgazdálkodás, a környezet- és természetvédelem követelményeit is kielégítő módon.
A nyertesekkel a NIF eredetileg még tavaly december 15-én kötötte meg a szerződést, azonban a közbeszerzési eljárások elhúzódása miatt a napokban módosították a teljesítés határidejét. A teljes szerződéses érték a módosítást követően nem változott, áfa nélkül 1,3 milliárd forint, a nyertes pályázatot az Utiber Közúti Beruházó Kft., a Viziterv Consult Kft., valamint a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem nyújtotta be.