Itthon hvg.hu 2018. augusztus. 22. 14:16

Lejtmenetben Mészáros Lőrinc lapjai

A Népszavához sokan pártolhattak át a Magyar Nemzet megszűnésével, ők a második negyedév nyertesei. Mészáros Lőrinc lapjait a kutya sem olvassa szinte, megállíthatatlan lejtmenetben vannak.

Mészáros Lőrinc étvágya csillapíthatatlan, tovább hízik a médiabirodalma, a Mediaworks megveszi az Inform Média Lapkiadó Kft.-t. Ezzel pedig Mészáros köréhez kerül az Észak-Magyarország (B.-A.-Z. megye), a Kelet-Magyarország (Szabolcs-Szatmár-Bereg megye) és a Hajdú-bihari Napló (Hajdú-Bihar megye). Ezeknek megfelelően három megyei hírportál is a portfólióhoz tartozik, a Boon, a Haon és a Szon.

Az Mfor pedig a Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség legfrissebb adatai szerint arról ír, hogy a Népszava az elmúlt három hónapban 7,4 százalékkal tudta növelni az eladott példányszámot, ami így 19,9 ezerről 21 ezer fölé emelkedett. Az egy évvel ezelőtti teljesítményhez képest kereken 10 százalékos a növekedés mértéke.

Orbán Viktor kedvenc lapja, a Nemzeti Sport (a Mediaworks adja ki) értékesítése negyedéves bázison stagnált, hiszen mindössze 0,1 százalékos csökkenés eredménye a 31 925 darabos értékesítés, éves viszonylatban azonban továbbra is jelentős, 9,9 százalékos a mínusz. A Blikk és a Bors is 3-4 százalékkal kevesebb lapot adott el a második negyedévben, mint az elsőben, az előző év azonos időszakához képest pedig 8-10 százalékos az elmaradás.

Mészáros mínuszban

Az Mfor megvizsgálta a vidéki lappiacot is, nincs sok ok az örömre piaci szempontból. A legkisebb veszteséggel a Békés Megyei Hírlap úszta meg, az eladott 11 745 darabos példány 10,46 százalékkal kevesebb az egy évvel ezelőttinél. 13 százaléknál kisebb zuhanás mutatkozott még a Petőfi Népénél, a Somogyi Hírlapnál, a Tolnai Népújságnál és a Vas Népénél.

A vásárlói közel ötödét veszítette el a Dunaújvárosi Hírlap, a 3713 darabos értékesítés 17,96 százalékkal kevesebb az egy évvel ezelőttinél. A Napló 18,21 százalékkal zuhant egy év alatt, így idén a második negyedévben már "csak" 23 678 példányt értékesítettek a lapból átlagosan. Az pedig már-már komikus, hogy a legnagyobb csökkenést pont Mészáros lakóhelyének lapja, a Fejér Megyei Hírlap regisztrálta: az eladott 22 406 példány 18,26 százalékkal kevesebb az egy évvel ezelőttinél.

A vidéki lapok jelentős része 2016 harmadik negyedévében került Mészáros érdekeltségi körébe, azóta pedig drasztikus zuhanások mutatkoznak a MATESZ adatai alapján. A 13 vizsgált lap összértékesítése kereken 20 százalékkal esett vissza, míg 2016 harmadik negyedévében összesen valamivel több mint 249 ezer példányt adtak el átlagosan a 13 lapból, ez mára közel 200 ezerre zuhant vissza. A legnagyobb visszaesést a Napló (24,5 százalék), a Dunaújvárosi Hírlap (23,5 százalék) és a Fejér Megyei Hírlap (22,3 százalék) szenvedte el.

Mélypontok

Lapunk is átnézte a Matesz adatait, néhány érdekesség.

Január óta hónapról-hónapra csökken a Forbes eladott példányszáma, megfordítva ezzel a 2016 vége óta tartó növekedési trendet. Júniusban már csak 6 460 előfizetőjük volt (ezerrel kevesebb, mint februárban) és 9 ezer példány kelt el a standokon, majdnem 5 ezerrel kevesebb, mint például januárban. Az összes előfizetői példányszám soron azonban 13 ezres adat szerepel, ugyanis a nyomtatott példányok mellé számítanak még pontosan ugyanannyi digitális példányt is, ahogy az 2016 júliusa óta szokásukká vált.

Mélyponton több női, ún. csajos lap is,a Cosmopolitan 15 ezernél, a Glamour 12,5 ezernél, de érdekesség, hogy a kuponos akcióknak hála a Glamour a márciusi 16 ezer helyett áprilisban 197 ezer példányban fogyott a standokon, hasonlóképpen a Joy májusban ugrott 134 ezerre az áprilisi 12,6 ezerről.

*

A MATESZ adatai szerint a HVG negyedéves bázison minimálisan, 0,3 százalékkal tudta növelni az eladásait, 30 297 példányra, 2017 második negyedévéhez képest azonban 2,4 százalékos a mínusz.

Hirdetés