Itthon Dercsényi Dávid 2017. december. 18. 13:34

Sorosozás a Népszavában – a torz médiapiac margójára

Társadalmi célú, egész oldalas hirdetés jelent meg a Népszava 13. oldalán, rajta az országgyűlési határozat az Európai Parlament Soros-terv végrehajtásáról szóló határozatával szemben. Azaz a kormány által elfogadott, jogszabályi köntösbe bújtatott választási propaganda.

hvg.hu

Mit keres egy ilyen hirdetés, egy ilyen leplezetlen sorosozás az egyik legmarkánsabb ellenzéki újság hasábjain? Mennyire hitelesít egy ellenzéki médiumot, hogy azt hirdeti egy egész oldalon, ami ellen a 13. oldal kivételével publicisztikát, riportot, cikkek sokaságát írja?

Alapvetően nem ez a kérdés. Hanem két másik dolgot kell tisztázni.

A kormány mögé bújva a Fidesz brutális hirdetési túlsúllyal rendelkezik a pártok között. Tudjuk, az összes nemzeti konzultáció Fidesz-kampány. Ez érdekes módon nem kelti fel az Állami Számvevőszék figyelmét, csak az, ha a Jobbik próbálja meg ugyanazt: eljuttatni az üzenetét mindenkihez. A Fidesz médiabirodalma egy dolog, de épp egy ilyen népszavás akciónál látszik igazán, hogy mindenkihez elér az üzenete, oda is, ahová egy ellenzéki pártnak nem. Mert ha valaki nem olvassa a kritikusabb hangvételű médiumokat, újságokat, hetilapokat, portálokat, sőt, akár a kormánypártiakat sem, csak jár-kel az országban, egyetlen véleménnyel találkozik – Soros, Brüsszel, migráns.

A kormány, azaz a Fidesz üzenete viszont mindenhova elér, a legelvakultabb ellenzéki is találkozik vele.

Amúgy semmi baj nem lenne azzal, hogy a kormány ellenzéki médiumokban is hirdet. De ezzel csak tovább torzítja a médiapiacot. Ahogy a Népszava újságírója, Hargitai Miklós által elnökölt MÚOSZ-ban David Kostelancik amerikai ügyvivő is felhívta rá a figyelmet: a kormány torzítja a médiapiacot, nyomást gyakorol a hirdetőkre és manipulál. Ahogy így is. 2017-ben a Népszava állami hirdetéseinek aránya 56 százalék a teljes hirdetési bevételből. Valahol a Ripost és a Nemzeti Sport között van, becsültük meg a Kantar Media adataira alapozva. A Magyar Időknél 89 százalék, a Magyar Nemzetnél 5.

A kormány 2010 óta egyre nagyobb elánnal hirdet, 2014 áprilisa óta egyre kevésbé a Simicska-médiában, listaáron számolva megnégyszerezte a költéseit – részletesen elemezte a helyzetet a Mérték Médiaelemző Műhely. Alig olvasott médiumokba önti a közpénzt, és az olvasottsági adatok alapján logikus médiumokat kerül el nagy ívben – az előbbi épp a Mérték vezetője, Polyák Gábor szerint amúgy megsérti az EU versenyjogi rendelkezéseit, mert bújtatott tiltott állami támogatást nyújt.

Egyszóval ez az egész torz rendszer testesül meg ebben a társadalminak hazudott politikai hirdetésben a Népszavában.

Boldog karácsonyt, kedves média, hogy Orbán Viktort idézzük.

Hirdetés