Hiába a novembere eleji bevezetés, egyelőre nem sikerült minden patika informatikai rendszerét alkalmassá tenni annak kezelésére.
Ahogy beszámoltunk róla, nagyon sok zökkenővel indult az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT), azaz az elektronikus egészségügyi rendszer. Ebben e-receptre lehet felírni a betegek gyógyszereit, amit látnia kell(ene) a patikusoknak is, sok helyen azonban kezdetben lefagyott, triviális hibák akadályozták a működését, vagy egyszerűen be sem lehetett jelentkezni.
Az Index megkérdezte a helyzetről a Magyar Gyógyszerészi Kamara elnökét, aki azt közölte, hogy december 15-ig még nem lesznek mindenhol elérhetőek az e-receptek, a gyógyszertárak egy részének informatikai rendszerét ugyanis még nem sikerült összehangolni az EESZT-vel. Azután viszont már nem lehet olyan patika, ahol nem tudják kezelni a digitális vényeket – tette hozzá Hankó Zoltán.
Az ország 3 ezer patikájának nagyjából kétharmada használ olyan szoftvert, amit a beszállító cégnek még nem sikerült megfelelően illesztenie az EESZT-hez. Erre egyébként azért van szükség, mert az orvosok és a patikusok különböző programokat használnak, és az egységesítés helyett inkább mindegyiket továbbfejlesztették, hogy alkalmas legyen a rendszer kezelésére.
A patikák ugyan regisztráltak november 1-jéig az EESZT-be, a gyógyszertári szoftvereket karbantartó cégek azonban a normál üzemre szabott szakembergárdával dolgoznak, így nem tudták elvégezni egyszerre több tucat vagy több száz patika rendszerfrissítését. A december 15-i határidőig azonban mindenhol elvégzik majd – magyarázta az elnök.
A kamara számára Hankó szerint most az a legfontosabb, hogy az átállás miatt se a betegek, se a patikák ne járjanak rosszul. Legfőbb elvárásuk az, hogy szoftver-, hardver- vagy hálózati problémák semmilyen módon ne hátráltassák a gyógyszerek kiadását és elszámolását.