Itthon 2017. június. 21. 08:09

"Ne halld meg a dörömbölést, azok bent dögöljenek meg" – tudósítás a halálkamion-perről

A német közszolgálati média, az osztrák tévé és a BBC is felsorakozott annak a 11 fős embercsempész bandának a kecskeméti tárgyalásán, amely két éve a 71 ember halálát okozó "halálkamiont" szervezte.

Most érkezett

A bíró berekesztette a tárgyalást, közvetítésünket mi is lezárjuk.

Az embercsempész banda pere csütörtökön folytatódik a két felbujtóként megvádolt személy bírói meghallgatásával.

Ma kezdődik annak az embercsempész bandának a büntetőpere a Kecskeméti Törvényszéken, amely 2015. augusztus 26-án a 71 ember halálát okozó "halálkamiont" is szervezte. Az áldozatokat egy belülről nem nyitható, sötét, szellőzés nélküli hűtőkamionban próbálták Ausztriába csempészni Magyarországról, ám a Kecskemétről a határra tartó hűtőkocsiban 59 férfi, 8 nő és 4 gyermek az indulástól számított három órán belül, még magyar területen megfulladt. A hűtőkocsit a sofőrök Ausztriában, Parndorfnál az autópálya szélén hagyták, amikor rájöttek, mi történt, itt találtak rá a halottakkal teli kocsira az osztrák hatóságok.

Az ügyészség 1 afgán, 9 bolgár, illetve 1 bolgár és libanoni, kettős állampolgárságú férfi ellen május elején emelt vádat embercsempészés és más bűncselekmények miatt. A banda tagjait bűnszervezetben, a csempészett személyek sanyargatásával, részben üzletszerűen elkövetett embercsempészéssel vádolják. Négy vádlottnak ezen kívül különös kegyetlenséggel, több, részben tizennegyedik életévét be nem töltött személy sérelmére elkövetett emberölés miatt is felelnie kell.

Percről Percre

Megfordítom a sorrendet

Az első- és másodrendű vádlottat a megyei főügyészség felbújtónak nevezi emberölésben és embercsempészésben, a másodrendű vádlottat társtettesként elkövetett veszélyeztetéssel is vádolja.

A harmad- és negyedrendű vádlottat szintén emberöléssel és embercsempészéssel vádolják. Őket társtettesnek látja a hatóság.

A többi vádlott ellen "csak" embercsempészet a vád. Minden esetben súlyosbító körülményeket sorol az ügyész. És ezzel a vádirat ismertetése véget ért.

Az afgán bandavezér az ügyész állítása szerint 300 ezer eurót keresett legalább a magyarországi ügyködése során, amelyet hazájába játszott ki. A bolgár beosztottja kapott ezer euró "fizetést", számára az afgán főnöke Pesten lakást is bérelt, ezen túl kapott két egyszeri fizetést 13, illetve 15 ezer euró értékben. Ezt követően a sofőrök és egyéb szereplők bevételeit sorolja az ügyész.

Augusztus 27-én sikeres transzportot hajtott végre a banda Ausztriába. A hűtőkamionban utazók azért élték túl, mert előbb lyukakat tudtak ütni a kamion falába, majd kifeszítették az ajtót indulás után fél órával. Ha 40 perc eltelik az indulást követően, akkor már képtelenek lettek volna az "önmentésre".

Mikor a kísérő látta, hogy az ajtót kirúgták, a sofőr a tiltakozás ellenére visszazárta. A jelenet négyszer megismétlődött. Az idő során több személy elájult, őket társaik úgy mentették meg, hogy az ajtó felrugása után őket a levegőforráshoz húzták. A 67 személy állandó életveszélyben volt, ha a vádlottak a halálukat nem is kívánták.

Ezt követően az ügyész áttért a 26. vádpontra. Vagyis a tragédia után a vádlottak azonnal újabb transzportot szerveztek. És ez alkalommal is hűtőkamiont használtak.

A pandorfi eset ismertetése során érezhetően csendesebb volt a kecskeméti bíróságon, utána halk beszélgetés kezdődött itt-ott.

A 25. vádpontnál az ügyész szünetet tart, amikor jelzi: ez az eset vezetett a tragédiához. Az ügy leírása a hűtőkamion megvásárlásával kezdődik. Az adásvétel Kecskeméten történt. Kétmillió-százezer forintot fizettek darabonként három teherautóért. Az ügyet az ötödrendű vádlott intézte. Ezt követően ideiglenes rendszámot kerítettek. Az ügyintézés elhúzódása döntötte el, ki szállt fel végül a tragédiában használt teherautóra. A beszerzésnél az első- és másodrendű vádlott hozta el az új gépkocsikat.

Augusztus 26-án kapott megbízást a sofőr és az előfutó feladatának ellátására. A teherautót vezető férfi 3500 eurót kapott, kísérője az 5000 eurós megbízás maradékát. Mórahalomra mentek a teherautóval és az Audival. Ott a sofőr ki sem szállt, a motort sem állította le. Ismeretlenek szállítottak be 71 embert, köztük 8 nőt és négy kiskorút. A negyedrendű vádlott adott vizet a raktérben lévőknek, majd rájuk zárta az ajtót bolgár főnöke utasítására.

A Volvo típusú hűtőkamion raktere valamivel több mint 14 négyzetméter volt – 30 köbméteres űrtartalommal. Szellőzése nem volt, belülről az ajtókat nyitni nem lehetett. Erről a vádlottak is tudtak. A transzport komoly kísérettel indult, hiszen elől külön kocsiban ment a banda két vezetője, mögötte az "előfutó". A konvojban utazók állandó telefonkapcsolatban voltak.

Az ügyész lassabban beszél talán mint eddig, megfontoltabbak lettek szavai. Ekkor jutott el oda, hogy a raktérben lévők szenvedését leírja. Szerinte a problémák szinte azonnal jelentkeztek. Mintegy fél óra után dörömbölni kezdtek ugyanis az emberek. Erről a sofőr jelentést is tett társainak. Megálltak, hogy a nagy melegben pótolják a kamionban a hűtővizet. De mivel az autópálya pihenőhelyén hallották, hogy a bezárt emberek jelentős zajt csapnak, a raktér kinyitása vagy a hűtővíz pótlása nélkül továbbhajtottak.

A dolgot jelezték bolgár főnöküknek, aki egyeztetett a banda afgán vezérével. Ő többször azt az utasítást adta, hogy hajtsanak tovább, a rakteret ne nyissák ki. Mind a négy vádlottnak tudta, hogy miért dörömbölnek: mert megfulladnak. A bentieken az sem segíthetett, hogy a gumitömítés egy részét sikerült kitépniük.

Augusztus 26-án este három telefonbeszélgetésben adta tovább a bolgár főnök az afgán férfi utasítását a sofőrnek és az előfutónak. Ezek szerint haljanak csak meg az emberek odabent, és akkor a sofőr dobálja ki a holttesteket Németországban. A sofőr ekkor jelezte, hogy tankolnia kell. Nem engedték benzinkúthoz lehajtani. Kannában vittek üzemanyagot. Az elsőrendű vádlott ekkor már üvöltött.

Ne hallja meg a dörömbölést, azok bent dögöljenek meg

– utasította a sofőrt az afgán bandavezér.

A hegyeshalmi határátkelőnél a teherautó a személygépkocsiknak kijelölt sávban haladt, amit a hatóságok jelentettek. Ezek után attól féltek, hogy hamarosan igazoltatják a sofőrt, ezért elmenekült a helyszínről, az előfutóval visszautaztak Kecskemétre. Az első négy vádlott tudta, hogy a teherautó hátrahagyása a szállított személyek halálát okozza. Még akkor sem nyitották ki az ajtókat, amikor végleg visszahagyták a gépkocsit (igaz, ekkor már mindenki halott volt bent).

A sértettek halálát elhúzódó fulladás okozta, amit a szállításuk módja váltott ki. Ők Magyarország területén haltak meg az indulást követő másfél-két órán belül, hárman több mint két órán át szenvedtek. Haláluk különösen gyötrelmes volt. Az ügyész szerint az afgán férfi indulatos szavai ellenére a vádlottak egyike sem kívánta az emberek halálát, de annak bekövetkeztetét számításba vették, így emberölést követtek el.

Az utolsó vádpont a parndorfi eset előtt 18 ember szállítását részletezi. Ez a fuvar célba ért Ausztriában, majd augusztus 26-án érkezett vissza a sofőr és kísérője Magyarországra.

A huszonharmadik vádpont egy olyan esetet írt le, amelyben a banda afgán vezetője megbízta a másodrendű vádlottat a fuvar megszervezésével. A sofőr és a kamiont kísérő autót vezető férfi a harmad- és negyedrendű vádlott volt. Az ötödrendű vádlott volt, aki a gépkocsit szerezte embercsempészet céljából. Az augusztus 25-i transzportban 90-nél többen utaztak. Ennyit nem bírt a kocsi, ezért 25 embert leszállítottak, és ismeretlenek visszavittek az eredeti gyülekezési helyhez. A kocsi a nagy súly miatt így is defektet kapott az M0-on. Erre a kamiont hátrahagyta a sofőr, és az előfutó autóval visszamentek Kecskemétre. Az afgán utasítása szerint új teherautót küldtek volna ki, ám a migránsok kiszabadultak a ponyvás teherautóról. Őket a rendőrök gyűjtötték be. Látta ezt a másodrendű vádlott, így lefújta az akció folytatását.

Az ismertetett esetek közvetlenül a pandorfi teherautó megtalálása előtt játszódnak. Mint kiderült, ezekben a napokban is érkeztek újabb bolgár sofőrök és vásároltak nagyobb teherautókat. A banda egyik tagja a tragédia előtt elmenekült az osztrákok igazoltatása elől, az ezt követő üldözésben több rendőr megsérült. A raktérben is dráma folyt, mivel az emberek elkeseredetten küzdöttek levegőért. 

Hirdetés