Mégsem indít ellenkampányt a Fidesz a Jobbik "Ti dolgoztok, ők lopnak"-üzenetű plakátjaira reagálva, mert a párt közvélemény-kutatásai szerint azoknak "nulla a hatása", így nem érdemes pénzt és energiát fordítani rá. A Jobbik hivatalosan ugyan nem mérette meg az akció hatását, de a választói visszajelzések alapján a párt eddigi legsikeresebb hirdetéseinek tűnnek az Orbán Viktor és Mészáros Lőrinc, illetve Rogán Antal és Habony Árpád fotójával illusztrált plakátok.
Bár a Jobbik plakátjainak megjelenésekor még ígérték, végül mégsem indít ellenkampányt a Fidesz az ellenzéki párt „Ti dolgoztok, ők lopnak”-üzenettel április elején utcára került plakátjaira válaszul.
Az Atv.hu két hete írt arról, hogy a Fidesz vezetését olyan mértékig felháborították a két párost, Habony Árpádot és Rogán Antalt, illetve Orbán Viktort és Mészáros Lőrincet ábrázoló hirdetések, hogy válaszként a Jobbik elnökét Simicska Lajos marionett-bábjaként ábrázoló plakátokat dobnának utcára. (A Fidesznek a két évvel ezelőtti G-nap – Orbán Viktor és a Fidesz egykori pártigazgatójának látványos szakítása – óta visszatérő vádja, hogy a Jobbikot a háttérből Simicska pénzeli és mozgatja.)
Az ellenkampány tényét két nappal a Jobbik-hirdetések megjelenése után Kósa Lajos, a Fidesz frakcióvezetője is megerősítette, sőt, azt is elmondta, hogy a Fidesz és a Fidelitas közös plakátokkal vág majd vissza a Jobbiknak. A hvg.hu-nak hétfőn ehhez képest több, a Fidesz kommunikációjára és kampánystratégiájára rálátó forrás is azt mondta: mégsem lesz ellencsapás, mert a párt belső használatra készült közvélemény-kutatásai szerint a Jobbik akciójának oly mértékben nem sikerült megszólítania az embereket, hogy egyszerűen nem érdemes pénzt és energiát fordítani a válaszra.
Az egybehangzó pártbeli vélemények szerint a Jobbik azért lőtt mellé a kormány prominenseit és a Fidesz legfontosabb háttérembereit korruptnak beállító hirdetésekkel, mert a választókban évtizedek óta közismerten olyan kép él a politikusokról, hogy korruptak, vagyis a Jobbik szerintük nem mondott semmi újat.
„Gratulálok. Sikerült egy evidenciával teleplakátolniuk az országot. Ennyi erővel azt is írhatták volna, hogy télen hideg van, nyáron pedig meleg – ugyanekkora hatása, meglepetésereje lett volna”
– magyarázta fölényesen a hvg.hu-nak egy kormányzati szereplő. Egy másik, a párt kommunikációjában is meghatározó fideszes szintén azt mondta: amatőr dolog volt a Jobbiktól egy ilyen állításra felfűzni egy kampányt, mert az nemhogy nem osztja meg a Fidesz szavazóit, de a támadás még fokozza is az elkötelezettségüket.
A támogatókat a támadás ténye háborította fel
A párthoz legszorosabban kötődő, belső támogatói kört például, mint mondta, annyira felhergelte az akció, hogy azonnali „válaszcsapást” követeltek – többek között ezért is volt akkora a felbuzdulás két hete, hogy induljon ellenkampány. A közvélemény-kutatások végül aztán szerinte is azt igazolták, hogy a válaszcsapás szükségtelen, mert minimális hatással sem volt a párt támogatottságára.
Ilyen állítások után kíváncsiak voltunk, vajon a Jobbik saját kutatásai egybevágnak-e a kormánypárti gyorsfelméréssel, és tényleg hatástalannak bizonyultak-e a plakátok. Kiderült azonban, hogy az ellenzéki párt az akció kezdete óta sem a kampány hatásáról, sem a párt általános támogatottságáról nem készíttetett saját felméréseket. Szabó Gábor pártigazgató szerint egyszerűen azért, mert a kampány egyértelműen annyira sikeres, hogy felesleges pénzkidobás lenne ezt szondázó közvélemény-kutatás, anyagi erőforrása csak arra van a pártnak, hogy két-három havonta rendeljen egy nagy mintavételű országos mérést.
A hirdetések sikerét a pártigazgató szavai szerint az elmúlt két hétben e-mailen, Facebookon és a tagságon keresztül személyesen érkező gratulációözön jelzi: jobbikos kampányra állítása szerint soha ennyi pozitív visszajelzés még nem jött. A pártigazgató furcsának tartja, hogy a Fidesz a politikusi korrupció evidenciája miatt tartja hatástalannak a Jobbik akcióját, a visszajelzések zöme szerinte ugyanis éppen arról szólt, hogy „Köszi, hogy végre valaki kimondta, hogy ezek lopnak”.
A Jobbik szerint az MSZP és a Fidesz szavazói is gratuláltak
Szabó Gábor szerint az igaz ugyan, hogy a társadalom nagyrészt korruptnak árazta be a politikusokat, de a Jobbik éppen azt akarja, hogy erre ne legyintés legyen a válasz.
„Sokaknak igenis most esett le – és ez is volt a kampány célja –, hogy a közpénzek lenyúlása nem valami elvont, láthatatlan emberek által végzett, megfoghatatlan tevékenység, hanem olyan, az embereket húsba vágóan érintő ügy, ami miatt kevesebb pénz jut az ország fejlesztésére, a béreikre, az oktatásra és az egészségügyre"
– magyarázta Szabó Gábor. Volner János, a Jobbik frakcióvezetője a hvg.hu-nak a kampányról szintén azt mondta: közvélemény-kutatások nélkül is látszik, hogy a „Lopnak”-kampány a Jobbik eddigi legsikeresebb kampánya: magukat MSZP-snek, sőt fideszesnek mondó emberek szólították meg az utcán az elmúlt két hétben, hogy gratuláljanak a plakáthoz, amely „végre kimondta az eddig kimondhatatlant”.
A CÖF köszöni, de most inkább hallgatna
Bár Kósa Lajos két hete azt mondta, hogy a Fidesz és a Fidelitas közös plakátkampányt indít, az ATV akkor azt is megpendítette, hogy esetleg a CÖF állna az akció mögé, ahogy az a Vona Gábor és Gyurcsány Ferenc „egymásra találásáról” szóló, bohócos plakátkampánnyal is történt néhány hónapja. A civilnek álcázott kormánypárti propagandaszervezetnél ugyanakkor hiába próbálkoztunk: Fricz Tamás alapító és ifjabb Lomnici Zoltán szóvivő is Csizmadia Lászlóhoz irányított minket, aki azonban többszöri megkeresésünkkor is csak azt hajtogatta, hogy „köszöni a megkeresést, viszonthallásra”.