Robbant a bomba, Gyulaházán űrmúzeum nyílik. A Közlönyből az is kiderült, hogy a Közlekedési Múzeum gyűjteménye költözik Szabolcsba. Azé a múzeumé, amely most az elődjénél jóval nagyobb alapterületen épülne meg a föld alatt a Városligetben. És nem lesz nagyon olcsó.
3 milliárd forintból épít space központot a kormány Gyulaházára, az első és idáig egyetlen asztro-kozmonauta, Farkas Bertalan szülőfalvában. A település első embere csak egy új kiállítótermet akart tető alá hozni, de a kormány és Seszták Miklós fejlesztési miniszter mert nagyot álmodni, és egy egész gyűjteményt telepít a faluba. Mégpedig a Közlekedési Múzeum űr- és légiközlekedési gyűjteménye költözik a Felső-Tiszához.
Mint mi is megírtuk, az új Közlekedési Múzeum organikusan dráguló új komplexuma épp azzal dicsekszik, hogy a korábbinál sokkal nagyobb alapterületű lesz: 5000 nm helyett 9000, háromszor három szint áll a föld alatt rendelkezésre a gyűjtemény bemutatására. Igaz, ez nincs ingyen, már most 15,6 milliárd forintnál tart a beruházás. Az űrhajózás és légi közlekedés gyűjteménye korábban a Petőfi Csarnok második szintjén kapott annak idején helyet, 4000 nm-t foglalt el volt. Az új múzeum, mivel a föld alatt van, hatalmas teherlifttel fogja a tervek szerint megoldani a tárgyak mozgatását, igaz, ezzel egy mozdonyt vagy csuklós buszt már nem lehet a föld alá leszállítani.
Ez a lift még nem kapott építési engedélyt, de a többi már igen. Az engedélyt a Budapest Város Kormányhivatala nem vonja vissza annak ellenére sem, hogy a hatásvizsgálat ügyében még nincs megnyugtató jogi helyzet, mert egy magánszemély keresetet adott be a bíróságon. Az történt ugyanis, hogy a környezetvédelmi hatásvizsgálatról a Pest Megyei Kormányhivatal döntött első és másodfokon is, ami szabályellenes. Most pedig nincs jogerős válasz arra, kell-e hatásvizsgálatot végezni. A magánszemély szerint kell, és ha kell, akkor annak meg kell előznie az építési engedély kiadását. De ezt majd a bíróság fogja kimondani - Budapest kormányhivatala szerint viszont a két dolog (hatásvizsgálat és építési engedély) nem függ össze.
Most tehát ott tartunk, hogy az állam felépít egy, az európai társainál nehézkesebben berendezhető, közparkba telepített, a föld alá vitt közlekedési múzeumot, aminek létesítéséről nem tudható, hogy milyen hatással lesz a környezetére pl. a föld alatti vízek folyása tekintetében 15, 6 milliárdért, és létesít egy másik űrmúzeumot Szabolcsban, ahol eredetileg csak egy kiállítótermet szerettek volna kapni 3 milliárdért.
Az ügyre vonatkozó kérdéseinket feltettük a Közlekedési Múzeum menedzsmentjének is, amint megérkeznek a válaszok, közreadjuk azokat.