Szüneteltetni kell a részvételt a PISA-felmérésekben a nemzeti alaptanterv újragondolásáig – írja a Magyar Szülők Országos Egyesülete (MSZOE).
"Nemzetközileg is lejáratják a magyar gyerekeket a frissen publikált PISA-teszt eredményei. A pedagógusok sorozatos béremelése és az iskolaigazgatók hatáskörének növelése nem emeli az oktatás színvonalát" – áll a szervezet közleményében.
Az MSZOE több kérdést is megfogalmaz, amelyek közül egyet meg is válaszol: a szervezet szerint a magyar tanulók nemzetközi kudarcáért egyértelműen
azok a pedagógusok a felelősek, akik nem tudják megtanítani gyermekeinket írni, olvasni, számolni a 8. évfolyam végére."
A szervezet szerint az idei "a siker éve volt a pedagógusok érdekvédelmi szervezeteinek. A sorozatos béremelésektől a tanfelügyelet korlátozásáig, a Klik megszüntetésétől az iskolaigazgatók hatáskörének növeléséig mindent elértek, amit akartak." A pedagógusok ugyanakkor ezt egészen másképp látták.
Az MSZOE hozzátette: a nemzeti alaptanterv felülvizsgálatáig „nincs értelme az alkalmazásképes tudást mérő nemzetközi vizsgálatokban részt venni”, ezért javasolják a PISA-mérésekben való részvétel azonnali felfüggesztését.
Videó: Nem félti a gyerekét ebben az iskolarendszerben? - Szülők a PISA-tesztről
Katasztrofálisan szerepeltek a magyar gyerekek a természettudományos, matematikai és olvasás-szövegértési kompetenciákat vizsgáló PISA-teszten; az előző felmérés óta nálunk romlott legtöbbet a gyerekek teljesítménye az EU tagországok közül. Szülőket kérdeztünk arról, mit gondolnak a csúfosan vizsgázó oktatási rendszerről.
A Magyarországi Szülők Országos Egyesületét vezető – és annak honlapját szerkesztő – Keszei Sándorról korábban azt írtuk: szervezetének nincsen kimutatható tagsága, korábban mégis rendszeresen megnyilatkozott az oktatást érintő témákban. Felháborodást okozott például az erkölcstantanárokról szóló, később visszavont, zavaros eszmefuttatása.
Keszeiről és szervezetéről korábban a 24.hu is írt.
Az OECD-országokban 2000 óta háromévenként megismételt PISA a tanulók további tanulásának sikerét meghatározó szövegértési, matematikai és természettudományos alapkészségek fejlettségét méri. A legutóbbi, tavalyi felmérés nemrég publikált eredményeiből kiderül, hogy drámaian esett a magyar diákok tudásszintje: szövegértésből és természettudományból romlott, és matekból sem javult a három évvel azelőttihez képest.
Az eredményekről a legutóbbi kormányinfón Lázár János Miniszterelnökséget vezető minisztert arról kérdezték, nem kellene-e lemondania az Emberi Erőforrások Minisztériuma vezetőjének, Balog Zoltánnak a kudarc után. Lázár erre úgy reagált: miért kellene, hiszen nem Balog tartotta a matekórákat. "A felmérés eredményeit nem lehet a kormány tagjain számon kérni, nem ők tanítottak, és nem ők töltötték ki a tesztet."
Radó Péter: A csúfos PISA-bukás oka az oktatás minőségének súlyos romlása
A magyar oktatás gyorsuló eredményromlása mögött ezúttal nem a társadalmi egyenlőtlenségek erősödése áll. A 15 éves tanulók teljesítményének, készségeinek hanyatlását egyértelműen a 2010 óta erőltetett oktatási modell okozta. Radó Péter oktatáskutató elemzése. Az OECD 2000 óta háromévenként megismételt PISA mérése ( Programme for International Student Assessment) mára megkérdőjelezhetetlenül az oktatáspolitikák sikerének vagy kudarcának legfontosabb mércéje lett.