A katasztrofális PISA-eredmények után a kormányszóvivő sajtótájékoztatón az Emmi minisztert mentegette Lázár János, hiszen a matekórát nem Balog Zoltán adja le.
A kormány átnézte a magyar oktatás teljesítményéről szóló jelentéseket, és arra kérte Balog Zoltánt, az Emberi Erőforrások Miniszterét, hogy kezdeményezzen tárgyalást a pedagógusok érdekképviseletével, hogy hogyan lehet javítani az eredményeken – mondta Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter a kormányinfón.
"Több kutatás van, egyik szerint versenyképes a felhalmozott tudás, a másik szerint a tudás alkalmazásában van nehézség" -
próbált egyrészt-másrészt érveket felhozni Lázár János a lesújtó PISA-felmérés eredményeire, és a diákok lexikális tudását vizsgáló TIMSS-felmérésre utalva.
Nem a pedagógusokon kérik számon a PISA-teszt eredményét, de beszélni kell róla, mert az eredmény mellett nem lehet elmenni szó nélkül, és ez a pedagógusokról is szól – mondta Lázár, aki szerint az eredményt a kormánytagoknak nem lehet felróni.
A kormány a kereteket tudja biztosítani, most az oktatás tartalmával is foglalkozni kell, a pedagógusképzést is érintheti a változás, módszertani problémák is vannak, az iskolák digitális lefedettsége is csak 78 százalék.
„Magyarország az EU átlagánál többet költ oktatásra, az oktatás eredménye java részt azon múlik, hogy mit tanítanak.”
A kulcs Lázár szerint nem a kormány, hanem a pedagógusok kezében van, a tartalomért nem tudják egyedül vállalni a felelősséget.
„Nincs olyan politikus, aki meg tudja mondani, hogy kellene úgy tanítani, hogy jobb legyen a szövegértés, ezt tudósok és tanárok tudják megmondani. Egy oktatáspolitikus sem mer arról dönteni, hogy mit ne tanuljanak a gyerekek, például hogy a görög irodalmat ne három hétig, csak három napig tanítsák. Erről óriási vita robbanna ki."
Az eredmények 2004 óta romlanak – mondta Lázár, ami amúgy nem igaz, mert szövegértésből például volt javulás is -, ebbe sem ő, sem Balog nem nyugszik bele,
„Ahhoz nem kell nagy kutatás, elég kinézni az ablakon, hogy kiderüljön, Nyugat-Európához képest le vagyunk maradva. Az igazi kérdés, hogy Közép-Európához képest hogy állunk. A PISA-felmérés legnagyobb kritikája, hogy a lengyelek csináltak reformot, náluk látszik a változás.”
A 9 évfolyamos oktatatás bevezetésének a következő három évben nincs realitása.
A lesújtó adatok után az ellenzék Balog Zoltán miniszter távozását követelte, Lázár ezzel verte vissza az ezt firtató újságírói kérdéseket:
"Balog Zoltánnak mennie kellene?! Ne vicceljen! Nem ő tartotta a matekórát. A felmérés eredményeit nem lehet a kormány tagjain számon kérni, nem ők tanítottak és nem ők töltötték ki a tesztet."
Lázár szerint egyébként nem méltányos számon kérni Balog Zoltánon, hogy nem tudja, mit takar a funkcionális analfabéta kifejezés. A miniszternek a kulturális bizottság ülésén Kunhalmi Ágnes szocialista politikus magyarázta el, Balog ugyanis abban a hitben élt, aki el tudja olvasni a szöveget, meg is érti azt.
Lázár tudja, mit jelent a szó, mert polgármesterként volt dolga vele, Balog viszont nem volt polgármester. Azt viszont reálisnak tartja, hogy 20 százalék a funkcionális analfabéták aránya itthon, de Amerikában még rosszabb számok vannak.