Windisch Judit
Szerzőnk Windisch Judit

Egymásnak ütközött két metrószerelvény a Pillangó utcánál, az okokat egyelőre találgatják. Összeszedtük viszont, hogy idén hányszor és milyen okokból állt le a metró, a lista nem rövid.

Már a hétfői baleset előtt független, szakértői vizsgálatot követelt a főpolgármestertől a Metróért Egyesület - mondta az egyesület elnöke, Bíró Endre. Hétfőn reggel egymásnak ment két szerelvény a Pillangó utcánál, ahol már az alagúton kívül közlekednek a szerelvények, a balesetben kilenc ember megsérült. A levelet pénteken küldték a főpolgármesternek, aki ezt nem láthatta, mert bokatörés miatt otthon feküdt.

A BKV elnök-vezérigazgatója, Bolla Tibor szerint műszaki hibára utaló jelek egyelőre nincsenek, a fékrendszer minden vizsgán átment, így nem zárják ki az emberi mulasztás lehetőségét sem. Ezen az Egységes Közlekedési Szakszervezet máris kiborult: azonnali és teljes körű vizsgálatot követelnek, és tiltakoznak az ellen, hogy a cégvezetés a szerencsétlenség után szinte azonnal bűnbakot keres és emberi mulasztásról beszél, fel sem tételezi, hogy műszaki hiba lett volna.

Az NFM Közlekedésbiztonsági Szervezet azt írta, az érintett szakaszon hétvége óta automata üzemmód helyett kézi vezérléssel közlekedtek a járművek, a vágányokra hulló falevelek okozta csúszásveszély miatt. A szerelvényekből kinyerhető adatok elsődleges értékelése szerdára várható. A rendőrség nyomozást indított a baleset miatt.

 

Metróbaleset: Egyetlen emberi mondatot sem sikerült kipréselnie magából a BKV-nak és a BKK-nak

Vitézy Dávid, a volt BKK-vezér a Facebookon jelezte, mit kellene üzenni a metróbalesetben megsérült embereknek.

Bíró Endre a hvg.hu-nak azt mondta, múlt pénteken majdnem ugyanez történt, akkor is voltak megcsúszások, bár baleset nem történt. A lehulló leveleket besodorja a pályára a szél, a magas páratartalom és a mínuszok miatt csúszik a sín, ezen a pályán gyakorlatilag nem tudnak megállni a szerelvények, szerinte azért, mert a csúszás- és kipörgésvédelem nem működik megfelelően. Ráadásul a biztosítóberendezést is az új metrókhoz szabták, a két jármű 20 méterre megközelítheti egymást. A hagyományos, 3-as vonalon lévő biztosítóberendezés nagyjából 80 métert enged.

Korábban is voltak meleg helyzetek a metróban

Már múlt hét pénteken több probléma volt a metróval, a Metróért Egyesület a Facebook-oldalán közölte, hogy az M2-es metró vonalán 10 perces követési idő is előfordul, több vonatot ki kellett állítani, a felszínen a szemerkélő eső miatt sebességkorlátozást kellett bevezetni. A Pillangó utcánál homokot szórnak a sínre, hogy "az elvben megfelelő csúszásvédelemmel rendelkező Alstom-szerelvények valóban meg is tudjanak állni". Az egyesület azt is írta, több szerelvényből ki kellett szállítani az utasokat. Akkor a BKK azt közölte, a biztonsági berendezés meghibásodása miatt járt pótlóbusz az Örs vezér tere és a Deák Ferenc tér között.

Ugyancsak pénteken a másik, 4-es számú vonalon füst miatt kiürítették a Szent Gellért tér és a Fővám téri állomásokat. Egy metrószerelvény a Gellért tér előtt, az állomás előtt állt meg, 122 utas a mentőjárdán hagyta el a szerelvényt. Az utasok mindkét állomáson füstöt tapasztaltak. Az elsődleges információk szerint egy metrószerelvény eleje enyhén füstölt. A szerelvény az alagútban állt meg, 20 méterre a Szent Gellért téri állomástól.

De az ezt megelőző napokban is egy csomó metróprobléma volt. Múlt szerdán a Corvin negyednél füstölt egy jármű, az azt megelőző vasárnap a 3-as metró vonalán egy meghibásodott szerelvényt segélyvonattal kellett eltolni, november 16-én pedig a 3-as metró állományából 3 kocsit selejteztek ki, mert kiégtek.

November 11-én megsérült a 3-as metró pályáján az egyik kitérő alkatrész, a csere után egy napig nem járt a a metró a Deák tér és Kőbánya-Kispest között, előtte egy biztosítóberendezés hibásodott meg a 3-as metró vonalán.

És ez még csak a november hónap volt, októberben egyszer menetrend-ritkítás volt a 2-es metró és az 1-es metró vonalán is, egyszer az is előfordult, hogy egy 3-as vonalon elromlott szerelvény tűzoltói kísérettel állt ki a garázsba, mert szivárgott a füst a kocsik alól.

Júliusban a Nagyvárad téri, máskor az Újpest-Városkapu állomást is ki kellett üríteni, mert füstölt egy-egy metrószerelvény. Szerencsére az eddigi vészjósló események során senki sem sérült meg, nem úgy, mint a hétfői karambolnál, ahol kilenc embert kellett kórházba szállítani.

Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.