Óriási zsúfoltságot és dugókat okozna a 3-as metró esetleges leállítása. A BKK készíti a vészforgatókönyveket arra az esetre, ha a lerobbant vonalon valóban le kellene állítani a forgalmat – tudta meg az Index Dabóczi Kálmán vezérigazgatótól.
Régóta tény, hogy halaszthatatlan a 3-as metró teljes felújítása, és az sem újdonság, hogy egyre komolyabban foglalkoznak a városvezetők az esetleges leállításával is, mivel még mindig bizonytalan, mikor indul a rekonstrukció. A metrópótlást sem tudták megoldani eddig, a Közbeszerzési Döntőbizottság nemrég elmeszelte a pótlóbuszokra kiírt tendert, így most annak sorsa is bizonytalan. Tarlós István múlt héten közölte: megadta a politikai felhatalmazást a BKV igazgatójának, hogy vészhelyzet esetén állítsák le a 3-as metrót.
Az Index szerint hirtelen leállásnál a minimális metrópótlóbusz-mennyiséget lehetne összekaparni más vonalakról és más szolgáltatóktól. A teljes pótláshoz 150-200 plusz buszra és 10-15 plusz villamosra lenne szükség. Dabóczi Kálmán szerint a közlekedési szakemberek áttekintik az elmúlt évtizedeket, amikor a metrónak üzemhiba vagy sztrájk miatt le kellett állni, és megnézik, milyen megoldásokkal élt a BKV ezekben a helyzetekben.
Kétféle tervet készítenek. Az egyik arra az esetre szól majd, ha szerdán a fővárosi közgyűlés úgy dönt, hogy nem szervezi ki a metrópótlást más buszos szolgáltatónak, hanem megoldják házon belül. A másik terv egy vészhelyzeti gyorsleálláshoz készül. A kettő közül utóbbi lenne a keményebb helyzet, mert a legutóbbi forgalomszámlálási adatok szerint a 3-as metró a reggeli csúcsban Újpest-Központ felé több mint 15 000 utast, Kőbánya-Kispest felé pedig 13 500 utast szállít.
Ha a metrót valóban hirtelen leállítanák az egész vonalon, akkor a BKK-nak nagyjából 75-80 buszt kellene átcsoportosítania más vonalakról, a tartalékból illetve más buszos szolgáltatóktól. Ez azonnal zsúfoltságot eredményezne az érintett vonalakon. Azért „csak” 75-80 buszra lenne szükség, mert egy nemrég készített tanulmány szerint a felszínen alapvetően befolyásolja a pótlást a jelzőlámpás csomópontok átbocsátó képessége. Vagyis, a 90 másodperces periódusú csomópontokon nagy biztonsággal csak két csuklós busz átjutása biztosítható egyszerre. Emellett a megállóhelyeken is egyszerre legfeljebb két csuklós jármű fér el. A csúcsidőszakokban emiatt a buszok önmagukban nem lennének elegendőek a pótláshoz, a szükséglet legfeljebb 60 százalékát tudnák fedezni.
A hiányzó kapacitást más járatok sűrítésével próbálnák pótolni. Ilyen járat lennének például a 12-es, 14-es, 1-es villamosok, vagy a 20E, 30, 30A és 230-as buszok. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre járó 200E busz útvonalát is meghosszabbítanák a Nagyvárad térig. De ezek a lehetőségek csak egy részét jelentik a teljes csomagnak, ráadásul tumultus és dugó akkor is lehetne az érintett megállókban, útvonalakon, ha sikerülne végül a tervezett mennyiségű pótlójárművet forgalomba állítani – derül ki a cikkből.