Kartonból készült paravánokkal biztosították a szavazók intimszféráját október 2-án két XIV. kerületi szavazókörben. Bár a Nemzeti Választási Bizottság szerint ez rendben van, a Kúria ezt felülbírálva megállapította, hogy a helyi választási iroda megsértette a szavazás titkosságát. "Azokban a papírdobozszerű asztalra tett szerkezetekben, amelyekben a szavazólapok kitöltése folyt, tartózkodni sem egy választópolgár, sem más nem tud" – írták.
A Kúria megváltoztatta a Nemzeti Választási Bizottság határozatát és megállapította, hogy a zuglói választási iroda megsértette a választás titkosságát, amikor az október 2-i népszavazáson nem biztosított megfelelő szavazófülkét.
Az ügy előzménye: egy magánszemély fordult kifogással a 8. számú országgyűlési egyéni választókerületi választási bizottsághoz (oevb), mert a népszavazáson két zuglói szavazókörben nem voltak elhelyezve szavazófülkék, helyettük kartonból készült paravánokat alkalmaztak. A kartonból készült paravánok egy asztalon voltak elhelyezve, azokba belépni nem lehetett.
Az oevb a kifogást elutasította, majd az ügyet másodfokon elbíráló Nemzeti Választási Bizottság október 11-én helybenhagyta az oevb döntését, mert úgy ítélte meg, nem sérül a szavazás titkossága a mobil szavazófülkék használatával. Az NVB arra hivatkozott, a választási eljárási törvény nem tartalmazza a szavazófülke fogalmát, formájának és kialakításának részletszabályairól sincs külön előírás. A mobil szavazófülkék pedig három oldalról jól lehatároltak, megfelelő védelmet biztosítanak a titkos szavazáshoz, a negyedik oldalról pedig az azt használó választópolgár maga takarja a szavazólapot.
Az NVB határozata ellen bírósági felülvizsgálati kérelmet nyújtottak be, amelyet a Kúria szerdán bírált el és internetes oldalán csütörtök reggel tett közzé.
A Kúria utalt rá: a választási eljárásról szóló törvény szerint a szavazóhelyiség berendezéséről a helyi választási iroda gondoskodik, és a szavazóhelyiségben a szavazás titkosságának biztosítása érdekében a szavazás zökkenőmentes lebonyolításához szükséges számú, de legalább két szavazófülkét kell kialakítani. A törvény azt is előírja, hogy a szavazólap kitöltésére szavazófülke áll a választópolgár rendelkezésére, a szavazófülke igénybevételére pedig a szavazatszámláló bizottság felhívhatja a választópolgár figyelmét, de arra nem kötelezheti. A jogszabály szerint a szavazólap kitöltésének ideje alatt csak a szavazó választópolgár tartózkodhat a szavazófülkében, a választópolgár pedig a szavazóhelyiségben tartózkodásának időtartama alatt semmilyen módon nem akadályozhat más választópolgárt a titkos szavazásra vonatkozó joga gyakorlásában.
A Kúria szerint a fényképfelvételekből egyértelműen megállapítható, hogy
azokban a papírdobozszerű asztalra tett szerkezetekben, amelyekben a szavazólapok kitöltése folyt, tartózkodni sem egy választópolgár, sem más nem tud.
A bíróság szerint ezért tehát tévedett az NVB, "amikor tartózkodásra is alkalmas szavazófülkének tekintett egy asztalra kitett háromoldalú papírral elhatárolt szerkezetet".