Súlyosan elfogult volt a magyar közszolgálati média a népszavazási kampányban, de többi csatorna sem tett mindig eleget a pártatlan tájékoztatás követelményének, állapítja meg egy nemzetközi elemző szervezet által koordinált kutatás. A megállapítások először a hvg.hu-n olvashatóak.
A berlini székhelyű Democracy Reporting International (DRI) nevű nemzetközi szervezet elindított egy Magyarországra vonatkozó projektet, amelynek az a célja, hogy számszerűsíthető mutatókkal írja le a politikai berendezkedés változását.
A kutatás első fázisaként – a kvótanépszavazáshoz kapcsolódóan – a Mérték Médiaelemző Műhellyel közösen egy kéthetes médiamonitoring kutatást végeztek, melynek keretében az öt fő televíziós csatorna esti híradóiban a népszavazással kapcsolatos ügyek megjelenését nézték. A kutatás médiapartnerei a Spiegel, a Guardian és a hvg.hu, mely orgánumok felületein a kutatás ma hétórás nyilvánosságra kerülését követően annak eredményeit közzéteszik.
A kutatás az M1, a TV2, az RTL Klub, az ATV és a Hír TV híradóit vizsgálta a szeptember 8. és 22. közötti időszakban. Fő megállapításai az alábbiak:
A kiegyensúlyozott, pontos és tárgyilagos hírszolgáltatás jogszabályi követelménye ellenére súlyos elfogultságról tett tanúbizonyságot az M1 közszolgálati televízió esti főműsoridős híradója a kvótanépszavazási kampányában. A menekültkérdést és a népszavazást érintő műsoridő 95 százaléka támogatta a kormány álláspontját. Nem műsoridő alapon számolva, a vonatkozó hírelemek 91 százaléka festett negatív képet a menedékkérőkről.
Az M1 biztosította a legnagyobb műsoridőt a téma számára és kezelte azt leginkább kiemelt módon. Az M1 híradója az esetek 86 százalékában választotta kezdőhírnek a menekültválság vagy a népszavazás ügyét, átlagban pedig a híradók műsoridejének 42 százalékát tették ki ilyen jellegű hírek, ami a többi vizsgált csatorna értékének kettő-nyolcszorosa. (HírTV – 18%; RTL Klub – 5%)
Az M1 mellett szintén jelentősen elfogult volt a kormány pozíciója felé a TV2, ami az év elején került miniszterelnökhöz közel álló Andrew Vajna érdekeltségi körébe.
Michael Meyer-Resende, a DRI ügyvezető igazgatója így összegezte a tapasztaltakat: „a jelentőség és az elképesztő mennyiségű műsoridő, amit az M1 közszolgálati televízió a kérdésnek szánt, továbbá az elfogult hangnem és a kiegyensúlyozott tájékoztatás hiánya, a kormánypárt kampányának az eszközeként állítja elénk a közszolgálati tv-t. Az elmúlt hat év során Orbán Viktor szisztematikusan leépítette a fékek és ellensúlyok rendszerét Magyarországon. Ennek az eredményét láthatjuk ismét.”