Brutális pénzeket szakítanak a kvótanépszavazás kampányával a kormányhoz közelebb álló médiumok, a Rogán-féle kabinetminisztérium pedig nagyon nem szívesen enged közel az adatokhoz. Valakinek most mégis sikerült belelátni a nagy húsosfazékba.
Megtudta az Átlátszó, hogy hogy költötte el a kormány a kvótanépszavazás kampányára félretett majdnem 4 milliárd forintot. A Miniszterelnöki Kabinetiroda annyit engedett a lap munkatársának, hogy belepillantson a teljesítési igazolások másolataiba, írja a 444, és innen sikerült kijegyzetelnie a június havi költéseket. (A hivatal eljárása miatt pedig a NAIH-hoz fordul jogorvoslatért.)
Kisült, az online médiumok közül
a Pesti Srácok 4,1 milliós
a Magyar Idők 2,1 milliós
a Ripost 2,8 milliós
a 888.hu 10,9 milliós
a Lokal.hu 8,6 milliós
az Origo 30,4 milliós
a Facebook 7,4 milliós hirdetést kapott,
míg az összes többi más médiumban 12 millióért hirdetett a kormány.
A tévéknél pedig
a TV2-csoport 202 milliós
a New Wave Media (Lifenetwork, Ozonnetwork) 20 milliós
az Echo TV 9 milliós
az ATV 4 milliós
az egyéb tévék pedig 19 milliós hirdetési bevételre tettek szert ezúton.
A kormány hirdetett még rádióban és közterületen is, júniusban összesen 559 461 882 forintnyi közpénzt fizetve ki.
Késznek nem mondták meg
Korábban Kész Zoltán független képviselő próbálta megtudni, mennyi pénzt költött 2016 júliusában a kormány a kormányhoz lojális sajtótermékekben, de parlamenti írásbeli kérdéseire azt a választ kapta, hogy a Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKOH), a kormány PR-költéseit intéző szerv ezt nem tudja. Pontosabban a Miniszterelnöki Kabinetiroda nem tudja, mennyiért vásárolt hirdetéseket a kormány júliusban az Andy Vajna tulajdonában lévő TV2-n, a Habony Árpád-féle Lokálban, illetve a 888.hu-n, a faktor.hu-n, a Karc FM rádiócsatornán és a Magyar Időkben. A Kabinetiroda államtitkára azt mondta, a szerv csak reklámügynökségekkel köt szerződést, nem médiumokkal.
Írtunk a Nemzeti Kommunikációs Hivatalnak (NKOH) is, hogy vajon mennyit költ az állam a fenti médiumokban, egyáltalán, hogy zajlik a hirdetések elhelyezése. A NKOH azért jött létre, hogy az állami cégek, intézmények egy helyen intézzék a hirdetéseik szervezését, ezáltal költséghatékony legye az állami szféra hirdetése, és a kormányzati kommuinkációs beszerzések egy központi közbeszerzési rendszerben valósuljanak meg. Nem véletlen, hogy Kész is azt hitte, ez azt jelenti, hogy a hivatal majd válaszolni tud arra a kérdésre, melyik médiummal milyen értékben szerződik az állam.
A NKOH nem tudta
A NKOH válaszolt a kérdésünkre, ebből azt az ismert tényt közölték, hogy a hivatal előbb keretmegállapodást kötött három konzorciummal:
- az Egyesült Reklám Konzorciummal (amelyben a HG 360 Reklámügynökség Kft. + Affiliate Network Kft. is részt vevő tag, ezt a NKOH nem részletezte)
- a Trinity-SPRINT Konzorciummal,
- a Mindshare Médiaügynökség Kft.–HAB Advert Kommunikációs Ügynökség Kft.–Goodwill Communications Kft. által alkotott konzorciummal
és ezek a konzorciumok "a verseny újranyitásával lefolytatott közbeszerzési eljárások eredményeképpen" kötnek szerződést a különböző médiumokkal.
(A HG 360 Reklámügynökség mögött Csetényi Csaba, Rogán Antal Pasa parki szomszédja áll, a Trinity tulajdonosa pedig Szijjártó Péter külügyminiszter régi jó barátja.)