Az Uber előtt jelent meg Magyarországon a Wundercar fuvarmegosztó szolgáltatás, és még jóval az Uber kivonulása előtt - de más okból - leállt. Szép csendben intézte, nemlétéről ez az első sajtópublikáció.
Aki most megpróbálja magyar okostelefonjára letölteni a Wundercar fuvarmegosztó szolgáltatást, az elutasító üzenettel találkozik, holott - szemben az Uber nyilvános bejelentésével - arról semmilyen hír nem szólt, hogy a cég felfüggesztette volna magyarországi működését.
Mégis erről van szó, amikor a letöltés felfüggesztéséről érdeklődtünk a hamburgi széhelyű Wundercar ügyfélszolgálatán, sajnálattal közölték, hogy Magyarországon jelenleg nem aktív a cég, bár - tették hozzá - hamarosan szeretnének visszatérni a magyar piacra egy jobb szolgáltatással.
Azok, akik már korábban telepítették a Wundercar-appot, még jelenleg is meg tudják nyitni, a leállásról semmilyen felugró ablak vagy közlemény nem jelenik meg, de még az appon belüli hírek-rovatban sem találtunk ilyet. Látszólag még az autórendelést is el lehet indítani, más kérdés, hogy felkérésünkre egyetlen fuvaros sem fog megérkezni. Egy korábbi Wundercar-sofőr a hvg.hu-nak azt mondta, hogy a dolog még azt megelőzően fuccsolt be, hogy az Uber leállította volna a budapesti taxiszolgáltatást, igaz, a német cég a jelek szerint ezt szép csendben intézte, annyira, hogy szinte senkinek nem tűnt fel. A hvg.hu-nak a Wunder budapesti piacának volt vezetője, Harmos György azt mondta, hogy januárban döntöttek a szolgáltatás leállításáról, illetve ő úgy fogalmazott, hogy Budapest helyett olyan városokban folytatják a telekocsizást, amelynek fejletlenebb a közlekedése, így például Manilában.
A leállás időpontja azért érdekes, mert éppen idén januárban, az Uber-ellenes taxis tiltakozás kezdetekor jelent meg az a Magyar Nemzet-cikk, amelyben a cég még nagyon magabiztosnak tűnt, képviselőjük azt bizonygatta, hogy a 2015-ös taxirendelet-szigorítás nem érvényes rájuk, mert telekocsi-szolgáltatást végeznek, ami nem személyfuvarozás. Harmos György most is azt mondja, nem a taxizást érintő, idén is folytatódó jogszabály-szigorítások miatt hagytak fel a hazai szolgáltatással, ráadásul a döntéshozókkal is jó kapcsolatot tartottak fenn.
A Wundercar még az Uber előtt, 2014 végén jelent meg Magyarországon, bár az Index videós tesztjei arra engednek következtetni, hogy az amerikai céghez képest kissé döcögősebben működött a szolgáltatás. Abban azonban hasonló volt, hogy a hazai, hatósági áras taxitarifákhoz képest harmadával olcsóbban szállította az utasokat.
A megszűnést megelőzően pár hónappal a Wundercar változtatott a rendszeren, úgy, hogy a szolgáltatást a munkahelyükre ingázók vegyék igénybe, így az már sokkal kevésbé hasonlított a hagyományos taxiszolgáltatásához. Volt Wunder-sofőr forrásunk az elsők között próbálta ki az utasszállítás új formáját, ő azt mesélte, hogy a telekocsira hajazó szisztéma úgy működött, hogy a sofőr néhány órával az utazás előtt megadta, mikor, milyen útvonal autózik, majd a rendszer felé igazolnia kellett, hogy konkrétan kiket szállított. Visszafelé is működött a dolog, vagyis az utasok is megadhatták, hogy merre utaznának.
A munkásosztály megosztása
Jó, ha hozzá lehet jutni alkalmi munkákhoz, és nem az Uber a főgonosz - de milyen közösségről is beszélünk itt?
Az utasok ugyanígy megadták, hogy mikor, honnan és hová készülnek indulni, és az app felajánlott az - elvileg ugyancsak a saját személyes utazását bonyolító - sofőrnek utasokat, akik útba esnek neki minimális kitérővel. Az utas a fuvar végén az appon keresztül tudott beszállni az autós költségeibe, a cég tájékoztatása szerint egy kb. 22 km-es Dunakeszi-Belváros telekocsi után 600 forintot kért az alkalmazás költség-hozzájárulásként.
Vagyis a rendszer lényegében az ingázókra lett szabva, taxi helyett valóban fuvar- és költségmegosztás-jelleggel, így viszont sokkal kevésbé volt népszerű, mint a taxizásra valódi alternatívát nyújtó Uber. Bár a Wundercar állítása szerint százezer regisztrált felhasználója volt idehaza, a telekocsis ingázó-vonaltól annyira megcsappant az érdeklődés iránta, hogy sofőrünk szerint még az előtt csendben befejezte a magyarországi működést, hogy az Uber lehúzta volna a rolót. "Az elgondolás szép volt, de városban ez nem működik. Nem lehet arra tervezni, hogy egyszer csak jön érted egy autó, de még valahol fel kell vennetek 2-3 másik utast is."
Megkérdeztük a Wundercartól, hogy mikor terveznek visszatérni a magyar piacra, de azt mondták, erre nincs konkrét tervük.
Az Uber bedobta a törölközőt: kivonul Magyarországról
A július 24-én hatályba lépő jogszabállyal sikerült sarokba szorítani a kormányzatnak az Ubert, ami ideiglenesen felfüggeszti tevékenységét Magyarországon. Fekete Zoltán, az Uber magyarországi ügyvezetője ma délelőtt tartott sajtótájékoztatót, „az Uber jövője Magyarországon a július 24-én hatályba lépő jogszabály után" címmel, amin a szolgáltatás ideiglenes felfüggesztését jelentették be.
Augusztusban jöhet az Uber utódja, de a taxisok nem félnek
A Taxify már javában gyűjtögeti a sofőröket, de a magyar taxisok azt mondják, mivel azonos tarifával szállítanák az utasokat, nem lesz semmi előnyük - ez így lehet, hogy nem igaz.