A héten elindult egy honlap, amelyen keresztül közvetlenül lehet segítséget kérni vagy ajánlani. Egy miskolci kislány máris boldog lett.
Három nap alatt 150 ember regisztrált arra az oldalra, amelynek célja, hogy összekösse a segítséget kérőket a segítséget adókkal. Van, aki konkrétan ételt - c-vitamint és csirkemellet, zöldséget - kér, más ruhát, bútort, iskolaszert, tűzifát vagy pénzt.
“Közvetlenül senki sem kap pénzt, így próbáljuk kiszűrni a csalást” - hangsúlyozza Kollár Róbert újságíró, televíziós szerkesztő, az Adjkirály.hu oldal kitalálója. Segítenek annak is, aki például egy műtétre kér pénzt, de az adományokat ilyenkor az oldal üzemeltetői gyűjtik és utalják tovább az adott kórháznak.
Máris érkezett nem szokványos segítségkérés: egy vidéki, gyesen lévő nő ritkán tudja látogatni a fővárosi kórházban tartós kezelésre szoruló férjét, ezért olyan önkénteseket keres, akik naponta 1-2 órára be tudnának menni beszélgetni a férjével, lelket önteni bele.
Kollár Róbert azt mondja, a történeteket igyekeznek ellenőrizni, és miután eddig kevesebb mint 20 kérés érkezett, ezt bírják is.
“Olyan, hogy ‘életem vágya egy Golf’, biztos nem fog kikerülni.”
Egyébként pedig a személyes kontaktus és a kommentelhetőség garantálhatja, hogy kamu kérések, a helyzettel visszaélni akarók nem lesznek sikeresek.
Partnerségekkel is erősítenék a hitelességet - plusz lehetővé tennék, hogy az is segítséghez jusson, akinél nincs internet. Családsegítőkkel vagy helyi közösségekben fontos szerepet játszó emberekkel szeretnének megállapodást kötni, akik a rászorulók helyett megírnák a történetüket és koordinálnák a felajánlások eljuttatását. Az ilyen történeteket külön megjelölik.
Eddig két partnerük van, a szigetvári családsegítő és egy miskolci háziorvos asszisztense, akitől egyébként az első kérés érkezett. Sőt, oda már érkeztek is adományok.
Az oldal üzemeltetői az adományok raktározásába és a logisztikába alapvetően nem szállnak be, ennek megoldását az érintett felekre bízzák. Kollár Róbert azt mondja, tudják, hogy ez nem mindig megoldható, de abban bízik, fuvarozóktól vagy magánszemélyektől érkezhetnek pusztán a fuvarozásra vonatkozó felajánlások is. Ha máshogy nem megoldható, ők is feltehetnek egy kérést, hogy jelentkezzen, aki tud segíteni a szállításban.
“Elég sokféle felajánlást kaptunk, van, aki jogi segítséget ajánlott, más önkéntes munkát.
Ez is a cél, hogy ne csak klasszikus tárgyi adományok legyenek, bár azok is nagyon fontosak. Nem egy használtruha-adományozó felületet szeretnénk.”
Ha már használt ruha: Kollár szerint a személyes találkozók miatt elkerülhető az is, hogy használhatatlan, nagyon rossz minőségű holmikat kapjanak a rászorulók.
Az első sikeres adománygyűjtésen még az oldal indulása előtt túl voltak: miután a súlyosan beteg kisfiát egyedül nevelő apa története megjelent az nlcafe.hu-n, özönlöttek a felajánlások.
A honlap létrehozásán több mint egy éve, szabadidejükben kezdtek dolgozni Pintér Pállal, aki több informatikai projekt kidolgozásában vett már részt, technikailag ezt is ő csinálta, és most egy gyesen lévő anyuka is beszállt, így már hárman dolgoznak rajta, önkéntes alapon.
A keddi indulás nem volt zökkenőmentes: a hirtelen nagy érdeklődést nem bírta a rendszer, de azóta rendesen működik. Kollár Róbert azt mondja, működés közben alakul majd ki sok minden, például hogy egy-egy rászoruló milyen sűrűn kérhet adományt.
“Szeretném, ha ebből lehetne egy jó nagy közösséget csinálni. Ha ez működne, erősíthetné a társadalmi szolidaritást.”