Itthon hvg.hu 2016. július. 11. 21:51

Veszélyes átkelő a Balatonnál: csoda, hogy nem történt baleset (videó)

Ilyen, amikor meghibásodik a sorompó, és már elkezdené átengedni a korábban percekig várakozó autósokat és bicikliseket. Pedig a vonat még csak azután jön. A MÁV cikkünk megjelenése után reagált, közölték: a mozdonyvezető tudott a sorompó hibájáról.

Csak a szerencsén múlt, hogy nem történt baleset a Balatonszéplak alsói vasúti átjáróban, ahol az alábbi videót készítették.

A Sonline helyi hírportál olvasója által múlt csütörtökön készített videón másfél percnél kezdődnek az izgalmak. Hosszú várakozás után, bár vonat nem érkezik, elkezd lassan felnyílni a sorompó, mire a szemben látható taxis mintha át is akarna menni a síneken, de végül visszatolat. Mellette biciklisek érkeznek, szerenécsre ők sem hajtanak a sínre. 2 perc 25 másodpercnél ugyanis a nyitott sorompók dacára, ha nem is túl gyorsan, de megjelenik a vonat.

A videón látható berendezés valószínűleg meghibásodott, mivel a sorompó felnyílásával együtt a korábbi piros fényjelzés eltűnik, és nem váltja fehér.

A MÁV cikkünk megjelenése után reagált a videón látható jelenetre: mint írták, a felvétel alapján jól látszik, hogy a vonat ebben az esetben is a fokozott biztonsági előírások – a forgalmi utasítás vonatkozó szabályai – szerint közlekedett. A vonat mozdonyvezetőjét értesítették a sorompó meghibásodásáról és a követendő eljárásról. A vonat ennek megfelelően csökkentett, 15 km/órás sebességgel érkezett az átjáróhoz.

A közleményben kiemelték: a jobb oldali kocsisorból a VW kisbusz még a sorompó lassú felemelkedése (ez is látható a felvételen) előtt próbálta volna kikerülni, amely amellett, hogy szabálytalan, még balesetveszélyes is. (Ez amúgy a felvétel alapján tényszerűen nem igaz, a sorompó már emelkedni kezdett, amikor a VW megindult, majd visszatolatott - a szerk.)
 
A MÁV általánosságban annyit írt a vasúti sorompók meghibásodásáról, hogy ilyenkor biztonsági okokból lezáródik a sorompó, majd 6-10 perc után, ha nem jön vonat, akkor ún. „zavar” állapotba kerül. Ez az üzemzavar azt jelenti, hogy a közút felé nincs fényjelzés (a készülék sötét), ugyanakkor a csapórúd lassan (kb. 90 másodperc alatt) felnyílik. A csapórúd azért nyílik fel lassan, hogy a KRESZ betartása mellett a csapórudak kikerülése (szlalomozás) nélkül át lehessen haladni az átjárón akkor is, ha a fénysorompó meghibásodott, s így ne okozzon tartós fennakadást a keresztező közúton. A biztonság érdekében ilyenkor a vonatokat is értesítik, és az átjárót fokozott figyelemmel, max. 15 km/órás sebességgel, szükség esetén hangjelzés adással közelíthetik meg.
 
A vasúti átjárón való áthaladásnál a KRESZ szabályai mindenkor érvényesek, akkor is, ha a villogó piros jelzést esetleg hiba miatt kapcsolja be a berendezés. Ha van piros jelzés, az útátjárón  nem szabad áthaladni. Ha a piros jelzés valamilyen tartós hiba miatt  6-10 percnél tovább tart, a jelzőkészülék általában önműködően sötétre kapcsolódik. Ha a fénysorompó jelzők sötétek, azaz egyik lámpa sem villog, akkor a sorompóberendezés nem működik, és a vonatkozó KRESZ előírások szerint kell eljárni. A sötét fénysorompó jelző a közúton közlekedőket fokozott figyelemre készteti, a KRESZ szerint ez nem jelent szabad jelzést a közúti járművek részére - emelték ki a közleményben.

Hirdetés
Élet+Stílus Galicza Dorina 2024. december. 28. 20:00

Elillant történelem és babonamentes tűzvédelem – megnéztük a felújított Notre Dame-ot

Párizs székesegyháza fényesebben ragyog, mint valaha, de az évszázadok alatt felhalmozódott kosszal együtt mintha a történelmét is lemosták volna róla. Bár a felújítás még nem ért véget, ha a belső tér már nem változik, akkor az évtizedek múlva sebtében idelátogató turista azt se fogja tudni, mi történt az elmúlt öt évben a templom körül.