Az illetékes gyámhivatal lényegében a "gyermekorvos határozott véleményére" hivatkozva szüntette meg 2015 végén az utóbb éhhalált halt kislány védelembe vételét. Belső vizsgálat, zajlott az ügyben, de még mindig nem egészen világos, hogyan nem tudtak megakadályozni a hatóságok egy újabb tragédiát.
A helyi gyermekjóléti szolgálat felettes szerve, a Kistérségi Humán Szolgáltató Központ (KHSZK) gyöngyösi intézménye is belső vizsgálatot tartott a halálra éheztetett másfél éves kislány ügyében. A vizsgálat eredményeit közleményben tudatták a nyilvánossággal.
Mint arról beszámoltunk, május 12-én, éppen azon a napon, amikor az agárdi kisfiút halálra éheztető szülőket elítélték, hasonló esethez hívták a mentőket Gyöngyösön. Mire a segítség megérkezett, a másfél éves kislány teste már kihűlt: mindössze 3 és fél kilót nyomott, fél évvel korábban még 7 kilós volt (ami szintén nem túl nagy súly egy egyéves gyereknél). A zárkózottan élő szülőket egy héttel később vették őrizetbe emberölés gyanújával. Kiderült, hogy nagyobb gyermeküket nem sokkal korábban vették el tőlük: ő is vészesen lefogyott, de mára visszanyerte testsúlyát.
A KHSZK vizsgálata szerint:
- a védőnő először 2014 novemberében jelezte, hogy a család írásban lemondott a védőnői szolgáltatásról. Szólt a háziorvosnak és a gyámhivatalnak is
- a védőnő többször jelezte azt is, hogy a család kihagyta a kötelező védőoltást, a gyerekorvos erről nem adott jelzést
- a gyermekjóléti szolgálat a védőnő jelzésére felkereste a családot, de nem járt sikerrel
- a szolgálat erről tájékoztatta a gyámhivatalt, de konkrét javaslatot nem tett
Ez után – folytatódik a jelentés – a gyámhivatalnál volt a labda:
- 2015-ben védelembe vételi eljárást indítottak a kislány ügyében
- közben többször kapcsolatba léptek a gyermekjóléti szolgálattal is, környezettanulmányt akartak készíteni vagy készíttetni (a közleményből nem derül ki világosan)
- 2015. decemberben leállították a védelembe vételi eljárást arra hivatkozva, hogy a házi gyermekorvos "határozott véleménye" szerint "a kislány neveltetése, ellátása a szülők részéről biztosított"
A KHSZK belső vizsgálatából kiderült az is, hogy:
- a gyermekjóléti szolgálat hatszor próbált meg kapcsolatba lépni a családdal
- egy ízben – idén április 4-én – a ház előtt várakoztak, és így sikerült néhány szóra elkapni az apát
- a 2014 decemberétől kezdődő időszakban 3 családgondozó foglalkozott az üggyel, tehát kétszer volt váltás
Mindezek fényében a következő változásokat tervezik a rendszerben:
- ellátási térképet készítenek, különös tekintettel a nem együttműködő családokra
- ha 15 napon belül két sikertelen kapcsolatfelvétel történik, akkor további hatósági intézkedéseket kell kezdeményezni
- a gyermekjóléti szolgálatnak és a gyámhivatalnak szorosabban kell együttműködnie: az előbbinek nemcsak tájékoztatnia kell, hanem konkrét javaslatokat tennie, hogy a gyámhivatal mit cselekedjen
- a gyermekjólétis munkatársak szupervízió formájában segítséget kapnak a tragédia feldolgozásához
És végül egy furcsa mondat a jelentés-összefoglaló végéről: fontos, hogy az esetmegbeszélések során kiemelt figyelmet fordítsanak arra, hogy
a jelzőrendszer egy tagjának erős véleménye nem befolyásolhatja, nem akadályozhatja meg a probléma kezelését.