A BKK továbbra sem fogy ki az ötletekből, amivel a 4-es metró használatára buzdítaná az utasokat. A tét nem kicsi, több milliárd forintot kérhet vissza az EU, ha nem teljesülnek a vállalt utasszámok.
Szerda estig véleményezhették az utasok a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. terveit, melyek az M4-es metró kihasználtságát serkentenék. A Világgazdaság információi szerint az újabb átszervezés leginkább a „vonal feletti” buszjáratokat érintené. Ugyan legutóbbi felmérését 2014-ben készítette a fővárosi közlekedési vállalat, a BKK szerint az M4-es metró népszerűsége beindulása óta folyamatosan nő az utasok körében, az új metró útvonalán közlekedő felszíni járatok kihasználtsága pedig fokozatosan csökken.
A Világgazdaság kérdésére a BKK közölte: önmagában attól, hogy a tervekhez képest kevesebb utas használja az M4-est, még nem szab ki büntetést az Európai Unió. Azt is hozzátették, hogy a 4-es metró projekt teljes pénzügyi zárásáig, várhatóan 2017 tavaszáig „csupán” a beruházás nemzetgazdasági megtérülését kell igazolni, amelyben többek között szerepe van az utasok számának is.
A vs.hu forrásai szerint Brüsszel öt és száz százalék között tudná visszakérni a támogatást, de a jelenlegi állás szerint 10 százalékért, vagyis 18 milliárd forintért az unió eltekintene egy 2017-es átfogó vizsgálattól.
A BKK-nak tehát egy éve van arra, hogy növelje a Kelenföld–Keleti pályaudvar vonalon metrózók létszámát. Nem ez lenne a BKK első utaslétszám-serkendő akciója. Tavaly tavasszal először a XXII. kerületi buszvonalhálózaton, majd nyáron az elővárosi hálózatokon.
A fővárosi közlekedési központ legújabb tervei szerint az átszervezések érintenék a Buda különböző területeiről a Rákóczi út térségébe beérkező, illetve Zugló és Újpalota felé továbbközlekedő buszjáratokat. A BKK azt tervezi, hogy átcsoportosítja az említett járatokat: a belváros és az Újpalota közti kiszolgálás nem változna, ugyanakkor a Buda felé közlekedő autóbuszok jellemzően nem az M4-es metró felett közlekednének.
A változás összesen harminc buszjáratot érintene. Hosszabb lesz a 8-as és az 58-as busz útvonala, továbbá módosul az 53-asé is. A 107-es járat megszűnne. A BKK úgy véli, ha mindez megvalósul, a becslések szerint mintegy 1,5–1,8 millió kilométerrel csökkenne a járatok futásteljesítménye, ami 900 millió forint megtakarítást jelentene. A BKK P+R parkolókat is ígér Kelenföldnél. Ezek megközelítését a Budaörsi úti csomópont várhatóan áprilisban megújuló forgalomtechnikai kialakítása segíti majd.