Itthon hvg.hu 2016. február. 18. 19:12

Újabb tankönyvbaki: mit keres Görögország Spanyolországban?

Ismét egy elképesztő tankönyvi hibacsokorra vetült fény, ezúttal egy földrajzkönyvben vannak hajmeresztő állítások. Mindeközben Lázár János arról beszél, marad az állami tankönyvkiadás, és azt kell vizsgálni, miért romlik a tanulók teljesítménye. A kettő között nem lát összefüggést.

Lázár János a 40. kormányinfón önkritikát gyakorolt, elismerte, a Kliknek sok problémája és 17 milliárdos kifizetetlen számlája van, valamint erősen forráshiányos. De a Klik mindenképpen megmarad, miképp az ingyenes állami tankönyvek rendszere is. Arról kéne szerinte beszélni, hogy 2002 óta romlik a gyerekek teljesítménye, és ez miért történik.

A tankönyvpiacnak külön is üzent a Miniszterelnökséget vezető miniszter. Kijelentette, a tankönyvek ingyenesek maradnak. Lázár külön kommunikációs frontot nyitott, mondván, senki ne használja fel a gyerekeket politikai célokra, ne zsarolják a kormányt a gyerekekkel. Ugyanígy szólt be a „tankönyvlobbinak” is, és azt is megjegyezte, "számukra nem tudunk engedményeket adni".   

MTI / Marjai János

Az OFI kísérleti tankönyveivel rengeteg baj volt, a tankönyvkínálat adminisztratív leszűkítése ellen pedig akkor is, most is tiltakoznak a pedagógusok. A kísérleti tankönyvekre rengeteg panasz volt, sok hibát szúrtak ki a pedagógusok. Lázár mai mondatai után feltehető a kérdés, a nem piaci alapú tankönyvrendszer nem lehet, hogy maga is oka annak, hogy a magyar oktatás színvonala csökken?

Érdemes ezt egy konkrét példán is megvizsgálni. A Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó 10. Földrajz tankönyve 2011-ben született. Ma is megtalálható a Kello webshopjában, érvényes, elfogadott tankönyv. A Szegedi Görög Nemzetiségi Önkormányzat kisebb hibajegyzéket írt a tankönyv Görögországot „taglaló” részéből. Egyfelől a féloldalnyi anyag Spanyolország alatt tárgyalja Görögországot az Európa regionális földrajza témában…  (Nagyjából ugyanannyi hely jut a Seat autógyár multik kezére jutására, mint egész Görögországra.)

Az illusztrációs képre az a felirat került, hogy az Akropoliszt láthatjuk, holott egyértelműen az Agorán látható Hephaisztosz-templom látható a képen.

A két épület némileg hasonlít, de az Akropolisz kimagaslik a környezetéből, és alig található némi növényzet körülötte, ellentétben a képen látható helyzettel. A tévesztés olyan szintű, mintha valaki egy budapesti Bazilika-képre azt mondaná, hogy az a Parlament.

A nagyobb méretért kattintson!
hvg.hu

Ezen felül a pár soros szövegben ténybeli tévedés is található: Görögország legmagasabb csúcsának a tankönyv az Olimposzt jelöli 2911 méterrel, a valóság az, hogy az Olimposz hegység Mitikasz csúcsa a legmagasabb: 2918 méter. A 2911 méteres a második legmagasabb csúcs, a Szkolio. Gondok vannak a hangok átírásával is, de Thesszaloniki városát is sikerült egy sz-szel odaadni a tanuló ifjúság okulására. Olyan sommás megjegyzések is olvashatóak a szövegben, mint  „A kisparaszti gazdaságok felszerelése gyatra …”, ezt a témát jól ismerő magyarországi görögszakértők egyébként vitatják.

A „tankönyvlobbi”, azaz a nem állami kiadók tortúrájáról már többször is írtunk, leírtuk, hogy ahol csak tudja, akadályozza őket az állam, amely egyszerre paici résztvevő és a piacot felügyelő, szabályozó szereplő. Röviden: az Emmi nem írt ki tankönyv-engedélyeztetési pályázatot, így a kiadók új könyvei nem válhatnak hivatalosan tankönyvvé. Majd az Emmi 2013-ban előírta, hogy mely könyvekből – ezek akkor még nem is minősültek annak, így rendelni sem lehetne belőlük – kell az iskoláknak rendelniük. Az összes könyv az állami tankönyvkiadó vállalat kiadványa. Majd az árversenyben az állam EU-s forrásokból lenyomta saját tankönyveinek árát, és direkt olyan nyomott keretet határozott meg az iskoláknak tankönyvrendelésre, amelyből csak az OFI-s tankönyvek jöttek ki ingyen, márpedig az első három évfolyamon ingyenesen kell a tankönyveket adni.

Hirdetés