Kósa Lajos kizárta, hogy a pedagógusok valaha is elégedettek legyenek a magyar oktatási rendszerrel, utalva a Herman-gimnázium tiltakozására. A lecsúszó társadalmi rétegek felzárkóztatásában lát még megoldandó feladatokat, de erről óvatosan fogalmazott, mert nem szeretné, ha rasszista vádak érnék, emellett furcsán érvelt az integrált oktatás leváltása mellett.
Kósa Lajos, a Fidesz frakcióvezetője szerint még nem fejeződött be teljesen az oktatási rendszer átalakítása – nyilatkozta az ATV Esti start című műsorában kedd este. Első lépésként az iskolák fenntartói hátterét alakították át a Klebersberg Intézményfenntartó Központ (Klik) létrehozásával, így az önkormányzatok jelentős részétől átkerültek közvetlen állami finanszírozásba az iskolák. Másodsorban megalkották a pedagógus-életpályamodellt, aminek következtében Kósa szerint "soha nem látott módon nőtt" a pedagógusok bére.
A harmadik feladat szerinte az eddig dogmának tartott integrált oktatási modell átalakítása lesz, szerinte a felmérések azt bizonyítják, hogy a rendszer kudarcot vallott. Az integrált oktatás keretében a hátrányos helyzetű, lemaradt tanulók együtt tanulnak többi társukkal, így zárkózhatnak fel a közös mércéhez. Elmondása szerint olyan zárványok alakultak ki az oktatási rendszerben, amelyek újratermelik a társadalmi egyenlőtlenségeket. "Az oktatáspolitika és a szülők egy része tiltakozik a felzárkóztató oktatás mellett, másik részük meg nem. Láthattuk, Nyíregyházán a roma kisebbséghez tartozó szülők tüntettek azért, hogy maradjon a roma gyerekeket felzárkóztató rendszer" – mondta némileg zavarosan Kósa.
A politikus szerint a tanulók országos teljesítményének átlaga azért rossz, mert azt a zárványos "szegregátumok" húzzák le. Ha a fentebb vázolt tervek szerint épp az integrált oktatást szeretnék felszámolni, nehezen értelmezhető, hogy miért a szegregált oktatás kudarcát hozta fel példának Kósa. Elmondása szerint azonban nehéz érdemi kérdésekről anélkül beszélni, hogy valaki ne azt kockáztatná meg, hogy rasszizmussal vagy kirekesztéssel vádolják – utalva ezzel a romák felzárkóztatásának problémakörére.
A miskolci Herman Ottó Gimnázium által elindított tiltakozásra reagálva elmondta, hogy kizártnak tarja, hogy Magyarországon valaha olyan oktatási rendszer legyen, amellyel a pedagógusok elégedettek lesznek. Az iskola tanárai – akikhez eddig több ezren csatlakoztak – kifogásolták a Klik működését, az életpályamodellt, az alaptantervet és a tananyagot, valamint számos, az oktató-nevelő munkában bekövetkezett változást, azaz lényegében a Kósa által kiemelt kormányzati lépéseket.