Még nem számít majd bele a pedagógusok értékelésébe a Pedagógus Önértékelési Csoportok által készített minősítés, a kormány a szakmai szervezetekkel egyeztetve finomhangolná a rendszert.
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkársága, a Nemzeti Pedagógus Kar, a Közoktatási Szakértők Országos Egyesülete és az Oktatási Hivatal egyeztetéseket folytatott az intézményi önértékelés rendszerének bevezetéséről, lényegében csak a próbaüzeme fog elindulni a jövőben. A szervezetek szerint szükséges az oktatási rendszer nyilvános szempontok alapján történő külső és belső értékelése, de a "finomhangolás" miatt lényegében nem indul el élesben az értékelés.
A problémákat a bonyolult adminisztráció, az intézményeket és pedagógusokat terhelő többletmunka, és az értékelés szakmai színvonalának egyes gyengeségei jelentették a köznevelésért felelős államtitkárság közleménye szerint. Az értékelési szakmai szempontokat a nemzetközi példák alapján szeretnék bevezetni, valamint az egységes rendszernek rugalmasnak kell lennie annyira, hogy az intézményi sajátosságokat is figyelembe vegye, ez alapján ellenőriznének a tanfelügyelők is.
A teljeskörű önértékelést csak ötévente kellene végrehajtani a korábbi két évvel szemben, de ez egyelőre nem lesz része a pedagógusok minősítésének, illetve a tanfelügyelők sem minősítik a tanárokat. A rendszer teljes értékű bevezetéséről folytatják a tárgyalásokat. A rendszer próbaüzemű bevezetése vélhetően annak is betudható, hogy az érdekelt szakszervezetek és egyesületek az intézmények mellett az elmúlt években példa nélküliként egységesen fejezték ki tiltakozásukat a tervezett önértékelési rendszer ellen.