Bérlés, hitel: megint jöhetnek új buszok Budapestre
Többféle megoldással frissíthetik a BKV buszparkját. A Fővárosi Közgyűlés szerdán hagyta jóvá az ezzel kapcsolatos előterjesztést. Lesznek járművek, amelyeket bérelnek majd, és lesznek olyanok, amelyeket hitelből vesznek meg.
A hetvenöt busz rendelkezésre bocsátásáról szóló szerződésből negyven új jármű esetében hagyta jóvá a konstrukciót a Fővárosi Közgyűlés szerdán.
Nem hagyták jóvá viszont azt a megállapodást, amelyet BKV és a BYD Europe BV kötött augusztusban öt elektromos busz rendelkezésre tartásáról, még sincs veszve minden: a képviselők hozzájárultak ugyanis, hogy a BKV hitelt vegyen fel a járművek beszerzéséhez.
A közgyűlés nem emelt kifogást húsz dízelüzemű szólóbusz rendelkezésre tartása ügyében. Az eredetileg szintén így bérelni tervezett ötven csuklós busz közül ugyancsak húsz rendelkezésre bocsátását veheti igénybe a BKV, további harminc esetében pedig engedélyezték a társaságnak a hitelfelvételt.
A BKV nyolc évre a szóló autóbuszokat kilométerenként 246 forintért, a csuklós járműveket pedig kilométerenként 330 forintért bérli, évente legfeljebb 86 ezer kilométerre.
A hitelfelvételekhez a kormány engedélye is kell még.
Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója a vitában azt mondta: az lenne a legolcsóbb, ha saját forrásból vennének új buszokat, de erre most nincs pénzük. Költséghatékonyság szempontjából ezt követi a hitelből történő vásárlás, ami évente 130 millió forinttal drágább az előzőnél, a rendelkezésre bocsátás pedig évente 190 millió forinttal többe kerül, de jobb, mint a szolgáltatás kiszervezése.
A BKV vezetője hangsúlyozta, ezek az adatok csak becslések, hiszen nem lehet tudni, hogyan alakulnak a következő években a hitelkamatok. Példaként említette, hogy a kamatok három százalékpontos emelkedésével eltűnne a hitelből finanszírozott vásárlás és a rendelkezésre tartás közötti árkülönbség.
Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes arra emlékeztetett, hogy a fővárosnak 2018-ig 550 buszt kell lecserélnie, és ennek finanszírozását szerinte nem lehet kizárólag hitelből fedezni, ezért a rendelkezésre bocsátás is járható út.
Az ellenzék ezzel szemben egyértelműen új járművek vásárlását javasolta.
A Fővárosi Közgyűlés még 2014 júniusában járult hozzá ahhoz, hogy a BKV beszerezzen legfeljebb hetvenöt autóbuszt rendelkezésre tartási konstrukcióval és azzal a megkötéssel, hogy a szerződések megkötése utáni kilencven napban vétót emelhet ellenük. Mivel az autóbuszok selejtezési kényszere meghaladja a BKV autóbusz-beszerzési lehetőségeit, továbbá a 3-as metró felújításának ideje alatt pótlásra van szükség, a BKV flottájának modernizálása már rövid távon is elengedhetetlen – írták az előterjesztésben.
Tarlós István a testület legutóbbi, október 28-ai ülésén azért hívott össze rendkívüli ülést, mert a közgyűlés akkor nem tudott dönteni az ügyben.