"Jól emlékszünk az önbírálat hivatalos gyakorlását, valamint az egymás viselkedéséről szóló jelentéstételt etikai normaként kezelő korszakra, és nem vagyunk hajlandók részt venni ennek feltámasztásában" - írták egy budaörsi gimnázium tanárai a Pedagógus Önértékelési Csoport ellen tiltakozva. Az egyik zuglói óvoda munkatársainak is elegük van az etikai kódex által előírt felesleges plusz kötelességekből.
A budaörsi Illyés Gyula Gimnázium tanárai pénteken nyilatkozatot adtak ki, amelyben tiltakoznak a Nemzeti Pedagógus Kar elnöksége által jegyzett etikai kódex tartalma és szellemisége ellen.
"Büszke, gondolkodó értelmiségiekként elfogadhatatlannak tartjuk, hogy viselkedésünket, öltözködésünket, magánéletünket hatalmi szóval szabályozzák!
Pedagógusokként ragaszkodunk ahhoz, hogy tanítványainkkal lelki kapcsolatba kerüljünk! Nem oktatógépek vagyunk, hanem érző és értő emberek, tanítványainkkal partneri, olykor baráti kapcsolatban kívánunk maradni!
Jól emlékszünk az önbírálat hivatalos gyakorlását, valamint az egymás viselkedéséről szóló jelentéstételt etikai normaként kezelő korszakra, és nem vagyunk hajlandók részt venni ennek feltámasztásában!" - szól a nyilatkozat.
Mint írták, ők felnőtt, önálló állampolgárok, morális kérdésekben saját jogukon és nem csapatban hoznak döntést. Az etikai kódexet szerintük olyan csoport alkotta meg, amelynek etikai alapú szabályozásra sem képesítése, sem felhatalmazása nincsen.
A zuglói Bóbita Óvoda 13 munkatársa is közleményt adott ki. Mint írják, mivel az oktatási kormányzathoz hiába fordulnának, a magyar társadalomhoz írnak nyílt levelet. Várják azoknak a kollégáknak, szülőknek, támogatóknak az aláírását, akik még tenni szeretnének valamit a gyerekeik jövőjéért.
Határozott tiltakozásukat fejezik ki az oktatási kormányzat által kötelezően előírt önértékelési rendszer ellen. Nem tudnak azonosulni a BECS (Belső Önértékelési Csoport) által elvégezendő feladatokkal – nincs rá se idejük, se energiájuk. Ez az eljárás a kollégák közreműködésére számító besúgórendszert kíván felépíteni. "Etikátlan és szakmailag is elfogadhatatlan, hogy egymás bírálatára köteleznek bennünket. Sokéves együttműködésen alapuló, akár baráti, akár kollegiális kapcsolatokat kívánnak ezzel tönkretenni, a kollektívákat megosztani" - írták.
Nem kívánnak együttműködni olyan rendszerrel, amelynek nem fontos a gyermek - írták. "A diplománkkal arra esküdtünk fel, hogy a 3-6 éves korosztályt az egyéni képességeihez képest, életkorának megfelelően fejlesszük. Sajnos erre lassan már nincs időnk! A munkánk állandó odafigyelést, felkészülést igényel, és nem az indikátorok száma és megfeleltetése fogja meghatározni gyakorlati tevékenységünket" - írták.
Remélik, hogy vannak még rajtuk kívül is kételkedők, akik nem hisznek az egységesített nevelés-oktatás, ellenőrzés mindenhatóságában, és hogy vannak még összetartó nevelőtestületek, tantestületek, bár tudják, hogy kevesen - áll a levélben.