Itthon hvg.hu 2015. augusztus. 07. 16:50

Hanyag karbantartás miatt törhetett fel forró gejzír a 134-es buszon

Valószínűleg azért törhetett fel nemrég forró, olajos víz és égethetett meg egy fiatalembert a 134-es buszon, mert az érintett Mercedes Citaro utasterében nem volt rögzítve a szerelőajtó. Lehettek más meghibásodások is a járművön, amelyek szintén hozzájárulhattak a balesethez – derül ki az Omnibusz szakblog posztjából.

A héten az Index írt arról, hogy július 24-én forró, olajos folyadék tört fel a 134-es busz utasterében, amikor a jármű elhagyta a Raktár utcát. Egy 23 éves egyetemista már nem tudott arrébb ugrani, megégette a lábát a sötét folyadék. Egy hétig volt kórházban másodfokú égéssel, már kiengedték, de kötözésre kell járnia, és a spanyolországi nyaralása is ugrott a baleset miatt. A rendőrség lefoglalta a buszt, és eljárást indított az ügyben.

Azt már korábban már a BKK is megerősítette, hogy a Mercedes Citaro O-530 típusú busz hűtőrendszerének egyik csöve repedt el, és „a forró hűtőközeg nagy nyomással az elmozdult motortértakaró fedél alatt kispriccelt". 

Az Omnibusz blog szerint a meghibásodás vagy túlmelegedés egyik következménye a hűtőrendszer egészén vagy egy részén jelentkező túlnyomás, amit a kiegyenlítő tartály, illetve az azon lévő, magas nyomásra nyitó kupak segítségével lehet elvezetni a rendszerből. Ez a kupak szintén el tud koszolódni, és ilyenkor előfordul, hogy nem nyit a megfelelő nyomáson. A rendszerben ekkor egészen addig nő a nyomás, amíg a víz valahol ki nem tör.

A 134-es busz esetében azért történhetett égéses baleset, mert az egyébként legalább öt kilogramm tömegű szerelőajtó nem volt rögzítve, pedig azt kötelezően rögzíteni kellene. A Citarókon az ajtó négy sarkán van egy-egy zárszerkezet, ahol a rögzítő csavar sokszor az utastérből látható módon hiányzik. A baleset oka tehát valószínűleg nem a busz konstrukciójában, hanem a karbantartás módjában keresendő – vélik.

A szakblog szerint nagy kérdés, hogy mit állapít meg a BKV vizsgálata. Felvetik, hogy ki nem zárta be a fedelet, kinek kellett volna ezt észrevenni, illetve a többi buszon zárva van-e a fedél.

A BKV sajtóosztályától az Index kérdésére azt válaszolták, hogy a július 24-i baleset után a motorterek zárófedeleit munkatársaik soron kívül átvizsgálták, és ahol kellett, megerősítették a rögzítést. A lap munkatársa azonban a napokban is látott olyan Citarót, ahol a fedél és a padló között jól látható rés volt.

Az Omnibusz blog megemlíti azt is, hogy a hűtőrendszereket elméletileg csak ioncserélt víz és fagyálló keverékével lehetne működtetni, a BKV nyáron még a 9-10 éves, nagyon érzékeny Volvo 7700-as autóbuszokba is sima csapvizet tölt.

A poszthoz Vitézy Dávid, a BKK volt vezetője is hozzászólt. Szerinte "minden végállomáson nyomják be a slaggal a vizet, már nem is csak a régi Ikarusokba. Kevésbé, mint 7 vagy 15 éve, de létezik a jelenség. Tettünk sok kísérletet, hogy ezt kiirtsuk, de se a konkurencia megjelenése, se az új BKV buszos menedzsment, se a BKK (2012-14 között erős, ma haldokló) megrendelői ereje, ellenőrzése se volt elég erre teljesen".

Hirdetés