Itthon Csikász Brigitta 2015. július. 01. 14:35

Nehéz lesz bizonyítani, ki hibázott a Rékasit ért balesetben

A Rékasi Károllyal ütköző autós ugyan azt nyilatkozta, hogy a balra kanyarodáshoz kitett irányjelzőjét feltehetően nem vette észre a motorral érkező színész, nehéz lesz bizonyítani, hogy ez valóban így volt-e és megállapítani azt, hogy kinek a hibájából következett be a baleset – mondta el a hvg.hu-nak egy közlekedésrendészeten dolgozó rendőr név nélkül általánosságban azt, hogy mit tapasztalt hasonló baleseteknél.

„Az olyan típusú közlekedési szerencsétlenségek, mint ami Rékasi Károly színésszel történt, nagyon csúnyák és nem csupán a sérülés miatt, hanem azért is, mert nehéz megállapítani, ki okozta. Emiatt azonban a biztosítók sajnos kedvelik az ilyen ügyeket” – közölte a rendőr. Megjegyezte, hogy mivel nehéz eldönteni, ki a történtekért a felelős, a biztosító társaságok gyakran osztott felelősséget állapítanak meg: emiatt pedig általában nem fizetnek.

Az autós szerint a színész hibázott

Rékasi a XXII. kerületben, a Háros és Gyöngyszem utca kereszteződésénél szenvedett balestet. Az autó sofőrje balra akart kanyarodni, eközben ment bele oldalról a motorral érkező Rékasi Károly. Az ütközés során a színész súlyos gerinc- és fejsérüléseket szenvedett. Sajtóértesülések szerint a színészt lélegeztetőgépen tartják a Honvédkórházban. A Volkswagenben a légzsák is kinyílt, és az autós szerint Rékasi elég súlyos sérüléseket szenvedhetett, mert hatalmas erővel csattant az autóba, a kocsi pedig annyira összetört, hogy trélerrel kellett elszállítani.

22.kerulet.ittlakunk.hu

A Blikk a Volkswagen sofőrjének nyilatkozatára hagyatkozva szerdán azt írta, hogy a színész nem vette észre, hogy az autós be akar fordulni balra, ám ez nem biztos, a baleset pontos körülményeit, így azt, hogy a gépjármű indexe kint volt-e, a rendőrségi vizsgálat fogja tisztázni. „A felelősséget nehéz lesz megállapítani” – közölte egy közlekedésrendészeten dolgozó rendőr a hvg.hu-val név nélkül. „Nyilván az autós arra hivatkozik ilyenkor, hogy szabályosan kezdett balra kanyarodni és miután meggyőződött arról, hogy senki nem akarja őt megelőzni, kitette az jelző irányjelzőt és nekilátott a balra fordulásnak.” Emellett a KRESZ másik, a kanyarodásra vonatkozó szabály azt mondja ki – tette hozzá az egyenruhás –, hogy az irányváltó járművet, jelen esetben a balra forduló autót, csak jobbról lehet kikerülni.

Nem a sebesség fog számítani

Ugyanakkor a sofőr által elmondottakat meg kell vizsgálnia a rendőrségnek. Egyebek mellett azt, hogy az autós mikor kezdte meg a kanyarodást, az index valóban kint volt-e, a motoros ekkor már előzött-e, az autós láthatta-e őt a tükörből. Azt, hogy mekkora sebességgel haladt a motorral Rékasi Károly, és hogy milyen távolságra lehetett a gépkocsitól, amikor az megkezdte a kanyarodást, meg tudják állapítani a szakértők, de az, hogy 50 kilométer/ óra helyett esetleg 62-vel ment, nem befolyásolja a felelősség kérdését – hívta fel az egyenruhás erre a figyelmet. „Ebben az esetben az irányt váltó jármű jobban megváltoztatja a forgalmat, ezért az ő felelőssége hatványozottabb és ezt bírósági jogegységi döntés is kimondja.”

Az emberek – a rendőr tapasztalata szerint – gyakran hivatkoznak általában arra, hogy előzéskor vagy kanyarodáskor a visszapillantó tükör holttere miatt nem észlelte a másik járművet, illetve, hogy a féknyom alapján biztosan a másik a felelős. „Ugyanakkor a féknyom pont azt mutatja, hogy a másik jármű, ebben az esetben a motoros, már rég megkezdte az előzést.”  Szóval a felelősség megállapítása nem lesz egyszerű – összegezte a rendőr. „Emiatt a biztosítók vagy az osztott kárrendezést alkalmazzák, vagyis mindkét félnek fizetnek, vagy pedig - és ez a gyakoribb - , hogy a baleset egyik résztvevőjének sem. Az is előfordul, hogy a rendőrség kimondja, melyik fél okozta a balesetet, de a biztosító társaság a hatóság határozatával is szembe megy, hogy ne kelljen pénzt kicsengetnie” – mondta el a tapasztalatait.

Hirdetés