Itthon Cs. B. 2015. június. 26. 07:39

A rendőrségre beérkező segélyhívások 71 százaléka felesleges hívás

A segélyhívásokat fogadó központokban dolgozóknak, mind a rendőröknél, mind a katasztrófa-védelemnél meggyűlik a bajuk a megtévesztő, rosszindulatú vagy vicceskedő hívásokkal, amelyek elveszik az időt a valódi segítségkérőktől. A telefonbetyárokkal szemben fel lehet ugyan lépni, de nem jellemző, hogy ezt a szervezetek megteszik.

407 444 – ennyi hívás futott be a rendőrség hívásfogadó központjaiba a police.hu-n megtalálható adatok szerint, ám ezek közül 81 883 volt csak a valós segélyhívások száma. A fennmaradóból 44 743 volt az, amikor információért telefonáltak be az emberek, és 280 818 olyan hívást fogadtak, amelyekkel kapcsolatban nincs a testületnek hatásköre, tehát nem tud mit kezdeni vele. Az év első öt hónapjában a felesleges hívások aránya 71 százalék volt.

Hogy a nem a rendőrség hatáskörébe tartozó hívások közül mennyi volt rosszindulatú vagy megtévesztő, amely megnehezített a testületnél dolgozók munkáját, nem derül ki a megadott statisztikából. Az Országos Rendőr-főkapitányság a hvg.hu megkeresésére közölte, hogy a szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről szóló törvény 2013. szeptember 1-jétől teszi lehetővé a segélyhívó számok rendeltetéstől eltérő használatának szankcionálását. Azóta 2014. december 31-ig 385 esetben indult eljárás telefonbetyárokkal szemben.

A rendőrség miskolci hívásfogadó központja
MTI / Vajda János

A rendőrséggel szemben a katasztrófa-védelemnél valamivel jobb a helyzet: a központjai 2013-ban 55 ezer 451 eseményt kezeltek és 440 szándékosan megtévesztő jelzést fogadtak. Tavaly 57 ezer 265 esetük volt, amelyek mellett 327 szándékosan megtévesztő jelzést fogadtak. Idén június közepéig pedig a 25 ezer 807 riasztáson túl 165 rosszindulatú hívásuk volt.

A telefonbetyárokkal szemben meginduló szabálysértési eljárások eredménye ötezer forinttól 150 ezer forintig terjedő pénzbírság lehet, illetve hat órától 180 óráig terjedő közmunkát kaphat az, aki a valódi segélykéréseket megakadályozva „rosszindulatú” megjegyzéseket tesz, viccelődik, a hatóságot trágár kifejezésekkel illeti – szerepel a police.hu-n.

A hvg.hu szerette volna megtudni, hogy az Országos Mentőszolgálatnál (OMSZ) mekkora bosszúságot okoznak a valótlan segélykérésekről szóló hívások, de kérdéseinkre nem kaptunk választ.

Hirdetés
hvg360 Tiszóczi Roland 2024. december. 03. 20:00

„Kib*szott okos vagyok!” – így döntötték be Jeffrey Skilling könyvelési trükkjei a világ egyik legnagyobb cégbirodalmát

Az 1985-ben alakult Enron tizenöt év alatt Amerika ötödik legnagyobb vállalatává nőtt százmilliárd dollár feletti forgalommal, a „nyereségességének pedig nincsenek határai, csak ha te állítod fel azokat” – vélték a vezetők. A hihetetlen eredmények kulcsfigurája Jeffrey Skilling – a vállalat egykori tanácsadójából lett vezérigazgató –, aki kreatív pénzügyi ötleteivel a világ egyik legnagyobb vállalati sikerét, majd végül csődjét hozta össze. Nagy csalások című sorozatunk legújabb cikke.