TASZ: Az Ab érthetetlen módon hagyja a hívásadataink tárolását
Beperelte a TASZ a Telenort, mert szerinte jogellenesen tárolja a szolgáltató az ügyfelek hívásadatait. A bíróság kikérte az Alkotmánybíróság véleményét, az azonban megsem vizsgálta az indítványt.
Az Alkotmánybíróság (Ab) kibújt a döntés alól és nem mondott véleményt arról, hogy a Telenor és a többi internet- és telefonszolgáltató jogosan tárolja-e mindannyiunk telefonhívásait, emailjeit - közölte a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) jogvédő szervezet.
A TASZ előzőleg azért perelte be a Telenort, hogy az Ab semmisítse meg azt a jogellenes törvényt, ami szabályozza, hogy a telefonos és internetes forgalmi adatokat (pl. hívó felek, időtartam, kommunikáció gyakorisága) a szolgáltatóknak fél évig kell megőrizniük, mivel ezekből pontos következtetéseket lehet levonni az érintettek magánéletéről, és az adatok tárolása súlyos beavatkozást jelent az érintettek magánszférájába.
A Telenor elleni pert a bíró felfüggesztette, és az Ab-hez fordult, hogy alaptörvénybe ütközik- e a gyakorlat, az Alkotmányíróság azonban nem mondott erről a kérdésről véleményt és hibásnak minősítette a bíróság beadványát.
Az Ab nem vizsgálta meg az adatmegőrzési kötelezettség jogszerűségét, ehelyett amiatt utasította vissza az indítványt, mert szerinte a bírónak egy másik rendelkezést kellett volna megtámadnia: azt, amelynek alapján a felhasználó nem érvényesítheti az adatkezelőnél személyes adatai törlésének jogát - írja a TASZ, amely érthetetlennek tartja az érvelést, mivel ha a törvény nem írná elő, hogy a szolgáltatóknak fél évig kötelező tárolni a forgalmi adatokat és a hatóságok számára hozzáférést biztosítani az adatbázishoz, akkor fel sem merülne az a probléma, hogy az érintett tájékozódhat-e erről, illetve gyakorolhatja-e törlési jogát.