Utolsó fázisához érkezett a speciális tesztidőszak a 4-es metró vonalán, a szakemberek két héten át utasforgalomban is vizsgálják az automata vonatvezérlés rendszerét.
Utolsó fázisához érkezett az a március közepén indult speciális tesztidőszak a 4-es metró vonalán, amelynek keretében először a végállomásokhoz kapcsolódó üzemi területeken, majd utasok nélkül a teljes vonalon járműkísérői beavatkozás nélkül tesztelték a szakemberek az automata vonatvezérlést – közölte pénteken a BKK.
Az április 13-án, hétfőn induló harmadik szakaszban két héten át utasforgalomban is megvizsgálják a rendszer működését, pontosabban azt, hogy fennakadások esetén járműkísérői beavatkozás nélkül a központi, illetve az állomási diszpécserek – modellezve azt az időszakot, amikor már teljesen automata üzemben fognak futni a járművek – mennyi idő alatt tudják az adott hibát megtalálni és elhárítani.
A végleges használatbavételi engedély megszerzése érdekében zajló tesztek során továbbra is tartózkodnak tehát járműkísérők a szerelvényeken, de csak bizonyos idő eltelte után avatkozhatnak be, az esetlegesen bekövetkező hibák megoldása elsősorban a diszpécserek feladata lesz. A vizsgálatok ebben az esetben is a legszigorúbb biztonsági felügyelet mellett zajlanak, esetenkénti kisebb fennakadásokra azonban a két hét során számítani lehet.
A 4-es vonal sötétüzemi – azaz még utasok nélküli – tesztjei is vezető nélkül zajlottak, ahogy a jelenlegi utasforgalmi próbaüzemben is automata üzemmódban közlekednek a járművek. A szerelvényeken van ugyan ideiglenes vezetőfülke, az abban tartózkodó járműkísérők feladata azonban csak annyi, hogy felügyeljék a járművek mozgását és probléma esetén beavatkozzanak.
A végleges használatbavételi engedély kiadására várhatóan valamikor ez év végén kerül majd sor, addig a szakemberek kiértékelik a tesztidőszak eredményeit, végrehajtják a kiértékelés nyomán szükségessé váló esetleges változtatásokat a rendszeren, illetve ha szükséges, akkor még kezdeményeznek újabb, hasonló vizsgálatokat. Ezt követően elbontják az ideiglenes vezetőfülkéket és a mostani járműkísérők helyett kizárólag a központi és az állomási diszpécserek biztonsági felügyelete mellett fognak futni a szerelvények.
A speciális tesztek most induló, utolsó fázisában, április 26-án, vasárnapig elsősorban azt vizsgálják majd a Nemzeti Közlekedési Hatóság, a BKV Zrt. és a rendszerépítő Siemens szakemberei, hogy az automata üzemmód esetleges meghibásodásainak következtében fellépő fennakadások hogyan hatnak az utasforgalom bonyolítására, illetve magukra az utasokra. Fennakadás esetén a vizsgált időszakban az esetleges probléma megtalálása és elhárítása – ahogy a legmagasabb automatizáltsági szintre történő átállást követően a jövőben is – a diszpécserek feladata lesz. A járműkísérők csak néhány perc elteltével avatkozhatnak be – amennyiben a diszpécsereknek nem sikerül elhárítaniuk a jelentkező hibát –, illetve természetesen biztonságkritikus hiba elhárítása érdekében azonnal közbeléphetnek.