Itthon Csikász Brigitta 2015. április. 09. 15:00

Jönnek a magyar seriffek – de minek?

Miskolc a seriff-rendszer bevezetésén gondolkozik, noha az elmúlt években jelentősen javult a közbiztonság, és egy sor speciális rendészeti intézkedést is hoztak. A polgármesteri hivatal szerint a város seriffjei is közterület-felügyelők lesznek, csak éppen többet kell majd a lakosok között forgolódniuk. Kerezsi Klára kriminológus szerint az önkormányzatoknak a rendészeti megoldások helyett komplexebb, szociális megoldásokat kellene választaniuk.

Nem tudta megmondani Hollósy András, a Fidesz–KDNP miskolci képviselőcsoportjának szóvivője a hvg.hu kérdésére, hogy a városi seriffeknek pontosan milyen jogosítványai lesznek, és ha esetleg büntethetnek is, milyen jogszabályi felhatalmazás alapján. „A seriff-rendszertől azt várjuk, hogy tovább csökken a bűncselekmények száma” – hangsúlyozta a képviselő, aki jelezte, április közepére nyújtják be a városi közgyűlés elé az erről szóló előterjesztésüket. A rendszer működtetésére a pénz megvan: míg tavaly a Miskolci Önkormányzati Rendészet 430 millió forintból gazdálkodhatott, idén 650 millióból.

Miskolci lakótelep - szükség van rájuk
Stiller Ákos

Mint ahogy azt néhány napja a helyi Fidesz bejelentette, a város minden önkormányzati választókerülete saját seriffet kapna, akikkel a lakosok gyorsan kapcsolatba tudnak lépni, ha szükségük van rájuk. „A húsz seriff az önkormányzati rendészet dolgozója lenne, de hogy mitől különböznének a többi rendészeti dolgozótól, az jó kérdés” – válaszolta a képviselő a hvg.hu érdeklődésére.

Mit importálna Miskolc, ha tényleg lennének seriffek?

A seriff az angolszász országokban jogi és rendőri feladatokat is ellátó személy. Az USA-ban a szerepe államonként változó, leginkább egy régió rendőrfőnöke. Általában választott, és az önkormányzatnak van alárendelve. A seriff mellett léteznek állami rendőrségek is. Van, ahol a seriff rendfenntartást és útellenőrzést lát el; de előfordul, hogy ő a „teljes jogú” rendőrség.

Nem békebírók vagy igazságosztók

Az előterjesztés még készülőben, a miskolci polgármesteri hivatal a hvg.hu megkeresésére mégis részletes válaszokat küldött. Ebben hangsúlyozták, hogy bár elégedettek a közbiztonság javulásával, de azt szeretnék, ha a bűncselekményeket még jobban vissza lehessen szorítani, ami a lakosok igénye is. Megjegyezték, Miskolc azon magyar városok egyike, amelyik a legtöbbet költ a közbiztonságra, "amire nem is szabad sajnálni az erőforrásokat, mert a városfejlesztés egyik alapköve a közbiztonság megteremtése".

Nemcsak a kamerák figyelnek
AFP / United Artists / The Kobal Collection

A húsz, a Miskolci Önkormányzati Rendészethez tartozó seriffel kapcsolatban közölték, nem békebírók vagy fegyveres igazságosztók lesznek, hanem rendészek, akik egy adott területért felelnek, mint a rendőröknél a körzeti megbízottak. A seriffek közterület-felügyelői képzést kapnak és kommunikációs trénigeken vesznek majd részt. A terepen a tapasztalattal rendelkező kollégáikkal járőrpárt alkotva járják majd az adott városrészt, hogy "minél közvetlenebb kapcsolatot alakítsanak ki az ott lakókkal". A cél, hogy a lakosok és a körzeti rendészek között minél gyorsabb legyen az információáramlás, és ezzel gyorsabban lehessen a rendészeti jellegű problémákra megoldást találni.

Rendőrök, közteresek, polgárőrök, kamerák

Pedig úgy tűnhet, a borsodi megyeszékhely a seriffek nélkül is bővelkedik különböző rendfenntartókban. Két évvel ezelőtt az ország öt északkeleti megyéjében – köztük Borsod-Abaúj-Zemplénben – a Készenléti Rendőrség (KR) egységeivel megerősített rendőri szolgálatot állítottak fel, hogy így biztosítsák a 24 órás jelenlétet. Ez a kezdeményezés aztán Papp Károly országos rendőrfőkapitány tájékoztatása szerint annyira sikeres volt, hogy minden megyében bevezették.

Szintén két éve hozták létre a helyi közterület-felügyelet utódjaként a Miskolci Önkormányzati Rendészetet (MÖR), amelynek 140 munkatársa nyújt segítséget a rendőröknek a közbiztonság és a rend fenntartásában. Erre 2014-ben 430 millió forintot költöttek. A rendészek elvben fellépnek a közterületi alkoholfogyasztással szemben, a szabálytalankodókra helyszíni bírságokat szabnak ki, lecsapnak az iskolakerülő fiatalokra és a rendőrökkel közös akciókban vesznek részt, továbbá ellenőrzik a külterületi ingatlanok jogszerű használatát is.

Az ország további húsz nagyvárosához hasonlóan Miskolcon is elindult az a program, amely révén polgárőrök segítik a közösségi rendészet modelljének kikísérletezését. Itt a kérdés az, hogy milyen kreatív megoldásokkal lehet bevonni a lakosságot a problémák rendezésébe.

Ha mindez nem lenne elég, 130 térfigyelő kamera lesi a város utcáit és közterületeit. Talán nem is eredménytelenül, miután március végén az önkormányzat arról számolt be, hogy négy év alatt mintegy negyven százalékkal esett vissza Miskolcon a bűncselekmények száma. Ezt a javuló tendenciát mutatja a helyi rendőrkapitányság beszámolója is. Eszerint összesen 14 kiemelten kezelt bűncselekménytípusban – emberölés, emberrablás, rablás, kifosztás, zsarolás, testi sértés, garázdaság, önbíráskodás, kiskorú veszélyeztetése, lopás, rongálás, orgazdaság, jármű önkényes elvétele, kábítószer-kereskedelem – valamelyest csökkent az elkövetések száma (2013: 6 070, 2014 – 5 978), valamint az ügyek felderítésében is 5 százalékkal eredményesebbnek bizonyultak, mint 2013-ban.

Most kellenek a seriffek, vagy sem?

„Talán mégsem a valós helyzetet mutatja a rendőrségi statisztika, ha szükségesnek gondolják a seriff-rendszer bevezetését” – vetette fel Teplán Tibor egykori fővárosi rablási és kábítószer elleni nyomozó. „Önmagában kérdéseket vet fel, hogy angolszász jogterületen meglévő gyakorlatot érdemes-e az attól teljesen eltérő magyarra adoptálni. Továbbá rendőri feladatot hozzá nem értőknek kiadni, szintén botor dolognak tartom. Már azzal sem értettem egyet, hogy a közterület-felügyelők korlátozhatják a személyi szabadságot, és kényszerítő eszközöket is alkalmazhatnak.”

A volt nyomozó szerint, ha nem elégedettek a közbiztonsággal, nem az a megoldás, hogy még egy szervezetet létrehoznak, ráadásul nem kis pénzért, hanem hogy megnézik azt, mi a hiba a jelenleg működő rendszerben, miként kellene azt átalakítani. „Milyen eszközei lesznek majd a seriffeknek, és milyen jogszabályok alapján? Hatásköri jogosítványok nélkül olyan lesz, mint egy polgárőr, nem több. Lesz-e képzésük? Továbbá mi biztosítja azt, hogy ha a rendőrhöz nem, a seriffekhez odamennek majd a helybeliek?” – sorolta kérdéseit Teplán Tibor.

Dugába dőlt kezdeményezés

Egy másik közösségi rendészeti formával is próbálkoztak már Miskolcon; 2008-ban megalakították a városőrséget, amely egy magán biztonsági vállalkozást jelentett ötven emberrel. Az új testület létrehozását azzal indokolták, hogy az avasi városrészben (ahol kb. 40 ezren élnek) szükség van nagyobb felügyeletre. A városőrség tagjai folyamatosan járőröztek is a városrészben, s ha az ott lakók kérték, bementek a lépcsőházakba, járták az iskolák környékét. A városőrséget 2010 után megszüntették.

Miskolci Városőrség
Túry Gergely

Indokként azt hozták fel, hogy a városőrség működtetésének évi 130 millió forintos költségét nem tudja kifizetni a város egy olyan cégnek, amelyik tulajdonképpen semmilyen hatósági jogkörrel nem rendelkezik, miközben kevés a közterület-felügyelő Miskolcon. A városőrök helyett a közteresek létszámát emelték, akik a harminctagú avasi polgárőrséggel kiegészülve látnak el napi 24 órában a közbiztonsági feladatokat.

A polgári seriff már nyugdíjas
Seriff dolgozott már az országban, mégpedig a Hajdú-Bihar megyei Polgáron, ám mivel az öt évre szóló megállapodás lejárt, az illető pedig nyugdíjba vonult, nincs új seriffje a településnek – közölte a hvg.hu-val a város polgármestere, Tóth József. A HVG is írt akkor arról, hogy a seriff intézményével nemcsak a bűnmegelőzési munkát kívánják javítani, hanem egy teljesen új lakossági szemléletmód kialakítását is célozzák, amely az önszerveződésen alapul.  A seriff feladata volt a közbiztonsági háló megszervezése és működtetése, a lokális biztonsági problémák felmérése és a település közbiztonságáért felelős szervek munkájának összehangolása és segítése.
Tóth József elmondta azt is, hogy amikor 2010-ben megjelent Polgáron a seriff, nagy volt vele szemben az ellenállás, főleg a rendőrség részéről, mert úgy érezték, hogy a rendészeti hatáskört akarják a testülettől elvenni, holott szó sem volt erről. „A közterület-felügyelet tagjai a hatóságot jelentik az emberek számára, míg a seriff inkább civil bizalmasa volt a helyieknek, akiben teljesen megbízhattak." 

Tévedésben vanak az önkormányzatok?

"A szociális és a rendészeti ügyek összeérnek az önkormányzat feladataiban, de inkább az előbbi és nem az utóbbi felől kellene tenniük a helyi közbiztonságért" – hozta fel a hvg.hu-nak Kerezsi Klára kriminológus, az Országos Kriminológiai Intézet főmunkatársa. "Jelenleg az a meggyőződés, hogy úgy tudják a települések közbiztonságát szavatolni, ha minél több kontrollt beiktatnak, pedig a kriminológiai kutatások azt mutatják, hogy azt legjobban a rendben lévő közvilágítás szolgálhatja. Az, hogy az emberek több rendőrt szeretnének az utcákra, csak annyiban igaz, hogy ha megkérdezik erről őket, akkor rábólintanak, hogy persze. De valójában nem ez a helyzet, a fiatalokat pedig kimondottan zavarja."

A kriminológus szerint a rendészeti megközelítés a közbiztonsággal kapcsolatban rövid távú gondolkodást takar. Gyorsan odacsapna, de ez nem megoldás, hiszen egy önkormányzatnak hosszú távra kell terveznie. "A seriff, amely végül is közterület-felügyelőt jelent Miskolcon, nem más nekem, mint egy bulvárhír. Az amerikai jogrendszer nem olyan, mint a magyar, teljesen máshová helyezi a hangsúlyokat a bűnüldözésben. Az USA-ban az úgynevezett "betört ablak" politikáját vallják, azt, hogy mindenre reagálunk, mindent büntetünk, hogy ne kövessenek el súlyosabb bűncselekményt. Európában viszont a nagyon súlyos bűntettekre – emberkereskedelem, drogterjesztés, szervezett bűnözés stb – lőnek nagyágyúval, a kisebb súlyúakra igyekeznek más eszközöket keresni."

Hirdetés
Itthon Bábel Vilmos 2025. január. 07. 14:32

„Azt mondta, el kellene mennem Indiába” – Orbán ájurvédikus gyógyító ismerőse Keralába közvetít ki magyar betegeket

Orbán Viktor egy indiai származású, Magyarországon élő ájurvédikus gyógyító oldalán tűnt fel az indiai Kerala államban, akiről azt mondja, ismeri, de azt már nem árulja el, honnan. Orbán azt is mondta: nem egészségügyi kezelés miatt utazott ki. Nem messze onnan, ahol a miniszterelnök nyaral, van egy ájurvédikus klinika, ahova az indiai ismerőse Magyarországról közvetít betegeket kezelésre. Felhívtuk a klinikát, és beszéltünk valakivel, akit a gyógyító oda közvetített volna kezelésre.