Itthon MTI 2014. szeptember. 29. 17:18

Magyar választások: Beszólt az EBESZ-nek az Alapjogokért Központ

Szétszedte az EBESZ magyar választási rendszerről szóló jelentését az Alapjogokért Központ. Szerintük az EBESZ jelentésében vannak tárgyi tévedések, felkészületlenségről árulkodó tételek, valamint félretájékoztatásra valló hibák is. Az Alapjogokért Központot 2013-ban alapították fiatal jogászok és joghallgatók.

Az Alapjogokért Központ szerint több helyen pontatlanságokat tartalmaz az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) Demokratikus Intézmények és Emberi Jogok Hivatala által a magyar országgyűlési választásokról publikált jelentése.

Ezt a központ az EBESZ-jelentésről szóló részletes elemzésében írta, amit hétfőn hoztak nyilvánosságra. A központ tíz pontban foglalta össze a megítélése szerinti legsúlyosabb tévedéseket. 

Voltak problémái az EBESZ-nek

A magyarországi országgyűlési választásokkal kapcsolatban júliusban adott ki jelentést az EBESZ Demokratikus Intézmények és Emberi Jogok Hivatalának (ODIHR) korlátozott választási megfigyelési missziója. A jelentés szerint az országgyűlési választásokat jól szervezett módon bonyolították le, ugyanakkor a korlátozó jellegű kampányszabályozás, a média elfogultsága, valamint az állam és a pártok közötti határokat elmosó kampánytevékenységek miatt a kormánypárt tisztességtelen előnyt élvezett.

Iliás Katalin

Az Alapjogokért Központ elemzése szerint az EBESZ-jelentésben szereplő pontatlanságok egy része a szabályok nem teljes körű ismeretéből vagy félretájékoztatásból ered, másik része pedig tárgyi tévedéseken alapul.

A központ közölte: a választási törvényeket jóval a választások előtt, hosszas, három hónapos országgyűlési vita után fogadták el, ezen idő alatt az ellenzéknek, szakmai és társadalmi szervezeteknek is volt idejük és lehetőségük kifejteni álláspontjukat a törvényjavaslatról. Álláspontjuk szerint a győzteskompenzáció nem torzította az eredményt. 

"Az eddigiekhez képest némileg nagyobb aránytalanság"

Mint kifejtették, az új választási rendszer az eddigiekhez képest némileg nagyobb aránytalansága az egyéni képviselői mandátumarány változásából és nem a területi listás mandátumosztás hatását kiváltó győzteskompenzációból fakad. Az egyéni kerületek aránya ugyanis a korábbi 46-ról 53 százalékra nőtt. 

Az új rendszer tehát nem egy meghatározott politikai csoportnak, hanem a népszerűbb politikai erőnek kedvez - állapították meg, hozzátéve: a választásokon 106 egyéni körzetből 96-ot egy politikai erő nyert. Ennek megfelelően a választásokon leadott szavazatokkal kapcsolatban nem úgy kell kalkulálni, hogy azok milyen mandátumarányokhoz vezettek volna győzteskompenzáció nélkül, hanem hogy milyen eredményhez vezettek volna a korábbi, területi listákat is tartalmazó rendszerben - magyarázták, hozzátéve: a győztes politikai erő a 2014-es eredmény alapján a parlamenti helyek 61 százalékát szerezte volna meg az előző választási rendszerben.

Nem a választások előtt alakították át a körzeteket

Felhívták a figyelmet arra: a választókerületi határok érdemben nem módosultak közvetlenül a választások előtt. Az egyéni választókerületek határait tartalmazó törvényt 2011 decemberében fogadta el az Országgyűlés. Néhány választókerület határát egy alkalommal, kilenc hónappal a választások előtt, 2013 júliusában valóban megváltoztatták, de ez a módosítás - mint írták - a 106 választókerületből mindössze hetet érintett, és csupán technikai jellegű volt. 

Kitértek arra is, hogy az EBESZ-jelentésben szereplő megállapítással ellentétben a magyarországi lakcímmel nem rendelkező választópolgárok névjegyzékét nem manipulálhatták. Felidézték: a választási eljárásról szóló törvény rögzíti, hogy a Nemzeti Választási Bizottság tagjai - így a pártok által delegált tagok is -, illetve a nemzetközi megfigyelők betekinthetnek a magyarországi lakcímmel nem rendelkező szavazópolgárok jegyzékébe, és a Nemzeti Választási Iroda által vezetett adatbázisok segítségével ellenőrizhetik a névjegyzékbe vétel törvényességét.

A központ szerint a külföldön szavazókat nem diszkriminálta az új szabályozás, a postai szavazás biztonságos, és megfelel az európai sztenderdeknek. 

Nemzeti VB vagy Országos VB - vajon melyik a függetlenebb?

Meglátásuk szerint a Nemzeti Választási Bizottságnak nőtt a függetlensége a korábbi legfőbb választási szervhez, az Országos Választási Bizottsághoz képest, és a kiegyensúlyozott tájékoztatás követelménye megfelelően szabályozott.

A 2013-ban fiatal jogászokból és joghallgatókból alakult Alapjogokért Központ célja a szervezet honlapján szereplő bemutatkozás szerint a jogállami működéssel és alapjogvédelemmel kapcsolatos tudományos kutatás és elemzés.

Hirdetés
hvg360 Tiszóczi Roland 2024. december. 03. 20:00

„Kib*szott okos vagyok!” – így döntötték be Jeffrey Skilling könyvelési trükkjei a világ egyik legnagyobb cégbirodalmát

Az 1985-ben alakult Enron tizenöt év alatt Amerika ötödik legnagyobb vállalatává nőtt százmilliárd dollár feletti forgalommal, a „nyereségességének pedig nincsenek határai, csak ha te állítod fel azokat” – vélték a vezetők. A hihetetlen eredmények kulcsfigurája Jeffrey Skilling – a vállalat egykori tanácsadójából lett vezérigazgató –, aki kreatív pénzügyi ötleteivel a világ egyik legnagyobb vállalati sikerét, majd végül csődjét hozta össze. Nagy csalások című sorozatunk legújabb cikke.