Hogyan kaphat megbízást a hazai disznóhús külföldi reklámozására egy olyan cég, melyet tavaly alapítottak azzal a céllal, hogy búvároknak építsen merülőmedencét? Megpróbáltunk utánajárni, hogy jutott a 35 milliós megbízáshoz a rejtélyes Medusa Center, melyről legfeljebb azt lehet tudni, hogy tavaly egy nagyszabású építkezésbe készült belevágni, ami viszont azóta megtorpant.
Egy búvárkodással foglalkozó társaság vehet részt a magyar sertéshús szerbiai reklámozásában, népszerűsítésében – így döntött május 6-án az agrár- és bormarketingért is felelős Magyar Turizmus (MT) Zrt. Az erről szóló hirdetmény hétfőn jelent meg a Közbeszerzési Értesítőben.
A döntés értelmében a feladatot 35 millió forint (plusz áfáért) végezheti a Medusa Center Kft., illetve szerbiai partnere, Focus Promotions d.o.o. Az eljárás gyorsított tárgyalásos volt, és az állami részvénytársaság azt közölte a hvg.hu-val, hogy a feladatra egy jelentkező volt, a szerb és a magyar cég alkotta konzorcium. Az MT szerint a két cég megfelelt az „alkalmassági feltételeknek”, a bírálati szempontokra a maximális pontszámot kapták, ezért nem volt akadálya annak, hogy ők győzzenek.
Az államtitkár ajánlásával?
„A döntés után, a szerződés aláírásakor kerültünk kapcsolatba a Medusa Kft.-vel” – állította a hvg.hu-nak Körmöci Károly, a Focus Promotions százszázalékos tulajdonosa. Ugyanakkor az MT kommunikációs irodája azt közölte, a két cég eleve közösen, konzorciumot alkotva jelentkezett a közbeszerzési kiírásra.
Nem ez az egyetlen érdekesség a 35 milliós megbízás körül. A magyar-szerb határ melletti Magyarkanizsán élő Körmöci cégei referenciáik alapján ugyanis valóban érdemi szaktudással rendelkeznek ezen a területen, a Medusa Centernek viszont a rendelkezésre álló cégadatok és egyéb információk alapján vajmi kevés köze van ehhez. A vállalkozásnak alig egy éves múltja van, hiszen tavaly május elején alapították, főtevékenysége: „sport, szabadidős képzés”.
A cégről és ügyvezető-tulajdonosáról, Béres Csabáról ezen felül alig lehet tudni valamit. A társaságnak nincs honlapja, egyetlen elérhetősége egy gmailes postafiók, melyet a cégbíróságnak adtak meg, a társaság a fővárosi Király utcában egy lakásba van bejegyezve. A Medusa Centert a kormány sportügyi államtitkára, Simicskó István „javaslatára” projektcégként hozták létre tavaly – ez már abból a jegyzőkönyvből (pdf) derül ki, amely Enying város 2013. május 29-i képviselő-testületi üléséről készült. A polgármester, Pődör Gyula akkor arról beszélt, hogy a Fejér megyei település határában egy 3,5 milliárdos beruházás keretében egy búvárközpont fog épülni, amiről a város szándéknyilatkozatot akar aláírni a Medusa Center Kft. ügyvezetőjével, Béressel. Ugyanakkor a hvg.hu-nak e-mailben küldött válaszában az államtitkár hangsúlyozta: nem áll semmilyen kapcsolatban a céggel, nem ismeri Bérest, és nem ajánlotta a polgármesternek a Medusát.
A jegyzőkönyv szerint projektcégre azért van szükség, hogy „megfeleljenek a támogatási feltételeknek”. Hogy ez milyen „támogatást” jelent, nem tudni. A 2012-es időközi választáson a Fidesz segítségével nyert független Pődör a hvg.hu-nak ugyanis azt mondta, a város már mindent megtett annak érdekében, hogy elinduljon a beruházás, most a Medusa térfelén pattog a labda. A polgármester ezért azt kérte, kérdéseinkkel forduljunk Béreshez, ő többet egyelőre nem tud mondani.
A helyi híroldalnak tavaly októberben viszont azt mondta, szeretné, ha az állam is beszállna a beruházásba, „sikeresnek mondható egyeztetések zajlottak le a katasztrófavédelemmel, a rendőrséggel és a honvédséggel” – tehát a tervezett központ egyben a fegyveres testületek hivatásos búvárjainak is gyakorlóhelye lehetne. Viszont az államtitkárság a hvg.hu-val azt közölte, ők csak azért tudnak a beruházásról, mert Pődör tavaly márciusban e-mailben a támogatásukat kérte, ám jelezték neki, hogy nincs erre pénzügyi fedezet.
Akik értenek az üzlethez |
Körmöci cégei kifejezetten ezen a területen tevékenykednek, az Agrármarketing Centrummal együtt 2006 óta szervezik az Ízeset Magyarországról nevű akciósorozatot. A vajdasági menedzser tevékenységéről 2012-ben író Figyelő szerint az öt regionális központot fenntartó Tisacoop – melynek Körmöci az igazgatóhelyettese – 2000 óta szakosodott magyar élelmiszerek importjára, többek között szalámik, pálinkák, Zsolnay és Herendi porcelánok értékesítésére. A fővárosban, Belgrádban fenntartanak egy külön boltot is, mely 2012-ben úgy került a szerb sajtó fókuszába, hogy bemutatta az amerikai énekesnő, Lady Gaga által viselt pécsi kesztyűket. |
A búvárok közt is ismeretlen
Tavaly októberben nyilvánosságra is hoztak egy látványtervet, mely szerint több medence is épülne, a legmélyebb akár 40 méter is lehetne. Május végén az enyingi képviselők elfogadták azt a szándéknyilatkozatot, mely szerint a 23 nappal korábban alapított cég 25 éves bérleti szerződést, illetve 5 évre elővásárlási jogot (pdf) kaphatna arra az önkormányzati ingatlanra, melyen a búvárcentrum épülne.
Mivel a jegyzőkönyv nem szó szerinti, nem derül ki belőle egyértelműen, hogy maga a Medusa a projektcég, vagy a kft. dolga egy ilyet létrehozni. Viszont az a cégnyilvántartásból kiderül, hogy a Medusa vagy Béres azóta nem alapított új vállalkozást, az ügyvezetőnek pedig csak egyetlen másik cégben volt részesedése, ám ez vendéglátással foglalkozott, ráadásul Béres ebből még 2012-ben kiszállt.
Ugyanakkor sem Béres, sem a Medusa nem ismert a hivatásos búvárok között. Sopronyi Richárd a hvg.hu-nak azt mondta, hírből hallottak az Enyingre tervezett központról, de a Magyar Búvár Szakszövetséget (MBSZ) eddig senki nem kereste meg. A szövetség alelnöke szerint a 40 méter mély centrum valóban egyedülálló lenne Európában, ugyanis ilyen mély gyakorlómedence csak Brüsszelben van, illetve most épül egy Olaszországban. A hegyeshalomi tó van még ilyen mély, de ott egy bizonyos ponton túl hideg, 5 fokos a víz, tehát egy ilyen centrum megépítése nagy lökést adhatna a sportágnak, ám Sopronyi szerint egy ilyen beruházás igen drága. Miklós Adrienn, az MBSZ főtitkára a hvg.hu-val ugyanakkor azt közölte: „az említett cég vagy személy nem tagszervezete, tagja a Magyar Búvár Szakszövetségnek, és nem állunk velük kapcsolatban”.
Nincs jogosítványa
Hogy ezek után miképpen került a marketingbizniszbe a Medusa, szinte lehetetlen kideríteni. Azt sem tudni, hogy miért kapcsolódott be a Focus Promotions mellett a közbeszerzésbe, ugyanis a Magyar Turizmus a hvg.hu-nak azt írta: „nem volt szükség magyarországi vállalkozás részvételére a szerbiai teljesítéshez”. Szerettünk volna többet megtudni a szerb és a magyar cég viszonyáról, arról, hogyan került a Medusa a konzorciumba, esetleg beajánlotta-e valaki, de Körmöci Károly – mint mondta – idő hiányában csak pár kérdésünkre tudott válaszolni, majd péntekre visszahívást ígért. Cikkünk megjelenéséig már nem tudtuk újból elérni.
Az MT szerint közbeszerzési eljárás keretében benyújtott konzorciumi megállapodás alapján a Medusa feladata „a nyomdai előkészítés, az online kampány elvégzése, továbbá a szervezés”, a sajtóhirdetéseket a Focus Promotions végzi. Csakhogy ilyen feladatot elvégzésére a magyar cégnek nincs jogosítványa. Az Opten cégnyilvántartása szerint a tevékenységi körei közt ugyanis nincs nyomdai előkészítés vagy reklámügynökségi tevékenység sem. Erről szerettük volna megkérdezni a Medusa Kft.-t, de a e-mailen küldött kérdéseinkre cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ.
A kormány az utóbbi években jelentős pénzeket csoportosított át a sertéságazat felfuttatására. A szekszárdi polgármester, Horváth István személyében külön miniszteri biztost is kapott a program az előző ciklusban. Mint arról az úgynevezett Ángyán-lista nyilvánosságra hozatalakor beszámoltunk, a sertések száma az utóbbi évtizedekben drasztikusan visszaesett, így a hazai élelmiszeripar kénytelen húst importálni, hogy kolbászból, szalámiból, felvágottakból ki tudja elégíteni a hazai és a külföldi keresletet. Horváth áprilisban azt nyilatkozta, idén 1,6 milliárd van elkülönítve a sertésprogramra.
Az MT a hvg.hu-val azt közölte, a tavalyi forrásból külföldi programként csak a szerbiai akció valósult meg, az idei pénzalapból erre nem költöttek, mert a kampányokra szánt források felhasználásáról még nem sikerült megállapodni a Földművelési Minisztériummal.
Jó üzlet |
Belgrádnak szabadkereskedelmi megállapodása van az Oroszország, Fehéroroszország és Kazahsztán alkotta vámunióval, így sokkal egyszerűbben exportálhat húst a térségbe, mint az EU tagállamai. Ez felértékelődött, amikor év elején Moszkva a sertéspestis miatt betiltotta az importot az unióból – tehát a szerb piacnak nagy jelentősége van. Igaz, egy hónapja komoly botrányt okozott, hogy Szerbia átcímkézett, szerbnek feltüntetett EU-s disznóhúst küldött Oroszországba, az ügyben még Nyikolaj Fjodorov orosz mezőgazdasági miniszter is megszólalt. |