A magyarok érdeklődése a belpolitika mindennapos ügyei iránt mostanában növekedett meg, állítja a német RTL-csoport Délkelet-Európárt felelős regionális igazgatója, aki szerint nem igaz, hogy a Magyar RTL Klub hírműsorai csak azért kezdtek el foglalkozni a kormány számára kínos ügyekkel, mert bejött a reklámadó. A magyar származású Andreas Rudas szerint az eltúlzott reklámadó egyaránt sújtja az üzleti életet, a magyar gazdaságot és a sajtószabadságot. Az RTL-csoport nemzetközi bírósághoz fordul, de a híradók tematikája akkor sem változik, ha a reklámadót visszavonják.
hvg.hu: A végén ki fog vonulni Magyarországról az RTL-csoport?
Andreas Rudas: 5-600 embernek adunk munkát Magyarországon. Hatalmas pénzeket ruháztunk be, hogy felépítsünk egy tévécsatornát és egy magyar médiacsoportot, amely bizonyíthatóan magyar emberek millióinak nyerte el a tetszését, és piacvezetővé vált. Gondolja, hogy egy törvény miatt hagyjuk megsemmisülni ezt a rengeteg erőfeszítést, amit ezzel a nagyszerű, kreatív csapattal végigcsináltunk?
hvg.hu: De azért elképzelhető, hogy az RTL a legvégén, amennyiben folytatódik ez a „háború”, Magyarország elhagyására kényszerül?
A. R.: Ezt nem tudom elképzelni. Ez az ügy messze túlmutat mindenféle vállalati kihíváson. Nem pénzkérdés, ami kockán forog. Az egész magyar gazdaságra hatással lehet, ha egy ilyen törvény fennmarad. Precedens nélküli, hogy a bevételek negyven százalékát elvonhatják adó címén egy cégtől.
hvg.hu: A kormány arra hivatkozik, hogy az extraprofitot akarja megadóztatni, miután 17 éven át, mint állítják, önök szuper jól kerestek.
A. R.: Az RTL-csoport az 1997 óta itt megkeresett pénzének nagyon jelentős részét ismét Magyarországon fektette be, amikor 2011-ben megvásárolta a kábelcsatornákat és utána például elindította az RTL II-t. Természetesen ez a 2011-es befektetés még egyáltalán nem térült meg, sőt, a magyar gazdaság ezekben az években csak nagyon szerény nyereséggel való működést tesz lehetővé. Úgyhogy maradjunk abban, hogy nem létező extraprofitra vetnek most ki extra adót! És noha az adó nominálisan valószínűleg bennünket sújt a leginkább, mégis nagyon elképzelhető, hogy ezt még mi sokkal jobban elviseljük, mint a legtöbb olyan magyar médiacég, amelyre sokkal kisebb adó hárul. Tudjuk jól, hogy ebben az országban a legtöbb sajtótermék roppant keserves helyzetben van. Ez az adó szabályosan megöli a média nagy részét! Ugyanakkor nem győzöm kellőképpen hangsúlyozni, mekkora gazdasági jelentősége, fontossága van a reklámnak. Elég arra gondolni, hogy a világon a termelődő bevételek öt százaléka reklámra megy el. Ha Magyarországon a büntetőadó nyomán kiiktatódik a potenciális fogyasztókhoz leghatékonyabban eljutó reklámfelületeknek, a sajtótermékeknek a többsége, akkor az a magyar gazdaságot is tönkre teszi.
hvg.hu: Egy német napilapnak azt mondta, hogy Magyarországon a sajtószabadságot érte csapás. Jól idézték?
A. R.: Abszolút jól. Fenntartom a véleményemet. Az eltúlzott reklámadó kiszabásával tönkreteszik a magyar sajtó jelentékeny részét. Ennél fogva a magyarországi sajtó nem lesz képes ellátni a demokratikus társadalmakban elvárt alapfunkcióját. Nem lesz, aki a polgárok számára, azok nevében és érdekében ellenőrzi a mindenkori gazdasági, politikai hatalmat.
Andreas Rudas |
Az RTL Group alelnöke (61 éves) a politikai kommunikáció területéről váltott a média területére. A nyolcvanas évek elején az osztrák szociáldemokrata párt központjában dolgozott, 1983 és 1986 között a belügyminiszter szóvivője volt. Innen került az osztrák közszolgálati televízióhoz (ORF), ahol először szintén szóvivő volt, de 1994 és 1997 között a főtitkári posztot is betöltötte. 1997 után Viktor Klima kancellár politikai tanácsadójaként dolgozott. 2000 és 2005 között egy kanadai-osztrák autóipari beszállító, a Magna vezetője. Ezt követően tért vissza a média világába, és lett a német WAZ-csoport délkelet-európai regionális vezetője. Innen váltott 2008-ban az RTL Grouphoz, ahol szintén ezért a régióért felel. |
hvg.hu: Mindettől függetlenül inkább az látszik, az RTL Klub valójában csak azért „ugrál”, és amiatt kezdett hozzá kormánykritikus riportok közléséhez, mert anyagi érdekei sérülnek, és mostantól nem tud annyi pénzt keresni, mint eddig.
A. R.: Rendszeresen figyelemmel követem a magyar RTL hírműsorait és egyszerűen nem felel meg a valóságnak, hogy eddig nálunk nem voltak komoly témák. A magyar RTL Klub hosszú évek óta az embereket foglalkoztató témáknak megy utána. Mi egyszerűen folytatjuk saját eszközeinkkel azokat a gondolatokat, amelyek az emberek fejében megszületnek.
hvg.hu: És csak most, alig néhány hete született meg a magyar nézők fejében az az igény, amitől önök most utána mennek kormánypárti vagy hozzájuk közel álló emberek esetleges visszaéléseinek?
A. R.: Évek óta az a vád éri az RTL Klubot, hogy ellenzékieskedik. Ez persze akkor sem volt, és most sem igaz. Ugyanis mi nem politikát csinálunk, hanem a politikának megyünk utána. Annak, ami benne van a levegőben. Nem mi gyártjuk a témákat, hanem az emberek által szóbeszéd tárgyává tett témákat dolgozzuk fel. Egyáltalán nem érdekli az RTL-t, hogy mi jó vagy mi rossz az éppen hivatalban lévő kormánynak: a rezsicsökkentés témája például benne volt a levegőben az elmúlt hónapokban és azért foglalkoztunk ezzel intenzíven, mert ez fontos téma az emberek között, mert közügy. És ez független attól, hogy ezzel a témakezeléssel esetleg – de nem szándékosan – használtunk vagy ártottunk a kormányzatnak. A médiának nem feladata, hogy segítsen vagy akadályozzon egy kormányt. Hanem, hogy reflektáljon arra, ami az embereket foglalkoztatja, ami az életüket érinti.
hvg.hu: Én nézem a német RTL-t, s könnyűszerrel megállapítható, hogy az mindig is sokkal politikusabb volt, mint a magyar. Ellenben az RTL Klub csak most lett politikusabb. Történetesen akkor, amikor a reklámadó bevezetése közvetlen közelségbe került.
A. R.: Az egyértelműen igazolható nézettségi mutatókkal, hogy a magyarok érdeklődése a belpolitika mindennapos ügyei iránt mostanában növekedett meg. Ez Németországban korábban indult be. Az RTL Klub híradóiban az utóbbi hetekben tárgyalt témák csak mostanában kerültek igazán az emberek érdeklődésének homlokterébe. Korábban mindig azt tapasztaltuk – erről is voltak méréseink –, hogy a legcsekélyebb érdeklődést a híradókban a politika váltja ki. Most viszont igazi, drámai fordulat van kialakulóban e téren! Híradóink legnézettebb részeivé váltak a politika vihart kavaró dolgai.
hvg.hu: Ez ránevelés kérdése is. A média Németországban tisztában van ezzel a szerepével is.
A. R.: Ez abszolút tévedés. Képtelenség felülről, a média oldaláról irányítani, hogy mi érdekelje a nézőt. A nézői érdeklődés önműködő, a média akkor sikeres, ha jól fürkészi ki, mi kell a nézőnek. Az NDK polgárait évtizedeken keresztül oltotta az ottani média bizonyos témák iránt, és természetesen egyáltalán nem jelentek meg celebek az NDK médiában, mert nem is volt celebkultúra. Amint azonban leomlott a berlini fal, a volt NDK-s tartományokban nagyon intenzíven kezdtek érdeklődni a celebek és a bulvár iránt. Azaz hiába nevelték az embereket 40 évig valamire. A nézőnek saját érdeklődése van, amit nem lehet felülről meghatározni. Ezt kell mindig szem előtt tartania a médiának épp úgy, mint az őt büntetni akaró politikának.
hvg.hu: Szóval Ön szerint politikai háttere van a reklámadónak?
A. R.: Azt tudom csak, hogy politikusok voltak, akik döntöttek. Továbbá azt, hogy a törvényt a világon egyedülálló módon a beterjesztést követően néhány nap alatt fogadták el! Hogy lehetséges ez? Hogyan tudnak ilyen súlyú döntést így meghozni? Ez nagyon rossz hírét kelti Magyarországnak. Nekem személy szerint, különösen fáj ez az egész. Pesten születtem, most is magyarul beszélünk, és mély kapcsolat fűz ehhez az országhoz. Az elmúlt években pedig mindig az voltam, aki folyton igyekezett tompítani a nemzetközi kritikákat egyes magyarországi intézkedések kapcsán.
hvg.hu: Az RTL-csoport bizonyosan nem szólalt meg a médiatörvény elfogadását követően, nem emelte fel a szavát olyankor, amikor – például a Klubrádió ügyében – az Európai Parlament és európai kormányok megszólaltak. Ön is csak most beszél a sajtószabadság elleni csapásról, most, hogy reklámadót vezetnek be, és annak fő károsultja az RTL.
A. R.: Mert ez mindent felülmúl. Ez nem egyes hallgatói, nézői csoportokat, bizonyos rétegeket érint, hanem Magyarország jövőjét. Hívogatnak telefonon komoly külföldi tőkéscsoportok vezető reprezentánsai, és nem csak arra kíváncsiak, hogy mi történik Magyarországon, hanem arra is: érdemes-e itt maradniuk, illetve magyarországi befektetéseken törniük a fejüket. Nagyjából mindenki érzékeli, hogy itt valami egészen drámai történik, mert bárkivel bármikor megcsinálhatják, amit most a médiával. Egy külföldi befektető nem érzi és nem is érezheti biztonságban magát ebben az országban.
hvg.hu: Az RTL a Bertelsmann-csoport tulajdona. A menedzsment, beleértve az Angela Merkellel közismerten baráti kapcsolatban lévő első számú tulajdonos, Lis Mohn asszonyt is, foglalkoznak a magyarországi leányvállalatok problémájával?
A. R.: Természetesen! Biztosan megérti, hogy én nem nyilatkozhatom a Bertelsmann nevében, de arról biztosíthatom, hogy a Bertelsmann nem csupán egy médiabirodalom, hanem annak integráns része a Bertelsmann Alapítvány, a demokráciához, a progresszív értékekhez erősen elkötelezett think-tank. Minden értelemben aktívan odafigyelnek arra, ami itt most történik.
hvg.hu: A berlini kormányzati körökben újból téma lettünk? A reklámadó miatt?
A. R.: Tudok arról, hogy foglalkoznak vele Berlinben és más európai kormánykörökben egyaránt. Az Európai Unió sem teheti meg, hogy ne figyeljen oda erre az ügyre. Viszont egy valamiről biztosíthatom Önöket: az RTL-csoport nem fogja kihasználni rendelkezésre álló eszközeit, tehát televízióit, rádióit, internetes felületeit, hogy Magyarország ellen lobbizzon, hogy rossz hírét keltse a magyaroknak, a kormányának és az országnak. Nem győzöm hangsúlyozni: semmiféle propagandát nem fejtünk ki Magyarország ellen, nem fogjuk „feljelenteni” a magyar kormányt más kormányoknál, netán az Európai Uniónál. Ha eljárások indulnak a magyar kormány ellen, akkor azok abszolút tőlünk függetlenül fognak bekövetkezni. Az RTL-csoport (a luxemburgi RTL Group) kizárólag jogi eszközökkel fog élni.
hvg.hu: Nemzetközi bírósághoz fordulnak?
A. R.: Igen, bíróság elé visszük az ügyet.
hvg.hu: Elindították már az eljárást?
A. R.: Tanulmányozzuk az államfő által hitelesített törvényt, kiszámoljuk, hogy pontosan mekkora adót szabnak ki ránk, mert a pontos összeget még nem is tudjuk. De utána lépünk.
hvg.hu: Elkerülhetetlen a per?
A. R.: A jelenlegi helyzetet figyelembe véve, igen. Még akkor is, ha évekig elhúzódhat. Meggyőződésem, hogy végig kell csináljuk, mert a reklámadó abszurdum egy demokráciában: egyaránt sújtja az üzleti életet, az egész gazdaságot és a sajtó szabadságát. Ezt a pert nem veszíthetjük el.
hvg.hu: Amíg az ítélet megszületik addig – akár éveken át – fizetni fogják a reklámadót?
A. R.: Az RTL-csoport tagvállalatai, működjenek a világ bármely szegletében is, a lehető legkínosabban ügyelnek rá, hogy tartsák magukat az érvényben lévő helyi törvényekhez, szabályokhoz. Olyan nem fordulhat tehát elő, hogy mi ne fizessük be a törvényben előírt adót. Ennek megfelelően a magyar RTL az elmúlt években sem játszott ki semmiféle törvényt, nem vetett be illegális adózási cselt. Bármilyen üzleti műveletet hajtott is végre, annak adóvonzata kapcsán mindig konzultált az adóhatósággal, annak jóváhagyása nélkül sosem lépett. Ez így volt és így is marad – Magyarországon és mindenütt a világban, ahol működik az RTL.
hvg.hu: Nem gondolja, hogy peren kívül is megegyezhetnek? Ön bizonyára szokott találkozni magyar politikusokkal.
A. R.: Szoktam, mindenkivel beszéltem korábban, amikor először felmerült a téma. Az összes politikussal. Elmagyaráztam az érveket, de a jelek szerint végül nem hallgattak rám.
hvg.hu: A miniszterelnökkel is?
A. R.: Nem. Vele nem beszéltem.
hvg.hu: És most fog?
A. R.: Nincs tervbe véve semmi ilyesmi. És még valami: a híradóink hozzáállása az ország és a világ dolgaihoz nem fog változni. Akkor sem, ha visszavonják, és akkor sem, ha marad a reklámadó.
(Zentai Péter a Klubrádió munkatársa. Az interjúban közreműködött M. László Ferenc.)