Rendőrök gyűjtik össze a tankönyvkiszállítás tervezéséhez szükséges adatokat – tudta meg a hvg.hu. Ez információink szerint a Belügyminisztérium (BM) döntése volt, miután valószínűleg az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI) a segítségüket kérte, hogy ne legyen olyan fennakadás a tankönyvellátásban, mint tavaly. Az érintett tárcák hivatalosan csupán azt közölték, hogy a tankönyvkiadás az EMMI feladatköre, ezt a tevékenységet pedig egy miniszteri biztos fogja össze.
Úgy tűnik, a kormány attól tart, hogy esetleg nem boldogul az iskolák tankönyvekkel való ellátásában az Állami Könyvtárellátó (Kello) és az erre a feladatra kinevezett miniszteri biztos, ugyanis a tankönyveket a rendőrök szállíthatják majd ki az oktatási intézményeknek – értesült a hvg.hu, egy, a kapitányságok vezetőinek kiküldött levélből. Egy volt rendőri vezető szerkesztőségünknek ezt úgy kommentálta: „a rendőrség olyan, mint az aszpirin, mindenre jó”.
A szerkesztőségünk birtokába került, február 20-ai keltezésű tájékoztatás értelmében a rendőrkapitányok megkapták a feladatot, hogy április végéig keressék fel az illetékességi területükön lévő iskolákat, tudják meg azt, hogy a jövő tanévben mennyi diákja lesz az oktatási intézménynek, hogy a tankönyvek tárolására kijelölt helyiség miként közelíthető meg 7,5 tonnás tehergépkocsival, és mi az az időpont, amikorra a tankönyvek átadása-átvétele tervezhető. A tankönyvek iskolákhoz való eljuttatása nyilván nem rendőri feladat, ezért a levélben hangsúlyozták, mindez Pintér Sándor belügyminiszter döntése alapján történik és célja, hogy az oktatási intézmények tankönyvellátása időre megtörténjen.
Együtt az ember és az eszköz, és a rendőr teljesít
Az egykori parancsnok szerint ennek egyszerű oka van, az, hogy a rendőrkapitányságokon együtt van az ember, az eszköz és a helyismeret. Megjegyezte, 2007-ben, amikor az érettségi botrány történt, végül a rendőrök vitték ki a középiskolákba az érettségi tételeket, korábban pedig H1N1 vakcinát is szállítottak ki. Úgy vélte, a kapitányok választhatják azt, hogy beosztottjukat küldik a tanintézményekbe vagy azt, hogy telefonon bekérik az adatokat. „A benzin drágább ugyan, mint a telefonhívás, de rendőreink személyes varázsának nehezebb ellenállni” – érzékeltette a volt vezető, hogy ez esetben az előírt határidőre biztosan összegyűjtik a tankönyvellátáshoz szükséges logisztikai információkat.
Egy másik, jelenleg is állományban lévő parancsnok - neve elhallgatását kérve - azt mondta: valószínűleg azért ezt a módját választották a tankönyvellátás végrehajtásának, mert így hitelesen, gyorsan, szervezett adatgyűjtést tudnak végrehajtatni, majd a tankönyveket kiszállítani. Ezzel szemben az iskolafenntartók nem biztos, hogy időre válaszolnak. „A rendőrség már mindent elvégez, így nincs ideje a saját feladatai ellátására” – jegyezte meg a rendőri vezető, aki szerint felháborító, hogy a testület tagjai nyakába sózták ezt a feladatot. Egy alacsonyabb beosztású rendőr pedig a hvg.hu-nak azt mondta:: az iskolák maguk is le tudják adni a rendelést, ahhoz nem kellenek a testület tagjai, a tankönyvek pedig sosem az oktatási intézmények, hanem a gyártók, vagy szállítók hibájából késtek.
Káosz a tankönyvellátásban
A rendőröknek a levél alapján április 23-ig adtak határidőt az adatok összegyűjtésére. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI) által közzétett a rendelettervezet szerint a tankönyvjegyzéket április 10-én tennék közzé, a könyveket pedig április 30-ig kell megrendelniük az iskoláknak. Ismert, tavaly nyáron központosították a tankönyvterjesztést, ami problémákat okozott az iskolák tankönyvellátásában. Ezzel kapcsolatban a Belügyminisztérium és az EMMI sem a hvg.hu megkereséseiben szereplő kérdésekre válaszolt. Csak annyit közöltek, a tankönyvkiadás az Emberi Erőforrások Minisztériumának feladatköre, az pedig ezt azzal egészítette ki, ami nem kérdés, miszerint a tevékenységet egy miniszteri biztos fogja össze.
Hegedűs Istvánt azt következően nevezték ki erre az április 30-ig tartó feladatra, hogy tavaly káosz alakult ki a tankönyvellátásban, bár ezt a minisztérium nem ismerte el. A könyveket az Állami Könyvtárellátónak (Kello) kellett az iskolákba eljuttatni, ám azok sok intézménybe nem érkeztek meg a tanév elejére. Az is előfordult, hogy az iskolák nem azokat a tankönyveket kapták meg, amelyeket megrendeltek. Egy pécsi diák, aki a helyi kereskedelmi szakközépiskola 10. osztályos tanulója tavaly októberben azt írta a hvg.hu-nak, hogy akkor még egyetlen könyve sem jött meg. Hozzátette: a könyvtár révén áthidalja a problémát, de szerinte ha a szülei kifizetik a drága könyveket, ne 2-3 hónap után kapja meg azokat.
A Tankönyves Vállalkozók Országos Testülete szerint a bevezetett, központosított tankönyvterjesztésben olyan zavarok alakultak ki októberre, amilyenre az elmúlt húsz évben nem volt példa. A szervezet szerint súlyos gondokat okozott a gyerekeknek, a pedagógusoknak, a szülőknek az eddig még sosem tapasztalt mértékű tankönyvhiány a tanévkezdéskor, és „a kormányzat kommunikációjával szemben” sokan még most, október közepén sem kapták meg minden tankönyvüket, pedig a szülők már júliusban, augusztusban kifizették.
Hoffmann Rózsa, az EMMI köznevelés államtitkára 2013. december végén még arról beszélt az MTI-nek adott évértékelő interjújában () a tankönyvellátással kapcsolatban, hogy akkora már csak olyan szállítási elmaradások vannak, amelyek egy-egy kiadó által le nem gyártott könyvek hiányából adódnak. A terjesztés mellett egyébként a tankönyvfejlesztést és –kiadást is az állam oldja meg, az az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) feladata.