Nem adnak ingyen reklámidőt a kereskedelmi csatornák a pártoknak, így a köztévé maradhat a kampány egyetlen elektronikus médiuma. Akárcsak 2010-ben, idén is elmarad a miniszterelnök-jelöltek tévévitája.
Nem lesznek politikai hirdetések a kereskedelmi tévéken - válaszoltak az Index körkérdésére a kereskedelmi csatornák, amelyek hivatalosan február 15-ig döntenek erről.
A választók meggyőzése elsősorban az ellenzéknek lenne érdeke, mivel a kormány évek óta stabilan vezeti a közvélemény-kutatásokat. A kampányt érintő jogszabályokon az elmúlt fél évben számos változtatás hajtott végre a kormánytöbbség. Ezek egyáltalán nem bátorítják a tévéket arra, hogy részt vegyenek a kampányban.
Az alaptörvény 5. módosítása teljesen kizárta a politikai reklámok sugárzását a kereskedelmi tévékben, ezt utóbb úgy módosították, hogy közölhetnek párthirdetéseket, de kizárólag ingyen.
A hvg.hu tavaly novemberben megkereste a tévéket, de akkor – a Class FM kivételével – mindenhonnan azt a választ kapta, hogy a döntés még nem született meg. A kereskedelmi tévék döntése után valószínű, hogy a tévénézőknek csak a 13,7 százaléka láthat majd politikai hirdetéseket az idei választási kampányokban. Az AGB Nielsen felmérése szerint ugyanis a tavalyi első negyedévben ekkora volt a közszolgálati tévécsatornák átlagos közönségaránya.
Ki adna ingyen reklámidőt a pártoknak?
A TV2 sajtósa útján közölte, hogy nem lesznek politikai reklámok, magyarázatot azonban nem fűzött a döntéshez.
Az RTL Klub nem nyilatkozik erről február második feléig, de a hírportál több forrástól úgy értesült, hogy az RTL is nemet mond a pártoknak. Az egyikük magyarázatképpen azt mondta, hogy a politikai hirdetések agyonütik a műsort, elriasztják a nézőket, és idén három választás is lesz. Ráadásul, ha vállalnák a politikai hirdetések közlését, akkor a Jobbik reklámjait is zokszó nélkül sugározniuk kellene.
A Viasat azért nem adhat le kampányreklámokat, mert a brit felügyeleti szerv, az Ofcom ezt szigorúan tiltja.
Az egy csoporthoz tartozó Spektrum, Film Mania és Film Café adók sem sugároznak politikai hirdetéseket.
Az ATV nem fűzött kommentárt ahhoz, hogy miért nem lesznek náluk pártreklámok, de az Index úgy tudja, hogy a döntés oka itt is a Jobbik, az a párt, amely egyfolytában pereli a csatornát. Ha befogadná a politikai hirdetéseket, az ATV-nek a Jobbikot is reklámoznia kellene.
A Hír TV és az Echo TV esetében egyelőre nem tudni, fejest ugranak-e a kampányba.
Nem lesz tévévita sem
A hírportálnak Polyák Gábor, a Mérték Médiaelemző Műhely vezető kutatója azt mondta, hogy ha nem lesznek hirdetések a televíziókban, a választókban nem fog annyira tudatosulni, hogy választás van.
Az Index több fideszes forrásból úgy értesült, hogy nem lesz miniszterelnök-jelölti tévévita sem, mert Orbán Viktor idén is, akárcsak 2010-ben, nemet mond. A miniszterelnök ugyanis nem szeretne egyenrangú félként megjelenni Mesterházy Attila MSZP-elnökkel szemben.