Több fővárosi közlekedési beruházásnál kétséges, hogy tartható-e a 2015-ös átadás. A csúszások miatt lassan 300 milliárd forint uniós támogatás lehívása kerül veszélybe – írja a Népszabadság.
A vártnál sokkal jobban elhúzódó előkészítés, a halogatott pályázati kiírások, illetve a közbeszerzési eredmények sorozatos megtámadása egyre több nagy projektet sodorhat ki az unió 2015-ös felhasználási elszámolási határidejéből. A nettó 35,3 milliárd forint értékű – csaknem teljes egészében uniós támogatásból megvalósuló – villamosbeszerzésen ugyan december legvégén ismét győztest hirdetett a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), ám a szerződést már így se köthetik meg január vége előtt a spanyol CAF vezérkarával – írja a Népszabadság.
Akkor is csak úgy, ha a vesztes Ganz-Skoda nem támadja meg újfent az eredményt, és a Közbeszerzési Döntőbizottság nem ítél ismét a BKK ellen, miközben már a közlekedési holding sem tagadja, hogy a projekt nem zárható le a jelenlegi uniós pénzügyi ciklusban – teszi hozzá a lap.
Az átnyúló elemek finanszírozására a kormány határozatban vállalt kötelezettséget, részben a 2014–2020 közötti uniós közlekedésfejlesztési program terhére. A fővárosi önkormányzat és a BKK szerint itt sem őket terheli felelősség, lévén a törvényi előírásokra tekintettel jártak el.
A villamostender megcsúszásával azonban veszélybe került az 1-es és a 3-as villamos pályájának korszerűsítése is. A kapott uniós támogatásnak ugyanis az akadálymentes járművek forgalomba állítása is feltétele volt. A fővárosi villamosberuházást a növekvő pénzügyi kockázatra tekintettel szintén a következő uniós pénzügyi ciklusba sorolhatja át a kormány. Ez önmagában még nem lenne baj, de ismerve a hazai politikai forgatókönyveket: ami a választásokra nem készül el, az utána nagyon ráér – olvasható a Népszabadságban.
A két évre tervezett beruházás összértéke 41 milliárd forint, amelynek 94 százalékát az unió, illetve a kormány biztosítja. A főváros 2,5 milliárddal járul hozzá a költségekhez. De az uniós pénzek elúszásával ennél mélyebbre kellene nyúlni a városházi zsebben. Ez pedig akkor sem lenne kellemes, ha nem lenne már eleve lyukas. Ráadásul a járműbeszerzés másik fele sem fut jobban. A trolibusztender júniusban meghirdetett első köre szintén sikertelenül zárult.
A Népszabadság szerint erős csúszásban van a budai fonódó villamosvonal, illetve a Széll Kálmán tér átépítése is. Az elvesztegetett időt a kivitelezői pályázat lebonyolítására szánt három-négy hónapból faragná le a főváros, így legkésőbb 2014 tavaszán el akarják kezdeni az építkezést, hogy erőltetett menetben befejezhessék 2015 végéig.