2013. december. 03. 16:37 hvg.hu Utolsó frissítés: 2013. december. 04. 07:26 Itthon

Hoffmann Rózsa: a PISA minket igazol

Hoffmann Rózsa közoktatásért felelős államtitkár szerint a magyar diákok rossz szereplése a PISA-teszten igazolja a 2012-ben elkezdett közoktatási reform szükségességét.

"Sajnos nem számolhatunk be jó eredményekről, valamennyi területen az OECD-átlag alatt vagyunk. Ez volt az első olyan év, amikor egyik területen sem vagyunk az átlagnál jobbak" – mondta Hoffmann Rózsa közoktatásért felelős államtitkár a 2012-es nemzetközi PISA-kutatás magyarországi adatait bemutató sajtótájékoztatón.

A PISA-felmérés 2000 óta 3 évente méri az alkamazásképes tudást 15 éves tanulók körében, három területen, (szövegértés, matematika, természettudomány) A legutóbbi, 2009-es felméréshez képest minden mutató romlott. Az egyetlen pozitívum, hogy a szövegértés az első magyarországi méréshez képest javult, a matematikai képességek viszont negatív csúcsot értek el, és folyamatosan romlanak, most már ezen a képzési területen vagyunk a legrosszabbak.

Mint ahogy Hoffmann Rózsa utalt rá, a felmért generáció 2003-2004-ben kezdte az iskolát. Elmondása szerint a kutatások is alátámasztják, az első néhány osztály alapozza meg a PISA-felmérés során mért képességek eredményeit.

A közoktatási államtitkár elmondta, 2003-ban változtatták meg a Nemzeti Alaptantervet, és vettek ki több, kötelezően tanítandó dolgot. Ekkor vezették be a szöveges értékelést az alsó tagozaton, és azóta nem lehet az első iskolai években buktatni – mindez Magyar Bálint (SZDSZ) minisztersége idejére esett, még a Medgyessy-kormány idején. Hoffmann Rózsa szerint a PISA-jelentés igazolja, hogy szükség volt a közoktatás 2012-ben elkezdett reformjára.

 Balázsi Ildikó, a PISA nemzeti projektvezetője, az Oktatási Hivatal közoktatási mérési osztályának vezetője hangsúlyozta, hogy a 2003-as felmérésnél 490 pont volt az átlageredmény, míg tavaly 477. Szövegértésből az OECD-átlag 496 pont volt, matematikából 494, természettudományokból pedig 501. A magyar tanulóknak szövegértésből 488, matematikából 477, természettudományokból 494 pont volt az eredményük.

Matematikából és természettudományokból szignifikáns a romlás - vetette össze a mostani adatokat korábbi felmérésekkel. Megjegyezte, hogy az idén először mért digitális szövegértés területén az átlageredmény a 27-29. helyre volt elegendő. Az esélyegyenlőség területén az eredmények 2000 óta változatlanok - jegyezte meg, hozzátéve, hogy Magyarországon nagyok a különbségek a gyengébb és jobb hátterű tanulók között, és a családi háttér jobban befolyásolja a tanulók eredményét az OECD-átlagnál.

Csapó Benő, a PISA Igazgató Tanácsának magyar tagja és alelnöke elmondta, a három terület közül a matematika pozíciói a legrosszabbak. Ebből arra lehet következtetni, hogy e tárgy eredményeinek a javítása nélkül a természettudományos eredmények tovább fognak romlani. Az olvasás-szövegértés viszont feljött a középmezőnybe - tette hozzá.

 Az oktatás minőségének javítása nem pénzkérdés - jelentette ki, hozzátéve: vannak országok, amelyekben a magyarországinál kevesebb pénzt fordítanak oktatásra, és mégis sikereket érnek el. Szerinte tanulni lehet akár Lengyelország és Észtország példájából is, tehát lehet javítani az eredményeken szívós, kitartó fejlesztéssel.

Hirdetés
hvg360 Tiszai Balázs 2025. január. 06. 09:30

MVM-terjeszkedés Romániában: a helyiek szerint Orbán most tolja be az országba Putyin trójai falovát

A magyar állami energiacég kivásárolja a német E.On-t Románia második legnagyobb gázcégéből. A helyi félelmek szerint, ha az üzlet lezárul, az MVM orosz gázzal fogja ellátni az ország háztartásainak csaknem felét, és ezzel nagyban erősödik Moszkva befolyása Bukarestben. A tranzakció 2025 első felében zárulhat, de még elkaszálhatják. Ennek az esélyét erősítheti az a sürgősségi rendelet, mellyel a román kormány megakadályozhatja a stratégiai fontosságú vállalatok “ellenséges” átvételét.