Szó nincs arról, hogy a Jobbik a középre húzna, és feladná a radikális mondanivalót, mindössze az apolitikus, a pártokkal szemben bizalmatlan fiatalokat, első szavazókat akarja megszólítani az új kampányában. A hvg.hu-nak nyilatkozó jobbikos politikusok szerint a párt stratégiája az, hogy úgy vegyék át a kormánypárt helyét, ahogy a Fidesz szorította ki az 1990-es években az MSZP-t. A kutyusos, haverkodó kampányt még a Jobbik szélsőséges szárnya is elfogadta, mert felismerték, hogy a „kemény” üzenetek taszítják az egyetemistákat és a gimnazistákat.
A „cigány” szó kétszer, a „rend” szót egyszer, a „kommunista” szó pedig négyszer fordult elő a Jobbik által kiadott, Hazai Pálya című – főleg az egyetemeken terjesztett – ingyenes lapban, amelynek októberi–novemberi száma 16 oldalon keresztül boncolgatta az „ifjúságot foglalkoztató kérdéseket”. Politikailag szintén semleges a radikális ellenzéki párt új kampányfilmje is, melyben kutya, gyermekek, labdázó, bicikliző, gitározó fiatalok tűnnek fel, akik a végén Vona Gáborral találkoznak a Gellért-hegyen.
A Jobbik október elején jelentette be, hogy új, fiatalokat megszólító kampányba kezd. Azóta főleg a fővárosban számos óriásplakát, cityposzter tűnt fel, melyen a párt elnöke mosolygós 20-as, 30-as fiatalok körében látható, „A jövőt nem lehet megállítani”-felirattal. A semleges hangütés mindképpen fordulatot jelent a párt 2010-es választási kampányához képest, amikor még „Népítélet: 20 évet a 20 évért”-, „Elszámoltatást! Tiszta erővel”-, „Magyarország a magyaroké!”-feliratok jelentek meg a plakátokon, a videóikban pedig árpádsávos zászlók, egyenruhás gárdisták tűntek fel, a politikusaik pedig a „cigánybűnözés” visszaszorításáról szónokoltak.
A mostani plakátok azt is közlik, hogy a Jobbik „A fiatalok körében már a legnépszerűbb”, ami a közvélemény-kutatókat akasztotta ki. Ugyanis a legtöbb mérés azt mutatja, hogy 2013 őszén a 18-29 éves korosztályban – ahogy a teljes népességben is – a Fidesz vezet. Jobbikos forrásaink szerint sem a kampány időzítése, sem a semleges hangütés nem véletlen, tudatos stratégia része, amit még a párt szélsőséges irányzata is elfogad.
MSZP-vé tenni a Fideszt
„Nem ilyenkor kell kampányt csinálni?” – kérdezett vissza a Jobbik egyik parlamenti képviselője, amikor a legfrissebb közvélemény-kutatások eredményeire hívtuk fel a figyelmét. A neve elhallgatását kérő politikus szerint a párt vezetése már tavasszal érzékelte, hogy a többéves trend változóban van, ezért a fiatalok körében „meg kell erősíteni” a Jobbikot.
Az őszi kampány nem előzmények nélküli, a Jobbik ifjúsági tagozata (it) még májusban az „Ébredő Ifjúság Évének” minősítette 2013-at, majd „toborzó kampányba” kezdett. Tavasszal a tagozat is kiadott egy kampányfilmet, ahol az hangzik el, hogy „ez az igazi szabadság”, a megszólaló fiatalok „szeretik” a Jobbikot, legfeljebb olyan, a pártra jellemző üzenetek hangzanak el, hogy büszkék „a nemzetükre, a közös múltra”, „nem mennek el”, hanem megváltoztatják az országot.
„Nincs szó középre tolódásról, nézeteinken, politikánkon nem változtatunk” – mondta a hvg.hu-nak Farkas Gergely, a tagozat vezetője, aki szerint elég csak megnézni a képviselőik felszólalásait vagy a párt közleményeit. Mint mondta, a mostani egy imidzskampány, amelynek egyik célja, hogy a párttal kapcsolatban „a média által teremtett sztereotípiákat lebontsa”. Farkas már a tavaszi kampány elindításakor úgy fogalmazott, hogy a közönyös fiatalok megnyerését tűzték ki célul.
Irányított tű? |
A hvg.hu által megkeresett jobbikos politikusok többsége az Iránytű Politikai és Gazdaságkutató Intézet október 3-án közölt felmérésére hivatkozott azt alátámasztandó, hogy a plakáton olvasható szöveg valóban megfelel a valóságnak. A kutatóintézet szerint a 19-29 évesek 14 százaléka a Jobbikot választaná, míg a Fidesz egy százalékponttal lemaradva a második helyen található. A cég szerint a biztos pártválasztók 37 százaléka választja a radikális pártot, 33 százalék a Fideszre, 13 százalék az MSZP-re, 9 százalék az Együtt–PM-re voksolna. Az Iránytű kötődik a párthoz, ez a cég a tulajdonosa a Magyar Hírek Kft.-nek is, amely a Barikád nevű hetilapot adja ki. A Magyar Hírekben 2011-ig Vona, majd 2012 szeptemberéig a pártelnök felesége is tulajdonos volt, az utóbbi részesedését vette meg az Iránytű. Tavaly tavasszal a legtöbb, komoly múlttal bíró közvélemény-kutató még azt mérte, hogy a fiatalok körében valóban a Jobbik vezet. Az „Aktív fiatalok” nevű kutatás már akkor a párt népszerűségének csökkenését mérte, de 17 százalékra még elsőnek hozta ki a Jobbikot. Hasonlóan látta a helyzetet a Tárki is 2012-ben, amikor a radikális pártot látta az első helyen a 18-29-es korosztályban, a második helyen a Fideszt, a harmadikon az LMP-t mérte. Ám a közvélemény-kutató szerint idén júniusban fordulat történt, átvette a vezetést a Fidesz. A jelentős kormányzati megrendelésekkel bíró Nézőpont Intézet szeptemberben azt mérte, hogy a Jobbik a harmadik helyre szorult a fiatalok körében is. |
„A Fidesz szépen, lassan nyugdíjaspárttá alakul, ha most megint erősödünk, akkor tényleg miénk a jövő” – mondta a párt országgyűlési képviselője, aki többek között az egyetemi fiatalokra figyel a Jobbikban. Szerinte a pártban tudatosan arra törekednek, hogy Jobbik ugyanazt a stratégiát kövesse, mint a rendszerváltást követő évtizedben a Fidesz: szólítsák meg az első választókat, majd ciklusról ciklusra tartsák meg őket a párt mellett, elérve, hogy a jelenlegi kormánypárt szavazóbázisa elöregedjen. A Jobbik politikusai ugyanakkor a 2010-es választások után – amikor még nem lehetett biztosan tudni, az MSZP túléli-e a gyenge eredményt – folyamatosan mint a Fidesz potenciális váltópártjaként, a következő választások győzteseként beszéltek magukról, realitásérzéküket mutatja, hogy ez a retorikai elem mára teljesen eltűnt a kommunikációjukból.
Több felmérés is azt mutatja, hiába esett vissza idén a fiatalok körében a Jobbik, még mindig az ő szimpatizánsaik átlagéletkora a legalacsonyabb. Farkas Gergely azt mondta a hvg.hu-nak, hogy a tavaszi–nyári it-kampány jól sikerült, állítása szerint hetente 2-3 új szervezetük alakul, ahova „olyan fiatalok lépnek be, mint akiket a plakátokon most látni”.
„Mi mindig is mozgalom voltunk”
„Most nem a párt törzsszavazóit akarjuk megszólítani, hanem a választókat” – magyarázta a párt egyik kommunikációval foglalkozó szakembere, miért szorultak háttérbe az őszi kampányban a Jobbik „hagyományos témái”. A név nélkül nyilatkozó politikus szerint a pártban három csoportra osztják a választókat: „keménymag”, szimpatizánsok, szavazók, és a mostani kampányban már „belülről haladnak kifelé”. A Political Capital elemzőintézet október közepén közölt, a fiatalok mobilizálhatóságával foglalkozó tanulmánya szerint nem véletlen, hogy most húzott bele a nemzeti radikális párt, ahogy az sem, hogy a poszterek többségét „Budapest belvárosában helyezték el, ott, ahol a Jobbik támogatottsága az átlagosnál lényegesen alacsonyabb”.
Az általunk megkérdezett jobbikosok egyöntetűen úgy látták, a „Jobbik fiatalos lendülete és dinamizmusa” volt, ami a leginkább vonzó a 18 körüli korosztály számára, valamint az, hogy a párt foglalkozik a legerőteljesebben a korosztályt foglalkoztató problémákkal. Az egyik fiatal képviselőjük, Apáti István szerint ilyen például az elvándorlás megállítása, az otthonteremtés és az első lakáshoz jutás könnyítése. „Az már nem a mi hibánk, hogy a kétharmados többség nem akar foglalkozni az általunk felvetett problémákkal” – mondta Apáti.
Egy másik, név nélkül nyilatkozó jobbikos politikus azt is elismerte, a pártban nyomon követik a felméréseket, kutatásokat, melyek szerint a fiatalok nagy többsége idegenkedik a politikától, kifejezetten bizalmatlan a pártpolitikusokkal szemben. Ezzel az elittel szemben határozta meg magát 2009-2010-ben a Jobbik – bejutva az európai és a hazai parlamentbe –, ám forrásunk szerint a párt vezetői érzékelik, hogy országgyűlési képviselőként már őket is az „elit” részének tartják. Egy tavalyi felmérés szerint a fiatalok 78 százaléka úgy gondolja, hogy az országos politikusokat nem érdekli az ő véleményük. „Mi mindig is mozgalom voltunk, ezt a jelleget meg kell őrizni, ez vonzó a fiatalok számára” – értékelte a helyzetet Sneider Tamás, a párt országgyűlési képviselője.
Sneider elismerte, hogy az „alapból” apolitikus fiatalokat elsősorban rendezvények, koncertek szervezésével lehet megnyerni. Szerinte a Jobbik-alapszervezetek egyik legfontosabb feladata, hogy közösségi programokat, „szórakozási lehetőséget” biztosítsanak a helyi fiataloknak, amivel a párt életébe is be tudják vonni sokukat. A Nézőponthoz tartozó Kutatópont Intézet 2012-es ifjúságkutatása szerint a fiatalok körében tavaly jelentős mértékben csökkent a politika iránti érdeklődés, alig 2 százalékuk körében jellemző a pártpolitika iránti fokozott érdeklődés, 57 százalékukat pedig egyáltalán nem érdekli a pártpolitika. Viszont az egyetemisták és főiskolások körében már nagyobb a kíváncsiság a közélet iránt – ahogy a párt politikusai elismerték a hvg.hu-nak, most kifejezetten őket célozza a Jobbik kampánya.
Hagyd a tévét, és dobj be egy fröccsöt! |
Az egyetemek, főiskolák körében terjesztett Hazai Pályán a közéleti témák közül a fiatalok elvándorlásával, a hallgatói szerződésekkel, a közoktatási tankönyvkáosszal foglalkozik. Az olvasók a farmeros-pólós Vonát („aki két pohár után egész jól táncol, zongorázni, és gitározni is tud”), vagy az igazi „self-made woman”-ként ábrázolt Dúró Dórát is megismerhetik. A meglehetősen eklektikus kiadványban „Mi mind egyéniségek vagyunk – A campusok népe” címmel a „tipikus egyetemistákat” (party Arc, HÖK-ös, forradalmár) bemutató írástól kezdve a cserkészliliom történetét bemutató írásokig terjed a paletta. A kiadvány egyik részében, a „Nemzeti Együttműködés Társasjátékban” kerülnek elő a Jobbik hagyományos témái. Ebben a játékos támogathatja, hogy „a Gárda üldözése helyett a cigánybűnözés visszaszorítására” koncentráljon az állam, de előkerül a „fontosnak tartanánk, hogy a számos holokauszt-emlékhely mellett legyen egy állami Trianon-múzeum is” felvetés is. Ám nem csak ezek uralják a játékot: szintén jól járunk, ha „tévébambulás helyett sportoltunk, múzeumban voltunk, este pedig megittunk néhány fröccsöt a haverokkal”. Érdekes az az írás is, amelyik Alföldi Róbert István, a király feldolgozását kritizálja: az persze nem meglepetés, hogy a cikk magyarellenesnek, ízléstelennek tartja a darabot ebben a formájában, és számon kéri a szegedi önkormányzat által megítélt támogatást. A cikkben ugyanakkor nyomokban sem jelennek meg a rendező nemi identitására tett kijelentések, vagy éppen a "Robertázás", ami jobbikos körökben kifejezetten trendinek számított korábban. |
A felmérések szerint sokkal jobban izgatja a fiatalok többségét a „bizonytalan jövő”, a munkanélküliség, mint a bűnözés vagy a korrupció – azaz olyan témák, amelyekre a Jobbik 2010-ben építette a kampányát. A megkérdezettek többsége bal-jobb skálán semlegesnek gondolja magát, a Tárki júniusi felmérése szerint a 2014-es első szavazók 61 százalékának nincsen pártja.
Morgolódnak a talpasok
A radikális témák hanyagolása miatt „volt morgás” a szervezetben – állította a hvg.hu-nak a párt egyik országgyűlési képviselője. A videó alatt a Youtube-on is heves vita alakult ki – folyamatos zsidózás közepette –, hogy „méltó-e” a párthoz az őszi kampány.
„Ez a Jobbik már nem az a jobbik, akikre egykor szavaztam. Vona egykor megígérte, hogy a szarháziaknak és a parazitáknak nincs helye a Jobbikban, de a környezetemben helyi és megyei szinten csak ilyen emberek vannak” – dühöngött az egyik hozzászóló, leszögezve, hogy ő nem fog többé a Jobbikra szavazni. Ugyanakkor a helyi szervezetek Facebook-oldalain továbbra is a szélsőséges hangütés a jellemző, így képeket pakoltak fel Orbánról sárga csillaggal nyilaskeresztes fotók és montázsok mellett. Ezzel szemben a Jobbik két elnökségi tagja, Sneider Tamás és Volner János is azt nyilatkozta a hvg.hu-nak, nem tapasztalták, hogy a párt radikálisabb támogatói nehezményeznék a „jól fésült” kampányt.
Úgy tudjuk a radikális szárny vezetői is elfogadták a különféle ifjúságkutatások eredményeit, azaz, hogy most nem érdemes radikális kampányba fogni, erre még lesz lehetőség a választások előtt. A Jobbikban ehhez a szárnyhoz sorolják Novák Elődöt – aki néhány hete a hvg.hu parlamenti tudósítója szerint kuruc.infó-s matricákat osztogatott a képviselőtársai között –, ám az ő felesége, Dúró Dóra a kampány egyik arca lett, legutóbb arra is vállalkozott, hogy a HVG a párt plakátja előtt fényképezze le a gyerekével.
A HVG a múlt héten arról írt, hogy a „puhulás” ellen nem emelt szót a Jobbikkal szövetségben álló Hatvannégy Vármegye Ifjúsági Mozgalom sem. Viszont támadja a pártot a borsodi belső viszály miatt a Jobbikból kiszorult politikusok, volt gárdások által alapított Magyar Hajnal, amelynek kifejezetten Vona Gábor a célpontja.