Itthon Kósa András - M. László Ferenc 2013. november. 13. 06:30

Fidesz-módra nyírná ki a Fideszt a Jobbik

Szó nincs arról, hogy a Jobbik a középre húzna, és feladná a radikális mondanivalót, mindössze az apolitikus, a pártokkal szemben bizalmatlan fiatalokat, első szavazókat akarja megszólítani az új kampányában. A hvg.hu-nak nyilatkozó jobbikos politikusok szerint a párt stratégiája az, hogy úgy vegyék át a kormánypárt helyét, ahogy a Fidesz szorította ki az 1990-es években az MSZP-t. A kutyusos, haverkodó kampányt még a Jobbik szélsőséges szárnya is elfogadta, mert felismerték, hogy a „kemény” üzenetek taszítják az egyetemistákat és a gimnazistákat.

A „cigány” szó kétszer, a „rend” szót egyszer, a „kommunista” szó pedig négyszer fordult elő a Jobbik által kiadott, Hazai Pálya című – főleg az egyetemeken terjesztett – ingyenes lapban, amelynek októberi–novemberi száma 16 oldalon keresztül boncolgatta az „ifjúságot foglalkoztató kérdéseket”. Politikailag szintén semleges a radikális ellenzéki párt új kampányfilmje is, melyben kutya, gyermekek, labdázó, bicikliző, gitározó fiatalok tűnnek fel, akik a végén Vona Gáborral találkoznak a Gellért-hegyen.

A Jobbik október elején jelentette be, hogy új, fiatalokat megszólító kampányba kezd. Azóta főleg a fővárosban számos óriásplakát, cityposzter tűnt fel, melyen a párt elnöke mosolygós 20-as, 30-as fiatalok körében látható, „A jövőt nem lehet megállítani”-felirattal. A semleges hangütés mindképpen fordulatot jelent a párt 2010-es választási kampányához képest, amikor még „Népítélet: 20 évet a 20 évért”-, „Elszámoltatást! Tiszta erővel”-, „Magyarország a magyaroké!”-feliratok jelentek meg a plakátokon, a videóikban pedig árpádsávos zászlók, egyenruhás gárdisták tűntek fel, a politikusaik pedig a „cigánybűnözés” visszaszorításáról szónokoltak.

A mostani plakátok azt is közlik, hogy a Jobbik „A fiatalok körében már a legnépszerűbb”, ami a közvélemény-kutatókat akasztotta ki. Ugyanis a legtöbb mérés azt mutatja, hogy 2013 őszén a 18-29 éves korosztályban – ahogy a teljes népességben is – a Fidesz vezet. Jobbikos forrásaink szerint sem a kampány időzítése, sem a semleges hangütés nem véletlen, tudatos stratégia része, amit még a párt szélsőséges irányzata is elfogad.

MSZP-vé tenni a Fideszt

„Nem ilyenkor kell kampányt csinálni?” – kérdezett vissza a Jobbik egyik parlamenti képviselője, amikor a legfrissebb közvélemény-kutatások eredményeire hívtuk fel a figyelmét. A neve elhallgatását kérő politikus szerint a párt vezetése már tavasszal érzékelte, hogy a többéves trend változóban van, ezért a fiatalok körében „meg kell erősíteni” a Jobbikot.

Na ki a legnépszerűbb?

Az őszi kampány nem előzmények nélküli, a Jobbik ifjúsági tagozata (it) még májusban az „Ébredő Ifjúság Évének” minősítette 2013-at, majd „toborzó kampányba” kezdett. Tavasszal a tagozat is kiadott egy kampányfilmet, ahol az hangzik el, hogy „ez az igazi szabadság”, a megszólaló fiatalok „szeretik” a Jobbikot, legfeljebb olyan, a pártra jellemző üzenetek hangzanak el, hogy büszkék „a nemzetükre, a közös múltra”, „nem mennek el”, hanem megváltoztatják az országot. 

„Nincs szó középre tolódásról, nézeteinken, politikánkon nem változtatunk” – mondta a hvg.hu-nak Farkas Gergely, a tagozat vezetője, aki szerint elég csak megnézni a képviselőik felszólalásait vagy a párt közleményeit. Mint mondta, a mostani egy imidzskampány, amelynek egyik célja, hogy a párttal kapcsolatban „a média által teremtett sztereotípiákat lebontsa”. Farkas már a tavaszi kampány elindításakor úgy fogalmazott, hogy a közönyös fiatalok megnyerését tűzték ki célul.

Irányított tű?

A hvg.hu által megkeresett jobbikos politikusok többsége az Iránytű Politikai és Gazdaságkutató Intézet október 3-án közölt felmérésére hivatkozott azt alátámasztandó, hogy a plakáton olvasható szöveg valóban megfelel a valóságnak. A kutatóintézet szerint a 19-29 évesek 14 százaléka a Jobbikot választaná, míg a Fidesz egy százalékponttal lemaradva a második helyen található. A cég szerint a biztos pártválasztók 37 százaléka választja a radikális pártot, 33 százalék a Fideszre, 13 százalék az MSZP-re, 9 százalék az Együtt–PM-re voksolna.

Az Iránytű kötődik a párthoz, ez a cég a tulajdonosa a Magyar Hírek Kft.-nek is, amely a Barikád nevű hetilapot adja ki. A Magyar Hírekben 2011-ig Vona, majd 2012 szeptemberéig a pártelnök felesége is tulajdonos volt, az utóbbi részesedését vette meg az Iránytű.

Tavaly tavasszal a legtöbb, komoly múlttal bíró közvélemény-kutató még azt mérte, hogy a fiatalok körében valóban a Jobbik vezet. Az „Aktív fiatalok” nevű kutatás már akkor a párt népszerűségének csökkenését mérte, de 17 százalékra még elsőnek hozta ki a Jobbikot. Hasonlóan látta a helyzetet a Tárki is 2012-ben, amikor a radikális pártot látta az első helyen a 18-29-es korosztályban, a második helyen a Fideszt, a harmadikon az LMP-t mérte. Ám a közvélemény-kutató szerint idén júniusban fordulat történt, átvette a vezetést a Fidesz. A jelentős kormányzati megrendelésekkel bíró Nézőpont Intézet szeptemberben azt mérte, hogy a Jobbik a harmadik helyre szorult a fiatalok körében is.

„A Fidesz szépen, lassan nyugdíjaspárttá alakul, ha most megint erősödünk, akkor tényleg miénk a jövő” – mondta a párt országgyűlési képviselője, aki többek között az egyetemi fiatalokra figyel a Jobbikban. Szerinte a pártban tudatosan arra törekednek, hogy Jobbik ugyanazt a stratégiát kövesse, mint a rendszerváltást követő évtizedben a Fidesz: szólítsák meg az első választókat, majd ciklusról ciklusra tartsák meg őket a párt mellett, elérve, hogy a jelenlegi kormánypárt szavazóbázisa elöregedjen. A Jobbik politikusai ugyanakkor a 2010-es választások után – amikor még nem lehetett biztosan tudni, az MSZP túléli-e a gyenge eredményt – folyamatosan mint a Fidesz potenciális váltópártjaként, a következő választások győzteseként beszéltek magukról, realitásérzéküket mutatja, hogy ez a retorikai elem mára teljesen eltűnt a kommunikációjukból.

Több felmérés is azt mutatja, hiába esett vissza idén a fiatalok körében a Jobbik, még mindig az ő szimpatizánsaik átlagéletkora a legalacsonyabb. Farkas Gergely azt mondta a hvg.hu-nak, hogy a tavaszi–nyári it-kampány jól sikerült, állítása szerint hetente 2-3 új szervezetük alakul, ahova „olyan fiatalok lépnek be, mint akiket a plakátokon most látni”.

„Mi mindig is mozgalom voltunk”

„Most nem a párt törzsszavazóit akarjuk megszólítani, hanem a választókat” – magyarázta a párt egyik kommunikációval foglalkozó szakembere, miért szorultak háttérbe az őszi kampányban a Jobbik „hagyományos témái”. A név nélkül nyilatkozó politikus szerint a pártban három csoportra osztják a választókat: „keménymag”, szimpatizánsok, szavazók, és a mostani kampányban már „belülről haladnak kifelé”. A Political Capital elemzőintézet október közepén közölt, a fiatalok mobilizálhatóságával foglalkozó tanulmánya szerint nem véletlen, hogy most húzott bele a nemzeti radikális párt, ahogy az sem, hogy a poszterek többségét „Budapest belvárosában helyezték el, ott, ahol a Jobbik támogatottsága az átlagosnál lényegesen alacsonyabb”. 

Vona Gábor szónokol

Az általunk megkérdezett jobbikosok egyöntetűen úgy látták, a „Jobbik fiatalos lendülete és dinamizmusa” volt, ami a leginkább vonzó a 18 körüli korosztály számára, valamint az, hogy a párt foglalkozik a legerőteljesebben a korosztályt foglalkoztató problémákkal. Az egyik fiatal képviselőjük, Apáti István szerint ilyen például az elvándorlás megállítása, az otthonteremtés és az első lakáshoz jutás könnyítése. „Az már nem a mi hibánk, hogy a kétharmados többség nem akar foglalkozni az általunk felvetett problémákkal” – mondta Apáti.

Egy másik, név nélkül nyilatkozó jobbikos politikus azt is elismerte, a pártban nyomon követik a felméréseket, kutatásokat, melyek szerint a fiatalok nagy többsége idegenkedik a politikától, kifejezetten bizalmatlan a pártpolitikusokkal szemben. Ezzel az elittel szemben határozta meg magát 2009-2010-ben a Jobbik – bejutva az európai és a hazai parlamentbe –, ám forrásunk szerint a párt vezetői érzékelik, hogy országgyűlési képviselőként már őket is az „elit” részének tartják. Egy tavalyi felmérés szerint a fiatalok 78 százaléka úgy gondolja, hogy az országos politikusokat nem érdekli az ő véleményük. „Mi mindig is mozgalom voltunk, ezt a jelleget meg kell őrizni, ez vonzó a fiatalok számára” – értékelte a helyzetet Sneider Tamás, a párt országgyűlési képviselője.

Sneider elismerte, hogy az „alapból” apolitikus fiatalokat elsősorban rendezvények, koncertek szervezésével lehet megnyerni. Szerinte a Jobbik-alapszervezetek egyik legfontosabb feladata, hogy közösségi programokat, „szórakozási lehetőséget” biztosítsanak a helyi fiataloknak, amivel a párt életébe is be tudják vonni sokukat. A Nézőponthoz tartozó Kutatópont Intézet 2012-es ifjúságkutatása szerint a fiatalok körében tavaly jelentős mértékben csökkent a politika iránti érdeklődés, alig 2 százalékuk körében jellemző a pártpolitika iránti fokozott érdeklődés, 57 százalékukat pedig egyáltalán nem érdekli a pártpolitika. Viszont az egyetemisták és főiskolások körében már nagyobb a kíváncsiság a közélet iránt – ahogy a párt politikusai elismerték a hvg.hu-nak, most kifejezetten őket célozza a Jobbik kampánya.

Hagyd a tévét, és dobj be egy fröccsöt!

Az egyetemek, főiskolák körében terjesztett Hazai Pályán a közéleti témák közül a fiatalok elvándorlásával, a hallgatói szerződésekkel, a közoktatási tankönyvkáosszal foglalkozik. Az olvasók a farmeros-pólós Vonát („aki két pohár után egész jól táncol, zongorázni, és gitározni is tud”), vagy az igazi „self-made woman”-ként ábrázolt Dúró Dórát is megismerhetik. A meglehetősen eklektikus kiadványban „Mi mind egyéniségek vagyunk – A campusok népe” címmel a „tipikus egyetemistákat” (party Arc, HÖK-ös, forradalmár) bemutató írástól kezdve a cserkészliliom történetét bemutató írásokig terjed a paletta.

A kiadvány egyik részében, a „Nemzeti Együttműködés Társasjátékban” kerülnek elő a Jobbik hagyományos témái. Ebben a játékos támogathatja, hogy „a Gárda üldözése helyett a cigánybűnözés visszaszorítására” koncentráljon az állam, de előkerül a „fontosnak tartanánk, hogy a számos holokauszt-emlékhely mellett legyen egy állami Trianon-múzeum is” felvetés is. Ám nem csak ezek uralják a játékot: szintén jól járunk, ha „tévébambulás helyett sportoltunk, múzeumban voltunk, este pedig megittunk néhány fröccsöt a haverokkal”. Érdekes az az írás is, amelyik Alföldi Róbert István, a király feldolgozását kritizálja: az persze nem meglepetés, hogy a cikk magyarellenesnek, ízléstelennek tartja a darabot ebben a formájában, és számon kéri a szegedi önkormányzat által megítélt támogatást. A cikkben ugyanakkor nyomokban sem jelennek meg a rendező nemi identitására tett kijelentések, vagy éppen a "Robertázás", ami jobbikos körökben kifejezetten trendinek számított korábban.

A felmérések szerint sokkal jobban izgatja a fiatalok többségét a „bizonytalan jövő”, a munkanélküliség, mint a bűnözés vagy a korrupció – azaz olyan témák, amelyekre a Jobbik 2010-ben építette a kampányát. A megkérdezettek többsége bal-jobb skálán semlegesnek gondolja magát, a Tárki júniusi felmérése szerint a 2014-es első szavazók 61 százalékának nincsen pártja.

Morgolódnak a talpasok

A radikális témák hanyagolása miatt „volt morgás” a szervezetben – állította a hvg.hu-nak a párt egyik országgyűlési képviselője. A videó alatt a Youtube-on is heves vita alakult ki – folyamatos zsidózás közepette –, hogy „méltó-e” a párthoz az őszi kampány.

Felvonuló gárdisták 2012-ben – átmenetileg ejtve

„Ez a Jobbik már nem az a jobbik, akikre egykor szavaztam. Vona egykor megígérte, hogy a szarháziaknak és a parazitáknak nincs helye a Jobbikban, de a környezetemben helyi és megyei szinten csak ilyen emberek vannak” – dühöngött az egyik hozzászóló, leszögezve, hogy ő nem fog többé a Jobbikra szavazni. Ugyanakkor a helyi szervezetek Facebook-oldalain továbbra is a szélsőséges hangütés a jellemző, így képeket pakoltak fel Orbánról sárga csillaggal nyilaskeresztes fotók és montázsok mellett. Ezzel szemben a Jobbik két elnökségi tagja, Sneider Tamás és Volner János is azt nyilatkozta a hvg.hu-nak, nem tapasztalták, hogy a párt radikálisabb támogatói nehezményeznék a „jól fésült” kampányt.

Úgy tudjuk a radikális szárny vezetői is elfogadták a különféle ifjúságkutatások eredményeit, azaz, hogy most nem érdemes radikális kampányba fogni, erre még lesz lehetőség a választások előtt. A Jobbikban ehhez a szárnyhoz sorolják Novák Elődöt – aki néhány hete a hvg.hu parlamenti tudósítója szerint kuruc.infó-s matricákat osztogatott a képviselőtársai között –, ám az ő felesége, Dúró Dóra a kampány egyik arca lett, legutóbb arra is vállalkozott, hogy a HVG a párt plakátja előtt fényképezze le a gyerekével.

A HVG a múlt héten arról írt, hogy a „puhulás” ellen nem emelt szót a Jobbikkal szövetségben álló Hatvannégy Vármegye Ifjúsági Mozgalom sem. Viszont támadja a pártot a borsodi belső viszály miatt a Jobbikból kiszorult politikusok, volt gárdások által alapított Magyar Hajnal, amelynek kifejezetten Vona Gábor a célpontja.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Hirdetés
Minden hír a koronavírus-járványról
Élet+Stílus Vándor Éva 2021. március. 08. 09:35

Harry és Meghan: ez a bosszú inkább keserű volt, mint édes

Harry herceg és Meghan Markle Oprah Winfrey-nek adott interjúja több címlapra kívánkozó állítással is szolgált, és a maga jól megkomponált nyersességében engedett betekintést egy diszfunkcionális család életébe. A Buckingham-palotában nem lesznek boldogok.