BKV: a hangszóró volt hangos, nem a sofőr udvariatlan
Nem viselkedett udvariatlanul az a sofőr, aki a hírek szerint durva stílusban zavart le a 198-as buszról egy idős embert, mert nem tudta igazolni az utazási jogosultságát – derül ki a BKK és a BKV hivatalos állásfoglalásából, amelyet az ügyben indított vizsgálat után tettek közzé pénteken. A járművezető sajnálja a történteket, és azt mondta, hogy senkit sem akart megbántani, az udvariatlan viselkedés távol áll tőle.
A Facebookon jelent meg a 80 év körüli, bottal járó bácsi története, akire állítólag durván rárivallt a 198-as busz sofőrje, amikor tévedésből a középső ajtónál szállt fel a járműre. A 198-as járaton elsőajtós felszállási rend van érvényben. A sofőr először jegyet, majd személyi igazolványt kért durva stílusban a férfitól, majd amikor nem kapott, lezavarta a buszról az idős utast.
A történet nemcsak az interneten jelent meg, hanem a BKK Ügyfélszolgálatán is panaszt tettek a sofőr miatt. A leírás alapján azonosították a sofőrt, és megkezdték az eset azonnali kivizsgálását. A járművezető meghallgatásáról jegyzőkönyvet készítettek, elmondása szerint az eset valóban megtörtént, de az utas és közte a beszélgetés mindvégig korrekt, udvarias, nyugodt hangnemű volt.
Miután meggyőződött róla, hogy utasnak nincs semmilyen utazásra jogosító okmánnyal, felajánlotta, hogy a helyszínen vehet vonaljegyet. „A busz elhagyására azonban nem adott utasítást, az idős utasunk saját elhatározásából döntött úgy, hogy leszáll a járműről, és nem utazik tovább” – olvasható a szövegben, amelynek „a BKK és BKV hivatalos állásfoglalása egy idős, utazási jogosultságát igazolni nem tudó utas ügyében” címet adták.
Az interneten megjelent olyan hozzászólás, amelyben az egyik fórumon hozzászóló szemtanúként írta le magát. A BKV felvette vele a kapcsolatot, és megerősítette, hogy a járművezető valóban nem viselkedett udvariatlanul, „az internetes felületeken az esetről hírt adó állampolgár eltúlozta annak tartalmát, így az nem helytálló”.
A 198-as autóbusz vonalán 2013. június 29-étől első ajtós felszállási rend van érvényben. A 65 évnél idősebbek utazási kedvezménye igénybe vételéhez személyi azonosításra alkalmas igazolványt kell bemutatni – emlékeztetnek.
Megvizsgálták a busz hangos utastájékoztató rendszerét is. Megállapították, „hogy az automatikusan bemondásra kerülő hangok és a járművezető mikrofonon keresztüli élő tájékoztatásának hangereje jelentős eltérést mutat”. Emiatt a sofőr hangja jóval hangosabb, erőteljesebb, mint más járatokon, így a normál hangerővel elhangzó tájékoztatás is könnyen kiabálásnak volt vélhető – írják az állásfoglalásban.
A Rákoshegy vasútállomás nevű megállóhelytól, ahol az eset történt, kevesebb, mint ötven méterre van egy lottózó, nyitvatartási időben ott is lehet jegyet venni.
A járművezető sajnálja a történteket, és jelezte, hogy senkit sem akart megbántani, az udvariatlan viselkedés távol áll tőle. Az esetet követő negatív társadalmi véleménynyilvánítás megviselte, szabadságának lejárta után magatartásfejlesztő tréningen vesz részt – tették hozzá.
A BKK és BKV is sajnálatát fejezte ki a történtek miatt.