Bosszankodnak a középiskolások, de nem hagyják el az országot
Sokkal több szabadságot, kevesebb központosított tananyagot és több kreativitást szeretnének a vidéki középiskolákban tanuló diákok. Az erkölcstant sokan szükségesnek ítélik, de nem ebben a formában. A felsőoktatás körüli bizonytalanságok miatt bosszankodnak, de nem terveznek külföldre menni. Legalábbis azok az aktív diákok, akik részt vettek az X Kommunikációs Központ által szervezett LájkSuli pályázaton, ahol a diákok a Facebookon tervezték meg a tökéletes iskolákat.
A legkreatívabb csapatok tagjai mindnyájan sokkal nagyobb szabadságot és több választási lehetőséget szeretnének az iskola keretein belül, az oktatási kormányzattól pedig nagyobb rugalmasságot várnának el. Pontosan látják, milyen nehéz helyzetben vannak a tanáraik, és hogy sok, gyors és átgondolatlan változás történik az oktatásban, de az államosításból ők szinte semmit nem érzékeltek. „Ha nem csap a média ekkora visszhangot ennek, ha nekünk nem mondják, akkor észre se vesszük a változást” - mondja Falaty Tamás, a békéscsabai Andrássy Gyula Gimnázium végzős diákja.
A mezőberényi Petőfi Sándor Evangélikus Iskola diákjai viszont nem tudták nem észrevenni az államosítást, hiszen az iskolájuk ezért került egyházi kézbe, másképp valószínűleg bezárták volna. A lányok szerint elsőre ijesztő volt, de ahogy mondták „nem annyira vészes”, sok változás nem történt a mindennapi életükben, lecserélték a vezetőséget és bevezettek heti egy kötelező áhítatot, minden más maradt a régiben.
A pályázaton résztvevő, elsősorban vidéki iskolák tanulói a tananyag minél részletesebb központi meghatározásával szemben nagyobb szabadságot szeretnének abban, hogy mit tanuljanak. Nem értik, miért kell mindenkinek sok évig biológiát és kémiát tanulnia, azoknak is, akik kifejezetten humán irányba mennének. Sokan szeretnének művészeti, sport, humán vagy reál szakirányokat. Voltak olyan iskolák is, ahol a diákok egyáltalán nem határoznának meg központi órarendet, hanem az osztályok érdeklődése szerint alakítanák az órákat.
A legkreatívabb nyertes csapatok, a békéscsabai, a mezőberényi és a keszthelyi tagjai is úgy nyilatkoztak: folyamatosan követik az oktatást érintő történéseket. Mindnyájan nagyvárosba készülnek továbbtanulni, legtöbben Budapesten. Külföldre egyikük sem vágyik, szeretik Magyarországot, itt szeretnének tanulni és élni. Maximum pár évre mennének külföldre dolgozni a pénz miatt, de azt is kényszerként élnék meg. A fő cél nekik most bejutni egy jó magyar egyetemre vagy főiskolára. Volt azonban olyan középiskolás, akinek anyagi okokból a középiskola kezdetén fel kellett adnia továbbtanulási terveit, és most vendéglátósnak tanul a keszthelyi Vendéglátó, Idegenforgalmi, és Kereskedelmi Szakképzőben.
A diákok a heti testnevelés órát alapvetően jó ötletnek tartják, csak a legtöbb iskolában nincs elég hely hozzá. Az erkölcstant nem nagyon értik, hogy pontosan micsoda, de valamiféle erkölcsi nevelést szükségesnek tartanak, a hittant nem tennék kötelezővé. A győztes keszthelyi csapat szerint fontos tisztában lenni a vallásokkal, ám ők nem csak a keresztény vallások alapismereteit, hanem minden nagyobb vallásét is oktatnák.
(A szerző az X Kommunikációs Központ munkatársa)