2013. május. 22. 15:04 MTI Utolsó frissítés: 2013. május. 22. 16:23 Itthon

Hende szerint minden párt egyetért a helikoptervásárlással

Összpárti konszenzus alakult ki a Magyar Honvédség (HM) helikopter- és repülőgép-beszerzéséről - mondta Hende Csaba honvédelmi miniszter szerdán, Budapesten a négypárti egyeztetést követő sajtótájékoztatóján.

A miniszter kifejtette: a négy parlamenti párt egyetértése alapján a helikopterbeszerzések menetrendjét úgy határozták meg, hogy a HM szakértői munkacsoportja a honvédség és az ország szükségletei, igényei alapján őszig kialakítja a követelményrendszert, és elkészíti a tenderkiírást, amelyet szintén négypárti egyeztetésen vitatnak meg. Ezután úgy írják ki az európai uniós közbeszerzési eljárást, hogy a potenciális ajánlattevőknek a jövő évi választások előtt kell benyújtani ajánlatukat. Így az új kormány haladéktalanul dönthet majd a beszerzés kérdésében.

Hende Csaba elmondta, hogy a repülőgép-beszerzésre 5 milliárd, a helikopter-beszerzésre pedig 100 milliárd forintos költséggel kalkulálnak. 

A parlamenti pártok teljes mértékben egyetértettek abban, hogy a honvédség "forgószárnyas és merevszárnyas repülési képességét" meg kell őrizni, újjá kell teremteni, mert ez az ország érdeke - hangsúlyozta a miniszter. Hozzátette: a szerdai egyeztetés azt mutatja, hogy a honvédelmet valóban pártok felett álló össznemzeti ügynek tekintik a Parlamentben. 

A szakminiszter elmondta, hogy a Magyar Honvédség forgó- és merevszárnyas repülési eszközei elavultak, még a Varsó Szerződés idejéből származnak. A tanácskozáson a megoldás alapelveként rögzítették, hogy komplex megközelítéssel, a nemzeti képességeket szem előtt tartva, szakmai alapon, a lehető leggazdaságosabban, átlátható módon, hosszú távú megoldásra törekedve kell optimális fejlesztést végrehajtani. 

Hende Csaba kitért arra, hogy a Malév megszűnésével Magyarország állami légi szállítási képesség nélkül maradt. Az An-26-os repülők olyan mértékben elavultak, hogy a világ számos repülőterére környezetvédelmi okokból, a zajterhelés miatt nem kapnak leszállási engedélyt. Hozzátette: szükség van egy állami légi szállító flottára, amely biztosítani tudja a Magyar Honvédség személy- és teherszállítási feladatainak, illetve egyéb állami feladatok önálló és költséghatékony megvalósítását.

Kifejtette: a külföldi missziós feladatok teljesítése mellett az állami légi flottának biztosítania kell a polgári légi közlekedésben nem szállítható veszélyes anyagok, felszerelések légi szállítását, a külföldön rendkívüli körülmények között rekedt magyar állampolgárok kimentését, és szükség szerint repülés közbeni ellátását, a nagy gyorsaságot igénylő szervszállításokat, továbbá egyéb állami, és rendvédelmi szervek külföldi feladatainak végrehajtását, például nagykövetségek esetleges evakuációs feladatainak megoldását.

A szerdai egyeztetésen egyetértettek abban is, hogy szükség van a 21. századi kihívásoknak megfelelő, modern helikopterekből álló flottára,  amely hosszú távon gazdaságosan üzemeltethető, egyaránt alkalmas országvédelmi és szövetségi feladatok, valamint katasztrófavédelmi, terrorelhárítási, légi rendészeti és más nemzetgazdasági feladatok kiszolgálására.

A beszerzésekig a meglévő gépekkel kell ellátni a feladatokat. Hende Csaba ezzel kapcsolatban kiemelte: ehhez olyan mennyiségben és mértékben újítják fel a gépeket, hogy az új, modern helikopterek üzembe helyezéséig Magyarország biztonsága ne sérüljön, a szükséges katonai, katasztrófavédelmei és egyéb civil feladatok ellátására rendelkezésre álljanak a szükséges eszközök.

A Honvédelmi Minisztériumban tartott megbeszélésen a pártok részéről az Országgyűlés honvédelmi és rendészeti bizottságának három alelnöke, Csampa Zsolt (Fidesz), Básthy Tamás (KDNP) és Iváncsik Imre (MSZP), valamint Jámbor Nándor és Németh Zsolt jobbikos képviselő, a tárca részéről pedig mások mellett Vargha Tamás parlamenti államtitkár és Benkő Tibor vezérkari főnök vett részt.

Hirdetés
hvg360 Ballai Vince 2024. december. 23. 17:30

150 millió légy egy csapásra – indul az első hazai lárvagyár, amelyről Áder János is szuperlatívuszokban beszél

Euró tízmillókból épült fel Magyarország első lárvafarmja, ahol légylárvák milliárdjainak segítségével állítanak elő prémium minőségű fehérjét szerves melléktermékekből. Ki fogja felvásárolni tonnaszám a lárvákat? Mitől fenntarthatóbb a rovarfehérje a hagyományosnál? Mit keres egy híresen rovarfób ország exállamfője a lárvagyár átadóján? Egyáltalán, hogyan hizlalják a takarmánylárvát? Ez a gyáravatás más volt, mint a többi.