Itthon M. László Ferenc 2013. március. 20. 17:35

Orbán magával foglalkozott, Pintér kioktató volt

A mentés kiválóan sikerült, a kommunikáció volt rossz – így értékelik a Fideszben és a kormányban forrásaink szerint a hókáosz kezelését. Szerintük hiba volt a „pattogós” Pintérre bízni a tájékoztatást, akinek ideje sem nagyon volt erre. A Fidesz felső vezetésében a kormányszóvivői irodát és az autópálya fenntartóját hibáztatják, és szigorúan név nélkül, de bírálják Orbán stábját is, amelyik szerintük csakis a kormányfő személyes reputációjával foglalkozott a kritikus napokban.

Magas szinten biztos nem lesznek személyi konzekvenciái, így Pintér Sándor és Bakondi György biztos a helyén marad, viszont az elmúlt napokban sokat változott a katasztrófavédelem teljesítményének megítélése a kormányban és a Fideszben. Egy magas rangú kormánypárti forrás szerint legfőképp a válságkommunikációval volt gond, szerinte „nem volt jó ötlet” személyesen Pintérre bízni a tájékoztatást, mert rendőrös stílusával nem csillapította, hanem éppen tüzelte az indulatokat.

A belügyminiszter először március 15-én – a több ezer autóst az autópályán fogságba ejtő csütörtöki hóvihart követő napon – szólalt meg, ráadásul ingerülten arról beszélt a pénteki sajtótájékoztatóján, hogy a rendvédelmi szervekkel elégedett, a felelőtlenül elinduló autósokkal és az időjárással nem. Később ezt az észrevételét megismételte a Hír Tv műsorában is, és arról beszélt, tudták, hogy rendkívüli időjárás lesz, de arra nem számítottak, hogy 100 kilométeres széllel érkezik, miközben az Országos Meteorológiai Szolgálat már szerdán figyelmeztetett, hogy Nyugat-Magyarországon „akár a 100 kilométeres erősséget meghaladó széllökések is lehetnek”.

Információink szerint – miközben a kormánypárti forrásaink azt elismerik, hogy a kommunikációs szempontból nagyon rosszul szerepeltek – a Fideszben már csütörtök délután – amikor a katasztrófavédelem még fel sem pörgött – politikai szempontból elemezték a helyzetet. Úgy tudjuk, Pintér csak azután javasolta a pénteki fővárosi rendezvények lefújását, amikor a politikai vezetéstől szabad utat kapott. Ugyanis attól tartottak, hogy a vihar nem éri el a fővárost, és az ellenzék azzal támadja majd a kormányt, hogy a tervezett tüntetéseket akarják így ellehetetleníteni.

Kitűnő vagy karó?

A sikerpropaganda hétfőn a parlamentben is folytatódott. A Fidesz ügyvezető alelnöke, Kósa Lajos azt mondta, Magyarország „kitűnőre vizsgázott”. Pintér pedig arról beszélt, a katasztrófavédelem gyorsan intézkedett, és helyes volt, hogy az utóbbi két évben átszervezték, központosították, mert most jól tudott teljesíteni. Majd megismételte a napok óta hangoztatott dörgedelmét, hogy hogy hiába figyelmeztették előre a lakosságot, ennek ellenére sokan indultak útnak. Orbán Viktor hétfőn az egységes állami katasztrófavédelmi szervezet megalakulása alkalmából tartott budapesti állománygyűlésen pedig arról beszélt, hogy a katasztrófavédelem „sikerágazat”.

Orbán Viktor Pintér Sándor szombaton az M1-es autópályán intézkedik
MTI / Mihádák Zoltán

„Megnéztük a Központi Statisztikai Hivatal adatait, amikből kiderül, hogy hosszú hétvégéken több százezren indulnak autóval útnak. Most viszont csak 4 ezer körüli autót kellett kimenteni, ami arra utal, hogy sokakat visszatartott az időjárási előrejelzés” – fogalmazott meg Pintérrel ellentétes véleményt egy vezető fideszes politikus. A kommunikáció szerinte ott hibázott, hogy az OMSZ szerdán és csütörtökön kiadott figyelmeztetései, a piros riasztás nem lett lefordítva a köznapi nyelvre, így sokan csak azt „vették le”, hogy hó fog esni, és többeket ez nem tántorított el az elindulástól.

A fideszes politikus szerint a kormányzati szóvivői iroda meg sem szólalt a nehéz napokban, pedig nekik lenne stábjuk arra, hogy közérthetően elmagyarázzák, hol tart a mentés, a szervek mit miért csinálnak. Giró-Szász András kormányszóvivő kétszer szólalt meg: pénteken délután az InfoRádiónak mesélte el, hogy csütörtökön ő is elakadt, 15 órát töltött a hó fogságában, majd ezt hétfőn a Kossuth Rádióban azzal árnyalta, hogy saját felelősségére indult el, hiszen ő is hallotta a figyelmeztetéseket”.

Egyszerre menteni és kommunikálni

A szélesebb közvélemény tájékoztatását, illetve a mentési körülmények elmagyarázását Pintérre, Bakondi Györgyre, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság vezetőjére, és az országos rendőr-főkapitányra, Papp Károlyra bízták, akik – fideszes forrásaink szerint – túl katonásan kezelték a helyzetet. Miként egy magas rangú kormányzati forrás megjegyezte: sajtótájékoztatót tartottak a belügy épületében, miközben az operatív törzs több kilométerrel arrébb, a rendőrpalotában működött (Pintér a tájékoztató közben félre is vonult, hogy felvegye a telefonját).

A rendvédelmi szervek nem tudnak egyszerre menteni és kommunikálni is, ráadásul a vezetői nyilatkozatok, az autósok felelőssé tétele a hóban vagy a dugóban rekedtek érzékenységét sértette, akik érthető okból egyébként is felindultak voltak – beszélt a hibákról egy, a rendvédelem tevékenységét jól ismerő kormányzati forrás. Szerinte Magyarországon különösen jellemző, hogy az államapparátus túl személytelen, sokszor lekezelően bánik az állampolgárokkal és csak a hivatali, rendőri nyelvezetben tud kommunikálni.

Egy magas rangú fideszes forrás szerint be kell látni, hogy a pénteken elküldött sms-t is rosszul fogalmazta meg a Belügyminisztérium, és későn is lett kiküldve. Az sms arra figyelmeztetett, hogy a hóban rekedtek ne hagyják el az autójukat, arra nem, hogy senki ne induljon útnak – igaz, akkor már a legtöbb tévé, rádió, hírportál beszámolt arról, hogy milyen katasztrofális a helyzet az utakon. Viszont pénteken délután Kossa György, a katasztrófavédelmi főigazgatóság országos iparbiztonsági főfelügyelője bábolnai sajtótájékoztatóján már azt mondta, délután öt órára mindkét sávon, mindkét irányban helyreállt a forgalom az M1-es autópályán – ám pár órával később megint lezárták az M1-est. A központi koordináció hiányára utal, hogy a Honvédelmi Minisztérium hétfőn azt közölte a hvg.hu-val, a helikoptereik (melyek a mentőhelikoptereknél erősebbek és nehezebbek, tehát könnyebben mozognak szélben is) készen álltak, de eleinte senkitől nem kaptak felhívást, hogy szükség lenne rájuk. A Honvédség egy korábbi közleménye szerint náluk is csak csütörtök este volt riasztás.

Halkan bírálnak

Bár fideszes és kormányzati forrásaink szerint az elmúlt napokban felismerték, hogy történtek hibák, szerintük kizárólag a „válságkommunikációban”, illetve a megelőző tájékoztatásban, így fel sem merülhet, hogy akár Pintért, akár Bakondit elmozdítsák. Ugyanakkor eddig nem sok jelét adta a pártvezetés, vagy a kabinet, hogy a hibákról kész nyilvánosan is beszélni.

Korábban a Fidesz európai parlamenti képviselője, a hóban elakadt Deutsch Tamás írt ki március 15-én a Facebook-oldalára, hogy „teljes a fejetlenség, a felkészületlenség. Káosz. Totális a káosz. Felháborító az egész, úgy ahogy van!". Az Index információi szerint a kormánypártok hétfői frakcióülésén is csak egyetlen képviselő kritizált a hóhelyzet miatt. Több forrásunk szerint azért sincs nyilvános kibeszélés, mert látták, hogy Orbán első perctől kiállt Pintér mellett, amit úgy értelmeztek, hogy a pártvezetés ezt a magatartást várja el „lentebb is”. Ezt egy másik magas rangú forrásunk téves megközelítésnek nevezett, szerinte a kormányt péntek óta bíráló szocialisták „tolták túl a biciklit”, amikor mindenáron felelősöket akartak megneveztetni a kormányfővel, ám ilyenkor a párt mindig „összezár”.

Így forrásaink szerint nem várható szembenézés a Pintér Sándor által hétfőn elkészített jelentéstől sem. Bár forrásaink hangsúlyozták, a dokumnetumot még nem látták, kizártnak nevezték, hogy a jelentés felelősöket nevezzen meg azok után, hogy a belügyminiszter napokon keresztül arról beszélt, hogy milyen jól teljesített. Szinte biztos, hogy a jelentést nyilvánosságra is hozzák – a hvg.hu már kikérte a BM-től –, de előbb megvitatja a kormány. Csakhogy a héten nem lesz kormányülés, így nem is kerülhet egyelőre a parlament rendvédelmi bizottsága elé sem. Úgy tudjuk, az MSZP jelezte a Fidesznek, ha a rendes bizottság megvitathatja a jelentést, az ellenzéki párt kész eltekinteni a rendkívüli vizsgálóbizottság felállításától.

Március 15. - általános látkép az M1-es autópályán
ORFK / H. Szabó Sándor

Belső akadályok

Volt olyan, közvetlenül Pintér alatt dolgozó belügyi forrás, aki viszont azt hangsúlyozta a hvg.hu-nak, hogy akár a belső felelősséget is meg lehetne nézni, mert órákon keresztül „tompított” információk áramlottak felfelé, így Pintér és Bakondi sokáig valóban azt hihette, hogy minden a legnagyobb rendben zajlik. Így késve pörgették fel a központot, amikor – különösen az online sajtó – már percről percre tájékoztatott az érintett autósok panaszairól. A szerveken belüli információáramlás hiányáról tanúskodik az is, hogy több, a pályákon lévő olvasónk jelezte csütörtökön, pénteken és szombaton is, hogy a megyei, városi kapitányságok nem veszik fel a telefont, vagy a diszpécserek indulatosak, rájuk vágták a telefont, esetleg gyökeresen mást mondanak, mint ami az ORFK közleményeiben szerepelt. Akik pedig szombat este ragadtak a pályán, arról beszéltek, minden hírt elolvastak csütörtökön-pénteken, és csak azután indultak el, hogy az ORFK közölte, az autópályát megnyitották. Viszont amikor újra lezárták, a dugóban ragadtak 7-8 órára.

Míg Pintér többször azt hangsúlyozta, hogy megfelelő volt a lakosság tájékoztatása, az első figyelmeztetést az OKF saját bevallása szerint csütörtök 15:11-kor jutatta el az MTI-hez, amit aztán átvett a média. Csakhogy ekkor már több ezren rekedtek az utakon. Ráadásul – ahogy ezt a hvg.hu pénteken, illetve a következő napok fejleményeit hétfőn az Index összegyűjtötte – a BM vezetése, adott pillanatban maga a miniszterelnök zavaros, ellentmondásos állításokat tett. Orbán például március 15-én arról beszélt, hogy mindenkit kimentettek, ám közben ismét kilométeresre nőtt a sor az M1-en, és valamikor hajnalban szűnt meg a vészhelyzet az autópályán.

Élesen bírálta viszont egy magas rangú fideszes forrás az Állami Autópálya-kezelőt, amelynek szerinte még Facebook-oldala sincs, így nem tudta érdemben tájékoztatni útszakaszokra lebontva a lakosságot. Valójában az autopalya.hu-n több közlemény is megjelent, de a kritikus napokban szinte végig elérhetetlen volt a honlap, a nagy érdeklődés miatt folyton lefagyott. „Miközben tele van a pálya kamerákkal, melyek a matricát nézik, ezt nem használták ki, a pályaszakaszok helyzetéről vajmi kevés információt közöltek, például, hogy melyik kilométerkőnél mi a gond” – mondta az egyik befolyásos kormánypárti forrás, aki nem tartotta kizártnak, hogy ilyen felelősséget azért vizsgálni fognak.

Habony ismét a színen

Több forrásunk is azt mondta, értetlenül fogadták a Fideszben, hogy a miniszterelnök közvetlen stábja megint igyekezett népszerűséget kovácsolni a helyzetből – miközben a kormányszóvivői iroda meg sem mozdult, Pintér pedig nem kapott érdemi segítséget a válságkommunikációban.


Több forrásból is úgy tudjuk, Orbán Viktor folyamatosan kapcsolatban állt kommunikációs főtanácsadójával Habony Árpáddal. Információnk szerint Habony maga szorgalmazta, hogy a Brüsszelből éppen visszatért Orbán menjen el az autópályára és személyesen tájékozódjon. Szombaton ki is került egy videó a miniszterelnök Facebook-oldalára, melyen az látható, hogy Orbán maga vezette az autót, majd felvett két fiatal stoppost – mint kiderült, az úton rekedt kamionosok voltak, akik elugrottak bevásárolni és épp mentek vissza a kamionjukhoz. (A fiatalok később interjút adtak a hvg.hu-nak a videó készítésének körülményeiről hangsúlyozva, hogy tényleg spontán és nem megrendezett esetről volt szó).
Hétfőn a Népszabadság arról írt, hogy Habony – látva az általános felháborodást – felvette Orbánnak, essen szó a nyilvánosság előtt Pintér felelősségéről is, ám ezt egy magas rangú, a kommunikációs tanácsadóval a kritikus napokban kapcsolatban álló fideszes forrásunk határozottan cáfolta.

Hirdetés