2013. március. 18. 11:55 hvg.hu Utolsó frissítés: 2013. március. 19. 09:06 Itthon

Rossz úton érkezett a kérés? Nem a BM és az OKF fordult a Telenorhoz

Nem a Belügyminisztérium (BM) és nem a katasztrófavédelem kérte a mobilszolgáltatókat, így a Telenort a hóban rekedtek megnyugtatására szolgáló telefonos üzenetek kiküldésére – tudta meg a hvg.hu. A Telenor szóvivője, Kutas István erre nem kívánt reagálni, mondván, a belügynek most jelzik a cég döntésével kapcsolatos jogi és szakmai indokaikat.

Nem a hivatalos úton, mégpedig a Belügyminisztériumtól vagy az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságtól (OKF) küldték a hóban rekedtek megsegítésére szolgáló sms-eket a hóhelyzetre kidolgozott katasztrófavédelmi terv alapján, ezért fordulhatott elő az, hogy a Telenor nem továbbította az üzeneteket – tudta meg a hvg.hu.

Ismert, Pintér Sándor belügyminiszter az ATV Egyenes beszéd című műsorában pénteken bejelentette, kivizsgálják, miért nem segített az egyik mobilszolgáltató a tárca üzenetének továbbításában a téli mentés alatt. A miniszter a kritikával együtt annak adott hangot, hogy a cég előfizetőinek az eset után végig kell gondolniuk, továbbra is ügyfelei kívánnak-e maradni egy olyan vállalatnak, amelyik nem segít nekik baj esetén. Pintér Sándor nem mondta el, hogy mely társaságról van szó, de a Telenor elismerte, tőlük nem mentek ki az üzenetek.

A BM válasza
A Belügyminisztérium a cikk megjelenése után küldte válaszát. Eszerint az sms-ek küldésére veszélyhelyzetben a "szolgáltatóknak nincs jogszabályi kötelezettségük, a költségek tekintetében jelenleg nem áll rendelkezésünkre adat, továbbra is a káresemény teljes felszámolásán és nem a könyvelésen dolgozunk. Az sms-t az országos törzs fogalmazta meg a rendelkezésre álló szűkös karakterszám és a szakmai protokoll figyelembe vételével."

Katasztrófahelyzet: terv, intézkedés, hivatalos értesítés

Amikor valamilyen katasztrófahelyzet alakul ki, akkor kihirdetnek egy katasztrófavédelmi tervet, amelynek része a lakosság mobilszolgáltatókon keresztüli értesítése – közölte az eljárás menetét egy neve elhallgatását kérő szakember a hvg.hu-val. Hangsúlyozta ennek a kidolgozott tervnek a részeként hivatalos értesítés alapján küldik a mobilszolgáltatóknak, hogy milyen szöveges üzenet elküldését kérik.

A katasztrófavédelmi szakember megjegyezte, azért fontos ennek a folyamatnak a mielőbbi elindítása, mert a több millió sms továbbítása időigényes – jegyezte meg, hozzátéve, hogy ha ez megfelelő időben történik, akkor nem fordulhat az elő, ami megtörtént több embernél is, hogy a vészhelyzet esetén való teendőkről későn, a csütörtök-pénteki figyelmeztetés helyett csak vasárnap kapott értesítést.

A szakember szerint rosszul vizsgázott a Belügyminisztérium kommunikációja, mert nem használták ki azt az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által letesztelt információs rendszert, amelynek részeként rádiós és televíziós adásokat megszakítva figyelmeztették és tájékoztatták az embereket a kialakult helyzetről. „Nem volt szerencsés az sms megszövegezése sem, mert nem tartalmazta, hogy senki ne induljon útnak, és a már elakadtaknak nem adott meg egy olyan közvetlen telefonszámot, amelyre betelefonálva jelezhetik, hol kerültek bajba, és esetleg szükség van-e gyors segítségre, mert beteg utazik a járműben” – mondta a férfi.

Telenor: jogi és szakmai indoklás a belügynek

Minderről megkérdeztük a Telenor szóvivőjét, Kutas Istvánt. Kérdéseinkre – így arra, hogy miért nem küldték el az sms-ket – a válaszadást azzal hárította el, hogy a történtekkel kapcsolatban egyelőre nem nyilatkoznak, mert a Belügyminisztériumnak most küldik majd meg a cég döntésével kapcsolatos jogi és szakmai indoklást.

A szóvivő arról sem akart beszélni, hogy a több millió sms mekkora költséget jelentett volna a Telenornak, egy katasztrófahelyzet esetén ugyanis a szolgáltatóknak kell állniuk az üzenetek díját. Pintér Sándor az ATV-n reményét is fejezte ki arra vonatkozóan, hogy az üzeneteket továbbító mobilszolgáltatók nem számlázzák majd ki az államnak azok költségét. A több millió sms terén egyébként a szolgáltatók kiadását növeli az – kissé viccessé téve a helyzetet –, hogy minden üzenet után két forintot kell adóként megfizetniük.

Hirdetés